ایلام بیدار01:21 - 1395/02/01
دانشجویان ایلامی از گلایه های جوانان می گویند؛

دولت موانع اقتصادی ازدواج را مرتفع کند

رفع موانع ازدواج برای جوانان و دانشجویان توسط متولیان و برنامه ریزان جامعه می تواند آسیب های ازدواج را به حداقل ممکن برساند.

به گزارشايلام بيدار به نقلایلام رصد، ازدواج پیمان مقدسی است که در آن زن و مرد بر اساس یک تعهد قانونی،شرعی و عاطفی عهد  می بندند تا با تشکیل خانواده در یک زندگی مشترک ،نیازهای همدیگر را تامین و درفرازو نشیب ها و تلخی و شیرینی های زندگی یار و غمخوار هم باشند.با این وجود،خانواده یکی از ارکان جامعه بشمار می رود و دستیابی به جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و تحقق خانواده سالم،مشروط به برخورداری زوجین آن از سلامت روانی و داشتن رابطه ای مطلوب با یکدیگر است.

ازدواج موفق زمینه ساز خانواده ای سالم و در نهایت نویددهنده جامعه ای سالم است

نظر به این که ازدواج موفق زمینه ساز خانواده ای سالم و در نهایت نویددهنده جامعه ای سالم است،رفع موانع ازدواج مخصوصاً موانع شغلی با ایجاد شغل و فرصت های شغلی مناسب برای جوانان و دانشجویان توسط متولیان و برنامه ریزان جامعه می تواند آسیب ها وموانع ازدواج را به حداقل ممکن برساند.

دراین راستا، خبرنگار ایلام رصد، با حضور در بین دانشجویان به بررسی موانع ازدواج از نگاه  دانشجویان دختر دانشگاه های ایلام پرداخته و آسیب ها و موانع اقتصادی،فرهنگی و اجتماعی، خانوادگی و فردی از دیدگاه آنان را مورد ارزیابی قرار داده است.

امروزه تغییر معیارهای جوانان در امر ازدواج مانعی اساسی به شمار می رود

سارا دانشجوی دانشگاه باختر در این باره به تغییر معیارها اشاره می کند و می گوید: معیارها مرتبا به روز می شوند و دیگر کسی به دنبال شخص مناسب نیست. همه بهترین را می خواهند. پسرانی که به 40سالگی رسیده اند، برای ازدواج دنبال دخترانی که سن متناسب با آنها داشته باشد نمی گردند. بلکه هنوز زنی بیست و چند ساله را انتخاب می کنند. پسرانی که تحصیلات عالیه ندارند، به دنبال زنانی تحصیل کرده، اجتماعی و موفق می گردند. دخترانی که وضع مالی خانواده شان متوسط بود، انتظار دارند خواستگار ثروتمندی از راه برسد و رفاهی را برای آنها فراهم کند که پدرشان بعد از سال ها تلاش و کار نتوانسته برایشان فراهم کند و....این یعنی معیارها جا به جا شده و افراد بدون توجه به تناسب، انتخاب های سختگیرانه و رویایی دارند. انتخاب هایی که شاید به سادگی محقق نشود و سن ازدواج را بالا ببرد.

وی اضافه می کند: انصراف از ازدواج با عواملی همچون افزایش سطح تحصیلات و... مرتبط است. نتایج بررسی در ایران نشان می دهد که گرایش به تحصیلات صرفاً 2 تا 3 سال به افزایش میانگین سن ازدواج منجر می شود.

گسترش روابط نامشروع رابطه ی مستقیمی با کم شدن آمارازدواج دارد

سمیرا دانشجوی دانشگاه پیام نور می گوید: موانع فرهنگی در کاهش آمار ازدواج نقش مهمی را ایفا میکنند، به عنوان مثال گسترش روابط نامشروع رابطه ی مستقیمی با کم شدن آمار تشکیل خانواده دارد، زیرا یکی ازکارکردهای تشکیل خانواده، ارضاء غریزه ی جنسی است و زمانی که این غریزه به طور غیر شرعی، اشباع شود از رغبت جوانان به ازدواج کاسته می شود.

این دانشجوی ایلامی افزود: گسترش ارزش های مادی نیز باعث نفوذ چشم و همچشمی و سنگینیمخارج ازدواج شده است، که با این توصیف ها فرهنگ سازی و خودکنترلی لازمه تقلیل این خواسته ها خواهد بود.

