ایلام بیدار08:06 - 1394/10/15
تجهیزاتی که خاک می خورند/

راه اندازی CNG دهلران در گرو جدال دو شرکت

راه اندازی جایگاه سوخت CNG دهلران به دلیل اختلاف مالی شرکت های نفت و برق همچنان به تعویق می افتد.

به گزارشايلام بيدار به نقل از نسیم دهلران، شهرستان مرزی دهلران یکی از قطب های نفت و گاز در کشور به شمار می رود که استخراج بیش از 98 درصد نفت و گاز غرب کشور از این شهرستان نشان از اهمیت و جایگاه و نقش دهلران در اقتصاد کشور دارد.

 
علی رغم برخورداری این شهرستان از نعمت وجود ذخائر غنی نفت و گاز، اما مردمان مرزدار این دیار کمترین بهره و مزیتی از این نعمت طبیعی و الهی برده اند و شاید بتوان گفت که دیدن شعله های سربه فلک کشیده مشعل های چاه های نفتی در جنوب این شهرستان تنها عایدی نفت برای مردم این شهر نفت خیز است(البته قول هایی داده شده تا در چند سال آینده بهره هایی چون چهار خطه کردن جاده دهلران – اندیمشک و... از آن ببریم).
 
یکی از حداقل مطالبات جوانان و ساکنان این دیار نفت خیز و مرزدار بکارگیری نیروهای بومی منطقه در شرکت های نفتی مقیم می باشد که متأسفانه جوانان تحصیلکرده و جویای کار دهلرانی از این مزیت استراتژیک نیز بی بهره هستند.
 
اکنون پس از سال ها چشم انتظاری و وعده مسئولان، دهلران هم به شبکه گاز شهری که حق مسلم این مردم مرزدار و شهیدپرور است، متصل شده است تا شاید گوشه ای از حقوق ساکنان این سرزمین مقدس که وجب به وجب آن قدمگاه شهدای والامقام است، احقاق شده باشد.
 
بیش از 4 سال پیش عملیات اجرایی جایگاه سوخت CNG در شهر دهلران آغاز شد اما تاکنون تنها اسکلت و ساختمان این جایگاه احداث شده است که به دلیل عدم استفاده از این مکان بیشتر قسمت های آن دچار فرسایش شده است و تنها استفاده این جایگاه استفاده از آن بعنوان سایه بان برای خودروهای عبوری و رهگذر می باشد.
 
راه اندازیcng دهلران در گرو جدال دو شرکت
راه اندازیcng دهلران در گرو جدال دو شرکت
 
بخاطر به صرفه بودن سوخت گاز طبیعی یا همانCNG نسبت به بنزین، اکثر مردم به ویژه خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی شهرستان اقدام به خرید خودروهای دوگانه سوز کردند ولی تاکنون به دلیل کوتاهی مسئولان ذی ربط و فرسایشی بودن روند بروکراسی اداری، این آرزوی دیرینه مردم محقق نشده است.
 
بسیاری از مردمی که تنها محل درآمد آنها کار کردن با خودروی شخصی خود می باشد نیز با نا امید شدن از راه اندازی جایگاه CNG اقدام به تعبیه کپسول های گاز مایع یا همان LPG برروی خودروهای خود نمودند که با گذر از محل عرضه گاز مایع خانگی با تعداد زیادی از خودروهایی که در حال پر کردن کپسول های اتومبیل خود هستند، مواجه می شویم که طبق گفته کارشناسان این کار ممکن است بسیار خطرآفرین باشد.
 
عمده تجهیزات و دستگاه های جایگاه سوخت CNG در سال های گذشته توسط شرکت نفت خریداری شده است که به دلیل عدم استفاده از این تجهیزات، طبیعتأ دچار فرسایش خواهند شد.
 
راه اندازیcng دهلران در گرو جدال دو شرکت
راه اندازیcng دهلران در گرو جدال دو شرکت
راه اندازیcng دهلران در گرو جدال دو شرکت
 
عمده دلیل راه اندازی نشدن جایگاه سوخت CNG اختلاف بین شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و اداره برق می باشد که در این بین تنها مردم از این موضوع متضرر می شوند.
 
براساس این گزارش؛ پایگاه تحلیلی خبری نسیم دهلران طبق رسالت ذاتی خود به سراغ مسئولان اداره برق و شرکت نفت رفت که دلیل این وقفه چندین ساله را از زبان آنها جویا شود و قضاوت را برعهده مردم گذارد.
 
علی محمدی- سرپرست شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ناحیه دهلران- در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ما اظهار کرد: طی جلسه ای که با شهردار دهلران در خصوص راه اندازی جایگاه سوخت  CNG دهلران مقرر شد با توجه به اینکه راه بری این جایگاه به عهده شهرداری است نسبت به نصب میترینگ در هفته های آتی اقدام کند.
 
وی در خصوص تأمین برق جایگاه CNG افزود: با توجه به اینکه هزینه اشتراک برق این جایگاه در سنوات گذشته به اداره برق پرداخت شده است منتظر هستیم به محض نصب ترانس برق، اداره گاز، گاز مورد نیاز جایگاه را به شبکه تزریق کند.
 
علی اکبر  آبسالان-  رییس اداره برق شهرستان دهلران- نیز در گفت و گویی با خبرنگار ما اظهار کرد: شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی دهلران در سال 90 هزینه اشتراک برق جایگاه CNG دهلران را پرداخت نموده است.
 
وی گفت:  ولی به دلیل اینکه این شرکت هیچ گونه اقدامی در خصوص مشترک شدن انجام نداده است.
 
رییس اداره برق شهرستان دهلران ادامه داد: طبق قانون، هر زمان که مشترک اقدام به گرفتن اشتراک نماید بر اساس نرخ آن سال هزینه وی محاسبه می شود.
 
وی با اشاره به اینکه  شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی در سال 90 مبلغ 150 میلیون ریال بابت حق اشتراک به اداره برق پرداخت کرده است، اضافه کرد: در حال حاضر هزینه اشتراک مبلغ 690 میلیون ریال می باشد که با کسر 150 میلیون ریالی که در سال 90 پرداخت شده است، این شرکت می بایست مبلغ 530 میلیون ریال به اداره برق جهت پرداخت نماید.
 
وی با بیان اینکه سالانه هزینه اشتراک برق افزایش می یابد، خاطر نشان کرد: درصورتی که شرکت ملی پخش و پالایش فرآورده های نفتی پرداخت هزینه مشترکین را به سال دیگر موکول نماید درصورت افزایش تعرفه باز هم مشمول پرداخت هزینه بیشتری خواهد شد.
 
وجود بروکراسی اداری در استان ایلام همواره باعث نارضایتی مردم این دیار بوده و در رسانه به آن پرداخته شده است.
 
حال باید مردم دهلران برای یک اختلاف کوچک اداری منتظر باشند که کی این دو شرکت این اختلاف شان حل می شود تا مردم از سوخت cng بهره ببرند.
 
بر اساس شنیده ها قرار بوده که مدیر عامل های این دو شرکت در استان با حضور استاندار برای حل این اختلاف چاره اندیشی کنند.
 
راه اندازیcng دهلران در گرو جدال دو شرکت
راه اندازیcng دهلران در گرو جدال دو شرکت
راه اندازیcng دهلران در گرو جدال دو شرکت
راه اندازیcng دهلران در گرو جدال دو شرکت
انتهای پیام/س