ایلام بیدار09:30 - 1394/12/23
رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی کشور:

اتفاقات حوزه بلوط حاصل بی توجهی انسانهاست/ مراتع نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی دارند

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی گفت: اتفاقاتی که در حوزه بلوط در غرب کشور اتفاق می افتد حاصل بی توجهی انسانهاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ايلام بيدار، محمدرضا جهانسوز رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی ومنابع طبیعی کشور در همایش راهکارهای موثر در کاهش زوال و خشکیدگی بلوط در جنگل های زاگرس در ایلام گفت: اتفاقاتی که در حوزه بلوط در غرب کشور اتفاق می افتد حاصل بی توجهی انسانهاست.

وی جایگاه منابع طبیعی بسیار مهم دانست و اظهار کرد: کشاورزی به نوعی مهمان منابع طبیعی بوده ولی متاسفانه جایگاه کشاورزی و منابع طبیعی در نقشه علمی کشور خوب دیده نشده و هر حرکتی بدون در نظر گرفتن حوزه آبخیزداری و منابع آب محکوم به فنا است.

جهانسوز به نقش افتصاد مقاومتی در منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: بحث مرتع در اقتصاد مقاومتی باید به خوبی مطرح شود چرا که 100 میلیون هکتار در کشور مرتع داریم که پاسخگوی تولید داخلی هستند و حتی در بحث گردشگری هم حائز اهمیت می باشد.

رئیس سازمان بسیج مهندسین کشاورزی ومنابع طبیعی کشور اهمیت مراتع در حوزه درآمد زایی را مهم عنوان و افزود: مراتع در کشور های دیگر از اهمیت بالایی برخوردارند که باعث درآمد زایی و جذب توریست می شود و با این حال باید برای بیابان های خود هم برنامه ریزی داشته باشیم.

این مسئول با بیان اینکه منابع طبیعی مقدم بر کشاورزی است؛ تصریح کرد: محل و مخزن تولید آب در منابع طبیعی ، و محل مصرف آب در کشاورزی است که تقدم منابع طبیعی نسبت به کشاورزی را نشان می دهد.

جهانسوز عنوان کرد: ایران به اندازه قاره اروپا تنوع گیاهی دارد و چندین هزار دارویی گیاهی شناخته شده داریم که از آن استفاده نمی کنیم در حالی که این موضوع حرف اول را در دنیا می زند.

دکتر جهانسوز ار اجرای طرح بسیج همگام با منابع طبیعی به منظور کمک به دولت در بخش منابع طبیعی در سال آینده خبر داد.

انتهای پیام/ی