ایلام بیدار10:50 - 1394/09/25
جوابیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد ایلام/

موارد منتصب به بسیج دانشجویی در جوابیه دانشگاه آزاد کذب محض است

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در پاسخ به جوابیه دانشگاه آزاد ایلام که در مورادی به بسیج دانشجویی اشاره شده بود جوابیه ای صادر کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه و دانشگاه ايلام بيدار، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در پاسخ به جوابیه روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام که در خصوص لغو سخنرانی دکتر"حسن عباسی"  مواردی به بسیج دانشجویی نسبت داده بود، جوابیه ای صادر کرد.

متن این جوابیه بدین شرح می باشد:
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام در پاسخ به موارد ذکر شده جوابیه دانشگاه آزاد اسلامی که با بسیج دانشجویی مرتبط می باشد، موارد زیر جهت شفاف سازی موضوع لازم به ذکر می داند:
1) تاسیس دفاتر هم انديشي استادان و نخبگان دانشگاهي در جلسه شماره 691 مورخ 14/4/90 شوراي عالي انقلاب فرهنگي به تصويب رسيد و با هدف ايجاد بستري به منظور ارتباط دو سويه در جهت شناسايي نيازهاي دانشگاهي و پاسخگويي به آنها، حمايت از توسعه كرسيهاي نظريه پردازي، آزاد انديشي و توليد علم در دانشگاهها راه اندازي شده است.
2) لازم به ذکر است این برنامه سخنرانی با هماهنگی دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی ایلام با جناب دکتر حسن عباسی بوده است، و مجموعه ارزشمند دفتر هم اندیشی اساتید زیرمجموعه نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها می باشد.
3) در راستای اهداف نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از جمله رشد بینش سیاسی در محیط دانشگاه، حمایت و هدایت فکری تشکلهای دانشجویی و دانشگاهی و حاکمیت بخشیدن به ارزشهای اسلامی و انقلابی در سطوح اجرایی و علمی، دفتر هم اندیشی اساتید دانشگاه آزاد اسلامی از جناب دکتر حسن عباسی دعوت بعمل آورده است.
4) طبق ماده 1 آيين نامه اجرايي دستورالعمل مقام معظم رهبري مورخ 18/4/1374درباره فعاليت هاي فرهنگي كه جنبه ديني دارند، بیان می کند که ( مسؤوليت كليه امور مربوط به فعاليت‌هاي فرهنگی، ديني كه به لحاظ موضوع و ماهيت، ديني و مذهبي هستند و مستقيماً در جهت تبيين و ترويج معارف و ارزش‌هاي اسلامي مي‌باشند، اعم از برنامه‌ريزي و اجراي آنها به عهدة نهاد مي‌باشد.)، اختیار برنامه ریزی و اجرای برنامه بر عهده نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه می باشد و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری مختار است در اجراي برنامه‌هاي خود با هماهنگي في‌مابين نهاد و مديريت دانشگاه برنامه های مدنظر خود را برگزار نماید.
5) اختیار برنامه ریزی و اجرای برنامه سخنرانی جناب دکتر حسن عباسی در راستای تبین ارزش های انقلاب اسلامی تنها با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام می باشد و طبق قانون نیازمند هیچگونه کسب مجوز سخنرانی از دانشگاه نمی باشد.
6) مصداق بند چهارم فوق الذکر، برنامه سخنرانی اخیر در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام می باشد که با توجه به بندهای اول و دوم ذکر شده، چون برنامه به درخواست نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری می باشد نیازمند مجوز دانشگاه برای نصب بنر نمی باشد و اقدام نصب بنر در تاریخ سه شنبه 17 آذرماه از منظر قانونی بلامانع بوده است.
