ایلام بیدار06:54 - 1394/11/28

چالش اقتصادی خانواده ایرانی در پسا برجام

سربلندی و اقتدار امروز مدیون کارکرد درست خانواده ایرانی اسلامی است؛ وضعیت اشتغال فرزندان، نداشتن درآمد مناسب ، ناهمخوانی منابع و مصارف ، تعطیلی کارگاه های داخلی خانواده ی ایرانی را دچار چالشی اقتصادی نموده است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازجویزر، خانواده ایرانی به نسبت سایر ملل و کشورها دارای شاخصه اصالت ، تمدن و فرهنگ می باشد و با تضاد و مقابله با کشف حجاب نشان داد پیشگام تعالی می باشد ؛ با تربیت فرزندان راستین با رهبری امام خمینی(ره) به حکومت سلاطین پایان داد و به مقابله با شرق و غرب پرداخت و با جانفشانی هزینه های معنوی فراوانی برای انقلاب اسلامی متحمل شد در مسیر استقلال و خودباوری و تولید علم ، فناوری و مقابله با روزگویان رنج های فراوانی متحمل  شدند.

سربلندی و اقتدار امروز مدیون کارکرد درست خانواده ایرانی اسلامی است؛ وضعیت اشتغال فرزندان، نداشتن درآمد مناسب ، ناهمخوانی منابع و مصارف  خانواده ی ایرانی را دچار چالش نموده است.

در سالهای اخیر آب مصرفی خانواده را به تحریم ها گره زدند امروز با برداشتن تحریم ها روی سکه عوض می شود ، در مجموع تصویر آینده معیشتی خانواده ایرانی مطلوب به نظر نمی رسد و سازمان های خدماتی نظیر گاز ، برق و آب برای بالا بردن  قیمت ها برای خانواده ایرانی در حال مسابقه هستند و دولت برای تامین کسری بودجه متوجه جیب خالی خانواده های ایرانی شده است.

با اوصاف رشد و رفاه چرخه معیوب خانواده ایرانی مسئولین برای جبران این پارادیم بجای اعتماد به داخل ، درونزایی و اقتصاد مقاومتی راهبرد واردات کالای خارجی و نگاه به بیرون را مدنظر قرار داده اند که با توجه به تعداد خانواده های خط زیر فقر کالاهای لوکس خارجی فقط رفاه را در زندگی های مرفه که تنها چند درصد از جامعه را شامل میشود افزایش می دهد.

افزایش رکود ، کاهش درآمد کارگاه های تولیدی و عدم سوددهی مناسب تولیدات داخلی و هجوم شرکت‌های خارجی به بازار ایران پس از برجام و از بین بردن این بازار خسارات زیادی را به اقتصاد کشور وارد می نماید و مشکلات قشر متوسط و ضعیف جامعه را در سالهای اخیر چندبرابر کرده است بطوری که این احساس در جامعه تلقی می شود که دولت به فکر خانواده های مستضعف نیست ، رئیس جمهور بارها اعلام کردند که از رکود عبور کرده ایم اما خود مدیران دولت و مدیران اقتصادی چنین اعتقادی ندارند و بر این باورند که هنوز در رکودیم ، نگاه دولت به پولهای بلوکه شده که اکنون با آزادی بخشی از آنها این سرمایه دوباره در قالب قراردادهای کلان به جیب اروپایی ها بازگشت هم دردی از رکود را دوا نکرد.

طبق آمار بانک مرکزی کشور، در دوره 8 ساله 84 تا 91 هر خانواده شهری به لحاظ استفاده از برنج 156 کیلو برنج مصرف می‌کرد، ولی در دو سال اخیر این میزان به حدود 120 کیلو رسیده است. نسبت مصرف نان خانوارها در دو سال گذشته 347 کیلو بوده در حالی که در دولت قبل این مقدار 424 کیلو بود. همچنین مصرف گوشت قرمز 52.5 کیلو بود، اکنون به 41 کیلو رسیده است و بسیاری آمارهای دیگر که دولت حاضر به اعلام آنها نیست نشان از فقر مضاعف خانواده های ایرانی در سالهای اخیر را دارد.

اقتصاد یعنی تولید، توزیع ثروت و مصرف که این سه اصل با هم ارتباط ارگانیک دارند، اما گام اول تولید است که تاکید اقتصاد مقاومتی هم روی همین اصل مهم است ، امیدواریم دولت در زمان باقیمانده خدمت گذاری بتواند این اصول را عملی کند تا گره ای زندگی خانواده های ایرانی مرتفع شود.

 

 

انتهای پیام/س