ایلام بیدار06:52 - 1394/12/11
جشنواره ای که قرار بود شرهانی را کشوری کند؛

شرهانی به خیابان های دهلران هم معرفی نشد

به دلیل در نظر نگرفتن بودجه از سوی مسئولان شهرستان دهلران و استان ایلام به جشنواره منطقه ای تئاتر شرهانی، این جشنواره برای چندمین سال متوالی به کما رفت.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازنسیم دهلران، یکی از هنرهایی که می تواند فرهنگ ایثار و شهادت را به نسل های آینده انتقال دهد بدون تردید هنر نمایش است.

هنر نمایش به عنوان یکی از بهترین و تاثیر گذارترین هنرها به خوبی نقش خود را در بیان دردهای اجتماعی، بازگو کردن حماسه ها و رشادت ها ایفا کرده است.
 
هنر نمایش در دهلران قدمتی طولانی دارد و هنرمندان دهلرانی در عرصه نمایش سال های سال است که با حضور در جشنواره های بین المللی و کسب عناوین برتر در این عرصه نام دهلران و ایلام را به خوبی در لوح های جشنواره های بین المللی چون جشنواره فجر حکاکی نموده است.
 
مطالب فوق بهانه ای بود تا به جشنواره خیابانی شرهانی بپردازیم. جشنواره ای که نقطه ی عطفی بود برای شهرستان دهلران تا هم عملیات های زمان دفاع مقدس که در دهلران رخ داده است را به کشور معرفی نماید و هم پلی باشد برای ارتباط نسل جدید به فرهنگ ایثار و شهادت...
 
پیش از این در مرداد ماه سال جاری وعده عملی شدن جشنواره شرهانی توسط مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در پایگاه تحلیلی – خبری نسیم دهلران با عنوان "جشنواره تئاتر شرهانی احیا می‌شود" انتشار یاقته بود و مردم دهلران به برگزارشدن این جشنواره امیدوار شده بودند.
 
پس از ماه ها قول مدیر کل ادره فرهنگ ارشاد اسلامی ایلام، همچنان این این عمل اتفاق نیفتاده است و گذر زمان وعده امیدواری را به نا امید تبدیل نموده است.
 
علی محمد نیاکان- مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام در مرداد ماه سال جاری در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: این جشنواره امسال از استانی به جشنواره منطقه‌ای ارتفاع پیدا خواهد کرد و انشا الله امسال بتوانیم اولین جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی شرهانی با محوریت ایثار و دفاع مقدس در شهرستان دهلران و با حضور ۸ استان که درگیر جنگ بودند را در این استان برگزار کنیم.
 
وی همچنین عنوان کرد: به مردم شریف دهلران قول می‌دهم که ما این جشنواره را در سال جاری برگزار خواهیم کرد.
 
متاسفانه بهمن ماه امسال به پایانرسید و اسفند نیز در حال پایان است و هیچگونه حرف و حدیثی در خصوص برگزاری جشنواره شنیده نمی شود و گویا اصلا قرار نیست که برگزار گردد.
 
البته لازم به ذکر است که مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، قول برگزاری جشنواره را بر اساس قول مسئولان شهرستان و استان مبنی بر تامین هزینه این جشنواره داده بود که گویا قول مسئولان فقط قول بود...
 
بر اساس این گزارش، این پایگاه تحلیلی – خبری به سراغ کسی که قرار بود دبیر جشنواره باشد رفته تا از دلیل برگزار نشدن جشنواره اطلع یابد.
 
حیدر رضایی- دبیر جشنواره شرهانی- در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: شهرستان دهلران مهمان یادمان عملیاتی شرهانی می باشد. یادمانی که در دل خود خاطراتی از شهدایی چون شهید خرازی، 400 شهید اصفهانی و شهدای گرانقدر این مرز و بوم را دارد.
 
وی با بیان اینکه علی رغم قول های فراوان مسئولان، جشنواره شرهانی برگزار نمی شود، افزود: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امسال را سال تئاتر نامیدند ولی سهم هنرمندان استان ایلام و شهرستان دهلران از این نامگذاری در حد صفر است.
 
این هنرمند عرصه تئاتر بیان نمود: رهبر معظم انقلاب بارها بر جنگ نرم تاکید می نمایند و هنر نمایشی یکی از بهترین صلاح های جنگ نرم برای دفاع از ارزش هاست ولی متاسفانه مسئولان در این خصوص کوتاهی می نمایند.
 
وی با بیان اینکه مسئولان شهرستان دهلران و استان توان تهیه بودجه جشنواره شرهانی را ندارند، بیان نمود: جشنواره های کم اهمیت در استان های کشور با بودجه های کلان بالای 1 میلیارد ریال برگزار می شوند اما در استان ایلام برای جشنواره ای که فرهنگ ایثار و شهادت را در کشور حفظ می نماید نمی تواند بودجه 800میلیون ریالی را تهیه نماید.
 
رضای ادامه داد: متاسفانه بودجه های فرهنگی صرف ضد ارزش ها می شود؛ در تئاتر شهر تهران دارد هزینه های کلان صرف می گردد ولی برای ارزشی به نام شهدا نمی توانند بودجه را تامین کنند.
 
وی گفت: مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام پای کار هستند ولی مسئولان ارشد شهرستان و استان هیچ کاری نکرده اند.
 
دبیر جشنواره شرهانی ادامه داد: بودجه جشنواره شرهانی را حتی می توان در شهرستان تامین نمود ولی حتی در استان هم توانایی این کار را ندارند و یا شاید نمی خواهند که برگزار شود.
 
وی ابراز نمود: ای کاش از بودجه های نفتی شهرستان روز برای فرهنگ نیز هزینه شود.
 
این روزها در هر جلسه ای از شهرستان دهلران که برگزار می شود 50 درصد سخنرانی ها، به لغو تحریم ها و آمدن امید به کشور اختصاص می یابد اما ای کاش مسئولان جدای از به کار بردن کلمات زیبا، امید را به گونه ای به مردم نشان دهند که قابل لمس باشد و نه فقط در خیال ها به آن بپردازند.
 
انتهای پیام/س