7) با این اوصاف زیر سوال بردن بسیج دانشجویی در زمینه نصب بنر یک ادعای بی اساس و واهی می باشد و بسیج دانشجویی در زمینه نصب بنر و تبلیغات قبل از اخذ مجوز هیچگونه تخطی از قوانین و آیین نامه های دانشگاهی نداشته است و مسئولیت نصب بنرها با دفتر هم اندشی اساتید بوده است و طبق بند های فوق الذکر چون دفتر هم اندیشی اساتید برای برنامه های خود از جمله تبلیغات آن نیاز به هیچگونه اخذ مجوز از دانشگاه نبوده و این عمل از لحاظ قانونی صحیح بوده است و هیچ تخلفی صورت نپذیرفته است
8) بسیج دانشجویی تاقبل از درخواست کتبی و رسمی خود به هیئت نظارت در تاریخ 17 آذرماه تنها اعلام همکاری با دفتر هم اندیشی اساتید جهت برگزاری مراسم داشته است و برنامه مختص دفتر هم اندیشی اساتید بوده است و بسیج دانشجویی جهت همکاری با نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری نیاز به هیچگونه مجوزی از سوی دانشگاه نمی باشد تمامی موارد منتصب به بسیج دانشجویی در جوابیه دانشگاه آزاد کذب محض تلقی می شود.
حال به مبحث دیگری می پردازیم که پس نقش بسیج دانشجویی در برنامه سخنرانی جناب دکتر حسن عباسی در دانشگاه آزاد اسلامی چه بوده است و چگونه بسیج دانشجویی از عدم صدور مجوز سخن به میان آورده است، که برای روشن شدن این موضوع در ادامه به آن خواهیم پرداخت:
1) دانشگاه بدون اجازه از نهاد مقام معظم رهبری درهمان ساعات اولیه نصب بنر، یکی از سه بنر نصب شده را پایین می آورند و این عمل باعث رنجش خاطر مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام می شود که سریعا جهت پیگیری این عمل زشت و خلاف قوانین با ریاست محترم واحد از طریق تماس تلفنی در ارتباط می گذارند و ریاست دانشگاه سریعا دستور نصب دوباره بنر را صادر میکنند.
2) در ادامه این تماس تلفنی با هماهنگی فی مابین مسئول محترم نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و ریاست دانشگاه مقرر می گردد که سخنرانی جناب دکتر حسن عباسی بدلیل اذحام جمعیت و اینکه احتمالا استقبال بسیار چشمگیر باشد این برنامه در محیط خارج از دانشگاه برگزار گردد و بنرها تا روز 23 آذر در دانشگاه جهت اطلاع رسانی برافراشته باشند و پس از این تماس ذکر شده در بنرهای نصب شده سریعا مکان سخنرانی به سالن جلسات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اصلاح میگردد.
3) بعد از این اتفاقات ذکر شده در بندهای 1 و 2 تمامی مباحثی که در جوابیه دانشگاه درباره نصب بنر ها بدون مجوزآمده است از اساس بی پایه و فاقد اعتبار تلقی می شود و نصب بنرها بصورت کاملا قانونی بوده است.
4) پس از این رویدادها بسیج دانشجویی برای استفاده تمامی دانشجویان از برنامه سخنرانی و از دست ندادن این فرصت فراهم شده برای تاثیرگذاری بیشتر این برنامه سخنرانی در دانشگاه درخواست کتبی خود را به هیئت نظارت دانشگاه تحویل می دهد و اعلام می دارد که برنامه سخنرانی جناب دکتر حسن عباسی به درخواست بسیج دانشجویی در دانشگاه آزاد اسلامی ایلام برگزار گردد و به مکان بیرون از فضای دانشگاه منتقل نشود و زمینه حضور حداکثری دانشجویان و استفاده حداکثری آنان از این برنامه فراهم باشد.
5) با توجه به مباحث فوق الذکر به سادگی می توان فهمید که بسیج دانشجویی در نصب بنر نقشی نداشته است و بنرها صرفا جهت تبلیغات برنامه سخنرانی به دعوت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری بوده است و بسیج دانشجویی برای سخنرانی جناب دکتر حسن عباسی در دانشگاه هیچگونه تبلیغاتی نداشته است و تنها از اعضای هیئت نظارت در ایام تعطیلات و قبل و بعد از آن جهت برگزاری سریع تر جلسه هیئت نظارت با اعضای محترم این هیئت تماس تلفنی مکرر برقرار کرده است.
6) بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام باتوجه به اینکه درخواست کتبی خود را به هیئت نظارت د انشگاه تحویل داده است و یک هفته از تاریخ درخواست صدور مجوز گذشته بود در جهت تلاش برای جلوگیری از هرگونه تنش و تشنج در دانشگاه از اختیار قانونی خود طبق بند چهارم ماده سوم دستورالعمل اجرایی آیین نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان مصوب هیأت نظارت مرکزی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فن آوری که بیان میکند (هیأت نظارت دانشگاه موظف است در مهلت قانونی تعیین شده در بند 3-3 دستورالعمل، نسبت به تشکیل جلسه رسمی، بررسی مدارک، اخذ تصمیم و اعلام کتبی آن اقدام نماید. رئیس هیأت، مسئول این امر می‌باشد و عدم پاسخگویی در مهلت مقرر به منزله تأیید تلقی می‌شود)، از برگزاری برنامه سخنرانی دکتر حسن عباسی منصرف میشود و تکیه بر رسالت معنوی بسیج دانشجویی جهت جلوگیری از هرگونه تنش و تشنج در دانشگاه از این اختیار قانونی خود مبنی بر برگزاری این برنامه در دانشگاه استفاده نمی کند.
7) بسیج دانشجویی با توجه به بند چهارم و پنجم ماده سوم دستورالعمل اجرایی آیین نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان مصوب هیأت نظارت مرکزی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فن آوری که بیان میکند (5-3. در صورت عدم موافقت هیأت نظارت دانشگاه با درخواست کتبی تشکل، ضروریست دلائل عدم موافقت، به صورت مکتوب و مستدل در مهلت تعیین شده در بند 3-3 به تشکل اسلامی ابلاغ شود) ، همچنان از هیئت نظارت دانشگاه طبق قانون و آیین نامه میخواهد که پاسخ مکتوب خود را به بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی ایلام ارسال نماید ولی تاکنون این هیئت از ارسال پاسخ کتبی امتناع نموده است.
در پایان بندها و ماده هایی از آیین نامه ها و مصوبات های شورای انقلاب فرهنگی که رجوع به آن خیلی از مباحث را روشن می کند قرار داده می شود.
(1) آیین نامه اجرایی قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی مصوب چهارصد و هفتاد و دومین جلسه مورخ 13/10/ 1379 شورای عالی انقلاب فرهنگی
ماده 9. بسیج دانشجویی، فعالیت های فرهنگی و علمی خود را با ریاست دانشگاه هماهنگ خواهد نمود و در مواردی که فعالیت های بسیج دانشجویی با حمایت مالی دانشگاه انجام می پذیرد اخذ مجوز از شورای فرهنگی دانشگاه ضروری است.
ماده 10. بسیج دانشجویی ضمن پرهیز از ورود به جناح بندی های حزبی و سیاسی، با حفظ شأن و منزلت بسیج درخصوص راهپیمایی و تجمعات دانشجویی از هیأت نظارت دانشگاه مجوز خواهد گرفت
(2) آیین نامه تشکل های اسلامی مصوب چهارصد و چهل و هشتمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی
ماده 2. محدوده فعالیت:
هر نوع فعالیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی تشکل‏های اسلامی در حدود اساسنامه تشکل در داخل دانشگاه و در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه و این آیین نامه و سایر قوانین موضوعه کشور مجاز است.
تبصره : فعالیت های تشکلهای اسلامی در خارج از دانشگاه تابع قانون احزاب است.
1-2 برگزاری سخنرانی، تجمع، راهپیمایی، میزگرد، تریبون آزاد و نصب تابلوهای تشکلهای دانشجویی با ارائه مجوز از هیأت نظارت دانشگاه امکان‏پذیر است.
(3) دستورالعمل اجرایی آیین نامه تشکل های اسلامی دانشگاهیان مصوب هیأت نظارت مرکزی وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری
ماده3. نحوه صدور مجوز فعالیت‌ها:
1-3. کلیه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان در دانشگاه لازم است در صورت تمایل به انجام هر یک از فعالیت های مندرج در بند (1- 2) آیین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان نسبت به اخذ مجوز از هیأت نظارت دانشگاه طبق مفاد این دستورالعمل اقدام نمایند.
