ایلام بیدار13:30 - 1394/12/20

بزرگترین سد غرب کشور در ایلام افتتاح شد

سد و نیروگاه سیمره به عنوان یکی از مهمترین طرحهای سدسازی در کشور صبح امروز توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ايلام بيدار،اسحاق جهانگیری که صبح امروز(پنجشنبه) برای بهره برداری و بازدید از چند پروژه بزرگ عمرانی به استان ایلام سفر کرده، در جریان بازدید از سد و نیروگاه سیمره در جمع خبرنگاران افزود: سد و نیروگاه سیمره باید به عنوان یکی از افتخارات ملی کشور ثبت شود و به این توان مهندسی افتخار کنیم.

جهانگیری، با بیان اینکه شرکت های پیمانکاری از سرمایه های کشور هستند و باید از آن حفاظت کنیم، اظهار کرد: ساخت سدهایی همچون سد سیمره در انحصار کشورهای پیشرفته است که با کار مهندسی پیچیده و ابزار و تجهیزات مدرن قابل انجام است.
معاون اول رئیس جمهوری گفت: تحریم کنندگان جمهوری اسلامی ایران باید درس بگیرند چرا که این سد عظیم (سیمره) در دوران تحریم ساخته شده و بسیاری از تجهیزات مورد نیاز آن باید از خارج وارد می شد و در اختیار مهندسین ایرانی قرار می گرفت اما چنین نشد.
وی افزود: توان و خلاقیت مهندسان ایرانی به گونه ای بود که توانستند همه تجهیزات مورد نیاز را در داخل کشور تامین کنند.
وی ادامه داد: یکی از اهداف ساخت سد و نیروگاه سیمره را تولید برق است که نقش بسیار مهمی در توسعه استان ایلام دارد.
معاون اول رئیس جمهوری، اطمینان از تامین انرژی را از اصلی ترین پیش نیازهای سرمایه گذاری دانست و اضافه کرد: اگر بخواهیم یک منطقه را توسعه دهیم ابتدا باید انرژی مورد نیاز را تامین کنیم. 

ابوالقاسم اقبال منش مجری طرح سد و نیروگاه سیمره صبح پنجشنبه در حاشیه بهره برداری از این طرح با حضور معاون رئیس جمهور اظهار داشت: طرح سد و نیروگاه سیمره واقع در استان ایلام با هزینه یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان و پس از ۱۸ سال که امروز افتتاح شد و تاکنون بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب آب در پشت این سد ذخیره‌ شده است.

وی بیان داشت: نیروگاه برق سیمره شامل سه واحد ۱۶۰مگاواتی است که با بهره برداری از آن سالانه ۶۸۴گیگابایت برق تولید می کند و وارد مدار کشور می شود، برای اجرای این طرح یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

اقبال منش با اشاره به اینکه این سد دارای ۱۸۰ متر ارتفاع و از نوع بتونی دو قوسی است که ۴۸۰ مگاوات برق تولید می‌کند، افزود: مهم‌ترین هدف از اجرای این سد،  تولید برق، کنترل سیلاب‌ها و روان آب ها، توسعه کشاورزی در منطقه، ایجاد اشتغال‌ و اقتصاد پایدار بوده است.

مجری طرح سد و نیروگاه سیمره گفت: سد سیمره چهارمین سد بزرگ کشور از لحاظ حجم مخزن و ارتفاع است.

 

انتهای پیام/ش