ایلام بیدار12:16 - 1394/11/27

جیب خالی مردم و وعده های پسابرجامی که عملی نشد

انتظار مردم ، تغییر فضای اقتصادی و کاهش قیمت ها است و این انتظاری منطقی است.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازآبدانان خبر، یکی از شعار های دولت امید و تدبیر بهتر شدن وضع معیشتی و تغییر فضای کسب و کار بوده است و دولت این تغییر را به رفع تحریم ها و به فرجام رسیدن برجام وعده داده اما با انجام برجام تغییری در وضع معیشتی و فضای کسب و کار ایجاد نشده و فضای پسا تحریم بیشتر از آنکه برای جامعه ایران مطلوب باشد به نفع کشور های بحران زده مالی غربی بوده است. دولت که فرش قرمز برای هیات های تجاری غربی پهن کرده ایران را به بازار فروش کالاهای خارجی تبدیل کرده است و این خود به تعطیل شدم بنگا ه های تولیدی داخلی منجر می شود و بر خلاف تز اقتصاد مقاومتی می باشد.

با توجه به اعمال تحریم های جدید توسط آمریکا به نظر می رسد که اجرای برجام تأثیر چندانی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور و وضعیت معیشتی مردم نداشته و تعهداتی که طرفین اجرا نموده اند کاملاً یک سویه بوده و بیشتر منافع طرف غربی را تأمین نموده است و به همین علت می بایست دولت با قطع امید به غربی ها ، با توجه به اقتصاد مقاومتی و فراهم کردن زیرساخت ها و زمینه های لازم آن گام های روشن و مؤثر برای بهبود وضعیت اقتصاد کشور بردارد.

انتظار معیشتی مردم 

انتظار مردم ، تغییر فضای اقتصادی و کاهش قیمت ها است و این انتظاری منطقی است. مردم انتظار تحول دارند ومنتظرند تا انحصارها و شبه انحصارها که در برابر تحول و کاهش قیمت ها پس از تحریمها مقاومت می کنند شکسته شود.

بسیاری بر این باور بودند که اقتصاد ایران پس از توافق به سرعت بهبود می‌یابد چرا که دولت مشکلات جامعه را با موضوع تحريم ها پيوند داده بود و راهکار خروج از تمامي اين مشکلات را برداشته شدن  تحريم ها عنوان می کرد.

وعده دولتمردان از روند کاهش نرخ تورم یک حالت خوشبینی در مردم جامعه ایجاد کرده که نیاز است در شرایط فعلی و با گشایش‌هایی که پس از برجام به‌وجود آمده به وضعیت معیشت و سفره خانوار هم توجه شود، این در حالی است که آمارهای بانک مرکزی چیز دیگری را نشان می دهد.

واقعیت این است که براساس آمارهای بانک مرکزی، نرخ کالاها و خدمات همچنان گران است و نرخ سفره خانوار رو به افزایش گذاشته و با نزدیک شدن به ایام پایانی سال قیمت‌های موادغذایی، بهداشتی، خدمات، آموزشی و غیره طبق همین آمارها روندی صعودی داشته است.

معیشت بهبود نیافت

همه چیز دست به دست هم داده است تا در یک چرخه، پایین بودن قدرت خرید مردم منجر به بهبود معیشت آنها نشود. در این میان دولت هم البته به صراحت راجع به طرح‌هایی که به بهبود وضعیت معیشتی مردم مربوط می‌شود، حرفی نمی‌زند.
 
به طوری که گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها، پوشاک و کفش، مسکن، آب، برق و گاز و سایر سوخت ها، اثاث، لوازم و خدمات مورد استفاده در خانه، بهداشت و درمان، حمل و نقل، ارتباطات، تفریح و امور فرهنگی، تحصیل، رستوران و هتل و غیره با افزایش قیمت همراه بوده اند.

قیمت یک سفره خانوار همچنان رو به افزایش است و جیب ایرانی‌ها با نرخ کالاهای اساسی در بازار همخوانی ندارد اما از سوی دیگر وعده های دولتمردان از روند کاهش تورم یک حالت خوشبینی در مردم جامعه نسبت به تورم را به‌وجود آورده است که نیاز است در شرایط فعلی اقتصاد و با گشایش‌هایی که در شرایط کشور پس از برجام به‌وجود آمده به وضعیت معیشت و اقتصادی مردم هم توجه و برنامه‌های دولت برای افزایش رفاه ایرانیان به طور شفاف اعلام شود.
 
نگراني اينجاست كه براساس صحبت‌هاي اخير مسئولان قرار نيست با آزادشدن دارايي‌هاي بلوكه شده تغيير در وضعيت مردم احساس شود. اين موضوع را رئيس‌كل بانك مركزي به صراحت گفت. آنجا كه چندي پيش اعلام كرد: "اجازه شوك" به بازار ارز را نمي‌دهيم.

کنترل قیمت ها وعده دولت:

یکی از مهمترین وعده های دولت تدبیر و امید مهار تورم و جلوگیری از رشد فزآینده قیمت‌ها بوده است که هنوز ارزانی در کار نیست و قیمت‌ها در بازار همچنان بالا است و مردم ارزانی را در زندگی روزمره خود لمس نمی کنند.رفاه مردم در سال‌های اخیر کاهش یافته و برخی از مردم قادر نیستند حداقل‌های نیازشان را تامین کنند.در حال حاضر با وجود بالا بودن حقوق به نظر مي‌آید که این میزان هم کفاف یک زندگی را نمی‌دهد و دخل و خرج مردم با هم همخوانی ندارد.

 روند صعودی قیمت ها در پایان سال :

با به نزدیک شدن به روز های پایانی سال شاهد افزایش قیمت کالاها و اجناس هستیم در حالی که باید نظارت شدید تری نسبت به سایر مواقع سال اعمال شود تا آنان که قدرت خرید ندارند بتوانند خرید سال نو داشته باشند اما بدلیل عدم نظارت و دلالی بودن اقتصاد ایران در مواقعی که مردم مجبور به خرید هستند قیمت ها به شدت افزایش می باید و قشر محروم جامعه امکان خرید را نخواهد داشت و این با اخلاق اسلامی در تضاد است.

در شهرستان آبدانان نهاد نظارتی تعزیرات وجود ندارد و این خود مزید بر علت شده و فروشند گان اجناس خود را به قیمت دلخواه می فروشند و در هر مغازه قیمت کالا ها ی مشابه  متفاوت است.

دولت باید  درباره معیشت مردم و سبد مصرفی آنها هم تدابیری بیندیشد که در نهایت وضعیت اقتصادی مردم بهتر شود و در مورد پول های بلوکه شده که قرار است آزاد شود نظر مردم را سوال کنند که این پول ها در کدام بخش ها هزینه شود و دولت شفاف سازی کند تا همواره مردم به دولت اعتماد کنند و اگر هر جامعه ای که بخواهد پیشرفت کند باید دولتمردان و مردم نسبت به هم اعتماد کنند .یکی از دلایل مهمی که مردم به خواست دولت نسبت به انصراف از دریافت یارانه پاسخ منفی دادند همین عدم اعتماد بود چرا که مردنم نمی دانستند این اعتبار قرار است کجا هزینه شود .


انتهای پیام/س