دولت بجای نیازسنجی به نیاز سازی بپردازد

راحیل دانشجوی دختر ایلامی، در خصوص رفع موانع ازدواج یادآوری می کند که؛ کار مسئولین در این حوزه بسیار اثر گذار است، اینکه بجای نیاز سنجی به نیاز سازی بپردازند یعنی با کار فرهنگی نیاز رو برای جامعه بسازند؛  نه اینکه شرایط فعلی رو ببینند و مطابق با نیاز الان برنامه ریزی کنند.

وی گفت: بزرگترین مانع ازدواج، تغییر فرهنگ ایرانی اصیل مبتنی بر اصالت و اهمیت خانواده به فرهنگ غربی فرد گرایی و گریز از مسئولیت پذیری و تزریق موج فکری خوش گذرانی و لاابالی گری در جامعه است.

تفکر جوانان ما با مبناها و ارزشهای خارجی و غربی شکل گرفته است

راحیل اضافه کرد:  اگر دولت از شبکه های خارجی به بهانه ی ازادی تفکر حمایت نمیکرد و فیلتر شبکه ها رو رفع نمی کرد ما در جنگ رسانه ای شکست نمیخوردیم و تا به این حد تفکر جوانان ما با مبناها و ارزشهای خارجی و غربی شکل نمیگرفت.

دولت اشتغالزایی برای زوج های متأهل را در اولویت قرار دهد

زهرا دانشجوی متأهل دانشگاه ایلام، اظهار داشت: دولت باید تسهیلات ویژه با اقساط پایین را برای مسکن زوجهای جوان در نظر بگیرد، و با تغییر بهینه شرایط اقتصادی کشور و تزریق اعتبارات به بخش های تولیدی و کاهش واردات در راستای اشتغال زایی تلاش کند.

وی گفت: شرایط اقتصادی کشور به گونه ای است که افراد کارمند هم سعی در پیدا کردن شغل دوم هستند چون درامد آنان کفاف زندگی شان را نمی دهد، پس می طلبد به صورت کاملا جدی اقتصاددانان و سیاسیون سعی در بردن اقتصاد کشور به سمت مناسب داشته باشند و بهبود آن را در اولویت اقدامات خود قرار دهند.

پانیز دیگر دانشجوی ایلامی گفت: وظایف دولت را نیز نباید نادیده گرفت، زیرا اقدامات فرهنگی و اجرایی دولت می تواند در رفع موانع ازدواج تعیین کننده باشد، بیکاری باعث نبود درآمد و در نتیجه فقدان توانایی اداره ی خانواده می شود، کمبود مسکن هم به دلیل اهمیت خاصآن به عنوان سرپناه، می تواند تأثیر زیادی در این موضوع داشته باشد. دولت می تواند با طرح های اجرایی خود ازجنبه ی اقتصادی به جوانان کمک کند.

وی بیان کرد: دولت در وهله اول با فرهنگ سازی و بعد با برنامه ریزی در جهت رونق اقتصاد بسیار می تواند در امر ازدواج مؤثر عمل کند.

خانواده نقش تعیین کننده ای در آموزش و تقویت باورهای فرهنگی جوانان در امر ازدواج دارد

این دانشجو اضافه کرد: خانواده ها می توانند با تقویت بینش مذهبی جوانان، آگاه کردن آنان به نیازهای دوران بلوغ و آموزش روش صحیح زندگی، در راه رفع حل مشکلات آنان مؤثر باشند. مدرسه نیز می تواند در این مسیر یاور خانواده ها باشد.

آنچه که به وضوح مشخص است کاهش آمار ازدواج، و افزایش سن ازدواج و افزایش طلاق در کشور است، که دلایل مختلف فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اعتقادی، و .. در آن دخالت دارد، لذا از انجا که وجود موانع بسیار در این مسیر کیان جامعه اسلامی را به خطر می اندازد، ضروری است که نهادهای مسئول، خانواده ها و دست اندرکاران فرهنگی با کار جهادی و گسیل تمام امکانات و داشته ها در تسهیل امر ازدواج و همیاری با زوجین جوان در حفظ زندگی مشترک آنها تلاش کنند.

 

انتهای پیام/س