2-3. تشکل‌های اسلامی متقاضی صدور مجوز فعالیت بایستی برگ درخواست مجوز فعالیت (پیوست دستورالعمل اجرایی) را تکمیل و برای ثبت و تشکیل پرونده به دبیرخانه هیأت نظارت تحویل نمایند.
3-3. حداکثر مهلت پاسخگویی و ارائه مجوز توسط هیأت نظارت دانشگاه در مورد فعالیت هایی نظیر: سخنرانی، تشکیل میزگرد، تریبون آزاد و نصب تابلو از تاریخ ثبت درخواست کتبی در دبیرخانه هیأت، هفت روز کاری و در مورد تجمع و راهپیمایی چهار روز کاری می‌باشد.
تبصره: تشکل‌های اسلامی که درخواست انجام فعالیت های مندرج در بند 3-3 دستورالعمل را دارند لازم است با توجه به حداکثر مهلت قانونی پاسخگویی از سوی هیأت نظارت دانشگاه تاریخ برنامه خود را تنظیم و تا زمان اخذ مجوز از انجام هر گونه فعالیت تبلیغاتی اجتناب نمایند.
4-3. هیأت نظارت دانشگاه موظف است در مهلت قانونی تعیین شده در بند 3-3 دستورالعمل، نسبت به تشکیل جلسه رسمی، بررسی مدارک، اخذ تصمیم و اعلام کتبی آن اقدام نماید. رئیس هیأت مسئول این امر می‌باشد و عدم پاسخگویی در مهلت مقرر به منزله تأیید تلقی می‌شود.
5-3. در صورت عدم موافقت هیأت نظارت دانشگاه با درخواست کتبی تشکل، ضروریست دلائل عدم موافقت، به صورت مکتوب و مستدل در مهلت تعیین شده در بند 3-3 به تشکل اسلامی ابلاغ شود.
تبصره1: چنانچه تشکل اسلامی نسبت به رأی هیأت نظارت دانشگاه اعتراض داشته باشد می‌تواند مراتب اعتراض خود را ظرف مهلت یک هفته از تاریخ ابلاغ رأی هیأت نظارت دانشگاه به صورت مکتوب به دبیرخانه هیأت نظارت ارائه و متعاقباً هیأت نظارت دانشگاه نیز لازم است نظر نهایی خود را ظرف مهلت هفت روز کاری از تاریخ دریافت اعتراض کتباً به تشکل اعلام نماید.
تبصره2: در صورت اعتراض تشکل اسلامی به نظر نهایی هیأت نظارت دانشگاه یا امتناع هیأت نظارت از پاسخگویی، موضوع در صورت درخواست تشکل به هیأت نظارت مرکزی ارجاع و رأی هیأت نظارت مرکزی لازم‌الاجرا است.
تبصره3 : هیأت نظارت مرکزی مکلف است ظرف 2 ماه از تاریخ دریافت اعتراض به موضوع رسیدگی و تصمیم مقتضی اتخاذ نماید. این تصمیم می‌بایست ظرف یک هفته به صورت مکتوب به هیأت نظارت دانشگاه اعلام شود.
6-3. تشکل‌های اسلامی می‌توانند به صورت مشترک و در قالب برنامه واحد از هیأت نظارت دانشگاه تقاضای مجوز فعالیت کنند. بدیهی است در این گونه موارد ، برگ درخواست توسط نمایندگان تشکل‌های مزبور تکمیل و امضا می‌شود.
7-3. نصب تابلو نیاز به اخذ مجوز مکرر نداشته و تا زمان رعایت مقررات، مجوز اخذشده به قوت خود باقی است و مطالب مندرج در آن طبق مقررات ناظر بر نشریات دانشجویی قابل رسیدگی است.
8-3. مستنداً به تبصره الحاقی به بند 1-2 آیین نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان (مصوبه جلسه شماره 511 مورخ 8/11/1381 شورای عالی انقلاب فرهنگی) : «راه‌اندازی هر نوع پایگاه اطلاع‌رسانی با مجوز شورای فرهنگی دانشگاه صورت می‌گیرد.»