ایلام بیدار06:55 - 1394/12/25

قصه پر ماجرای جاده پرپیچ و خم ترشابه

خواسته اصلی مردم شهرستان ملکشاهی توجه ویژه مسئولین به توسعه جاده ارتباطی ترشابه است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازملکشاهی آنلاین، جاده ارتباطی ملکشاهی به مهران از خطوط مواصلاتی اصلی شهرستان ملکشاهی برای ارتباط با شهرستانهای مهران ودهلران محسوب می شود که در منطقه ترشابه نیاز به توسعه کلی دارد ودر حال حاضر برخی نقاط این جاده درحد راه شوسه از لحاظ زیرساختی قرار دارند.

سالهاست این جاده مورد استفاده روزانه مردم شهرستانهای ملکشاهی ومهران برای تردد واقع می شود، اما محنت سفر در این جاده پرپیچ وخم را تنها کسانی تحمل کرده اند که اکنون انتظاری از مسئولین بجز توسعه این جاده اصلی ومهم ندارند.

سالهاست که این جاده شاهد حوادث جاده ای تلخی بوده است که تنها باچند ماه فعالیت عمرانی و توسعه در این مسیر، می شد جلوی وقوع آنها را گرفت.

حال که سالهاست ملکشاهی به شهرستان ارتقاء یافته و علاوه برآن مسیر تردد زائرین اربعین و عتبات عالیات از همین جاده صورت می گیرد، اهمیت توجه به توسعه و بهسازی آن صدچندان شده است. چراکه جاده ای است که به خروج نسبی شهرستان ملکشاهی از بن بست توسعه را معاضدت می نماید وهمه چشم انتظار روزی هستند که تردد در این جاده با خیالی امن وآسوده برای مردم منطقه صورت گیرد ودیگر شاهد تصادفات و حوادث در این محور نباشیم.

داستان جاده ترشابه قصه ای بس دراز دارد وزائرین اربعین در سالهای 93 و94 قصه پرماجرای این جاده را در سراسر نقاط کشورمان نقل قول کرده اند وشاید هم گفته اند ((چرا این راه ارتباطی به راه خود رها شده؟)) و چرا جاده خوش آب وهوای ایلام-ملکشاهی-مهران ارزشی برابر با جاده ایلام به مهران هنوز پیدا نکرده است؟

باید بگوئیم که این راه ارتباطی چندان هم صعب العبور برای تعریض و توسعه نیست وسنگها وکوههای سختی که مانع کار بر روی آن شوند وجود ندارند، فقط همت والای و عزم مسئولین کشوری، استانی وشهرستانی می تواند پیچ وخم های ناگوار این جاده را بردارد وهموار سازد.

شاید توان بومی  واستانی از لحاظ بودجه و امکانات راهسازی به آسانی جوابگوی توسعه این محور ارتباطی باشد اما باز هم مدیریت مسئولین و اصرار مردم منطقه در اولویت واقع شده است.

مهران شهری مرزی و محل تردد و دروازه عتبات عالیات است و ساکنان شهرستان ملکشاهی که درصد بالایی از اقوام و بستگان آنها در مهران ساکن هستند، به طور روزانه از محور ارتباطی مهران-ملکشاهی تردد دارند.

بار ترافیکی این جاده بالاست و تعریض و بهسازی آن موجب توسعه اقتصادی شهرستان ملکشاهی می شود.

جاده ترشابه راه خروج از بن بست مواصلاتی، محور دوم تردد زوار اربعین، راه ارتباطی کاروانهای راهیان نور شهرستان، جاده ورود به بازارهای تجاری جنوب کشور بویژه استان خوزستان، راه دسترسی به منطقه آزاد تجاری مهران، جاده اتصال به اماکن مذهبی شهرستانهای جنوب، محور اصلی تردد عشایر به مناطق گرمسیری و... محسوب می شود.

به هرحال خواسته اصلی مردم شهرستان ملکشاهی توجه ویژه مسئولین به توسعه جاده ارتباطی ترشابه است، خواسته ای نه چندان بزرگ که واقعا در شان مردمان دیار شهیدپرور ملکشاهی می باشد.

ازآنجائیکه از مولفه های عمران و آبادانی هرمنطقه، وجود راههای ارتباطی مناسب است، از نمایندگان استان ایلام درمجلس شورای اسلامی انتظار می رود برای توجه به این امر در شهرستان ملکشاهی وتحقق خواسته مردم این شهرستان گامی بردارند تا دیگر شاهد مهاجرت بیشمار ساکنان این شهرستان به سوی شهرهای دیگر و یا استانهای دیگر نباشیم واین منطقه به عمران وآبادانی نسبی دست یابد وبالاخره اینکه روزی بیاید که عبور برای مسافرین از ترشابه، شیرین باشد و خاطره ای خوش از مسئولین در اذهان آنها تداعی کند.

به امید آنکه تدبیری هم درخصوص تحقق این نیاز بزرگ منطقه اندیشیده شود والبته به اجرا درآید.

 

انتهای پیام/س