ایلام بیدار07:16 - 1395/01/31
زیرساخت هایی که باید در آینده تکمیل شوند؛

لزوم سازو کار بهینه در رفع آب گرفتگی معابر ایلام

نبود سازوکار مشخص و بهینه از سوی مسئولان امر برای هدایت آب‌های سطحی از کف خیابان‌ها و معابر مشکلی است که در بارندگی های اخیر مشهود بود.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، باران به عنوان یکی از مهمترین الطاف خداوندی است که همواره موجب نشاط و طراوت و سرزندگی طبیعت شده و در تأمین آب مورد نیاز جامعه و ذخایر زیرزمینی بسیار مفید فایده بوده و برای کشوری چون ایران که در معرض خشکسالی های مداوم قرار دارد نعمتی در خور ستایش و سپاس است. خوشبختانه در دو سال اخیر شاهد بارش های بسیار خوبی در استان بوده ایم که اگر از زیرساخت های لازم و مناسب شهری برخوردار بودیم شاهد بروز سیل و خسارات ناشی از آن نبودیم.

اما بارندگی های چند روز اخیر گرچه به اذعان خود مسئولین از اطلاع رسانی به موقع و پیش بینی درستی همراه بود، اما باز کارنامه قابل قبولی از ان به دست نیامد.

 مشکل آب‌گرفتگی ناشی از بارندگی در بیشتر خیابان‌ها و معابر شهری ایلام گویی به یک معضل همیشگی برای شهروندان تبدیل شده که در این بین غفلت برخی از دستگاه‌های اجرایی مرتبط با موضوع، سبب دلخوری مردم می شود و شاید طعم خوش بارش باران را به کام برخی تلخ کند.

یکی از ساکنان نزدیک به میدان کشوری از تجمع بسیار زیاد آب در اطراف این میدان و سرازیر شدن ان در بلوار شهید بهشتی و بلوار آزادی در بارش های اواخر هفته گدشته به خبرنگار ایلام رصد گفت: شدت بارش ها از یک طرف، و تجمع بسیار زیاد آب در میدان کشوری که از سمت چهارراه رسالت و کوچه های اطراف به این سمت هدایت می شد وحشت بسیاری را برای رانندگان واقع در این میدان به وجود آورده بود که همین حادثه سبب هدایت ناخودآگاه خودرو ها شده و خطر تصادف را بسیار بالا می برد.

احمد یکی از مغازه داران چهارراه پیام نور از آب گرفتگی این چهار راه درهنگام بارندگی خبر داد و گفت: هنگام بارش باران، تجمع آبی که از بالادست در جلو مغازه ها جمع می شود به حدی است که وارد مغازه ها شده و مشکلات فراوانی را بوجود اورده و بعد از عبور آب، جمع شدن گل و لای و تجمع پسماندهای سیلاب، از جمله مشکلاتی است که به نادرست بودن زیرساخت های این قسمت مربوط می شود.

مشابه این وضعیت نابسامان در معابر شهری  به گونه ای بود که در خیایان های اصلی به دلیل تجمع آب و گل ولای زیاد مسیر ها غیرقابل عبور گشته و برخی از جوی ها به دلیل انباشته شدن سنگ، شن و زباله بسته شده و سیلاب از آن ها خارج و به داخل کوچه ها سرازیر می شد.

گرچه در سیل سال گذشته، شکافته شدن رویه سیل بندها واز جا کنده شدن انها، آبروی طراحان و مجریانشان را حفظ نکردند و در زیر حجم آب شکستند، اما اینبار همین شکافته شدنها که به عمد یا غیر عمد از سوی مسئولین بدون رسیدگی مانده بودند باعث شد مشکلات سال گذشته را نداشته باشیم.

 در واقع نبود سازوکاری مشخص و بهینه از سوی مسئولان امر برای هدایت آب‌های سطحی از کف خیابان‌ها و معابر در این روزها هویدا شد، امری که اگر در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های شهری به آن توجه نشود، با هر بارندگی بعدی باید شاهد همین خسارات و آسیب ها باشیم.

به نظر می‌رسد در خصوص دفع آب‌های سطحی مطالعات دقیقی صورت نگرفته است و با بارندگی تمامی معابر و میادین و پیاده‌روها دچار آبگرفتگی شده و تردد شهروندان را با مشکل مواجه می‌کند. بر این اساس می طلبد که مسئولان امر با انجام اقدامات به موقع موجب شوند که شهروندان در روزهای بارانی آنطور که باید و شاید از طراوت هوا و روزهایی عاری از گرد و غبار لذت ببرند نه اینکه باران مشکلی را بر مشکلاتشان افزوده و شیرینی این نعمت الهی به کامشان تلخ گردد.

 

انتهای پیام/س