ایلام بیدار11:45 - 1394/08/16
یادداشت/

همدلی مردمی، شاخص و مزیتی بارز در دل سیل ویرانگر ایلام

روی سخن در این نوشتار با کسانی است که چون از سیل ضرر ندیده بی خبر از همه جا در کنج کاشانه وقت نگذرانده بلکه با دغدغه مضاعف خانه خود را ترک و بدون دسته بندی سیل زدگان به آشنا و ناآشنا با جان و دل به یاری آنها شتافتده اند.

گروه اجتماعی ايلام بيدار / رضا جهانگیری:: استان ایلام در مدت اخیر حال و هوایی متفاوت تجربه می کند بارندگی های کم سابقه و خسارات ناشی از سیل اخیر همچنان دغدغه اصلی مردم و البته محور مباحث بسیاری از مجالس و محافل خاص و عام است.

هرکس به نوعی از مشاهدات مستقیم و غیرمستقیم یا شنیده های خود سخن می گوید، شاید طبیعی و اجتناب ناپذیر است که خسارت دیدگان که از خطر سیل جان به سلامت محفوظ داشته از همان ابتدای وقوع حادثه، همزمان و شاید هم قبل از هر اقدامی، سرانگشتان خود را به محاسبه میزان خسارت وارد آمده مشغول ساخته و خود را برای پیکار جسمی و روحی با تبعات ناشی از این مهمان ناخوانده آماده کنند.  

اما فارغ از نگرانی های تبعی و طبیعی ناشی از خسارات سیل و آسیب های بعضاً جبران ناپذیر آن همچون مرگ تعدادی از هم استانی های عزیز، تخریب جدی زیرساخت ها، تغییر نسبی سیمای شهر، اختلال در روال عادی و روزمره زندگی مردم و... ، این روزها یک پدیده اجتماعی به طور قابل ملاحظه ای در استان و به ویژه در شهر ایلام خودنمایی کرده که تامل در آن به شدت موجب خوشحالی و خرسندی است.

آری اینجا باید واژه های همنشین و مأنوس نوع دوستی، همکاری و همدلی و اتحاد و همبستگی را برشمرد و از نمود محسوس و ملموس آن در بین مردمان خوب این استان سخن گفت. مردمانی که به مصداق کلام گهربار نبی مکرم اسلام (صلی الله علیه وآله و سلم) به شرح "مَثَلُ الْمُؤمِنینَ فی تَوادِّهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ: اذَا اشْتَکی مِنْهُ عُضْوٌ تَداعی لَهُ سائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَر وَ الْحُمّی. مَثَل مؤمنان در دوستی و ابراز رحمت و عاطفه به یکدیگر، مثل پیکر است. هرگاه عضوی از آن دردمند شود، دیگر اعضای پیکر، با بی خوابی و تب، با آن عضو هم دردی می کنند." ایمان خود را بیش از پیش به اثبات رسانده اند.

تجربه نشان داده سنت پسندیده تعاون و همکاری که بارها در کلام معصومین (سلام الله علیهم اجمعین) مورد تاکید واقع گردیده همواره نصب العین مردمان این دیار قرار داشته و مردم خوب استان ایلام علاوه بر نمایش همکاری و همدلی در کلیه مقاطع حساس و سرنوشت ساز، در 8 سال دفاع مقدس، مراسمات و مناسبت های مذهبی و ملی و... به هنگام ضرورت نیز بیش از پیش در راستای تحقق این امر صواب، نامتوقع از ثواب دنیوی آن اهتمام ورزیده و به تبعیت از معصوم (ع) یاری رساندن به مؤمن را عبادتی مورد رضایت خداوند متعال و با فضیلت تر از بسیاری از عبادات دانسته اند. 

مضمون مشخص است یقیناً شما هم در این چند روز شاهد بوده اید، شاهد ایثار و فداکاری کسانی که باید تحسینشان گفت و دست پر مهر و محبتشان را به گرمی هرچه تمام تر فشرد.

ضمن تشکر از مسئولین ادارات و نهادهای مختلف دولتی و غیردولتی و کارمندان و کارکنان پرتلاششان، در این نوشتار روی سخن با کسانی است که چون از سیل ضرر ندیده بی خبر از همه جا در کنج کاشانه وقت نگذرانده بلکه با دغدغه مضاعف خانه خود را ترک و بدون دسته بندی سیل زدگان به آشنا و ناآشنا با جان و دل به یاری آنها شتافتده اند.

بازاری و کاسبی که پیش از پاکسازی محل کسب خود کسانی را در می یابد که بیش از خود وی متحمل خسارت شده اند، راننده ای که سرنشینان خودروی شناور در آب را ناجی می شود، فردی که سیل زدگان را تا قابل اسکان شدن خانه هایشان اسکان می دهد. آری این روزها فارغ از وابستگی به نهاد و ارگان های خاص و نظم سیستماتیک گروهی و سازماندهی های قبلی داوطلبان، مسئول مافوق آن نیروهای پرتلاش فقط خدا بود و بس. این را می شد زمانی دید که صاحبخانه ها خود از نظافت و مرمت خسته و دست از کار کشیده اما نوع دوستان خستگی ناپذیر تا پاکی کامل خانه عرق از جبین پاک نکردند. بسیجیان، فرهنگیان، دانشگاهیان، فعالان حوزه بهداشت و درمان، هلال احمر، صاحبان ماشین آلات  سبک و سنگین شخصی و... نیز از هیچ تلاشی برای خدمت رسانی به سیل زدگان فروگذار نکرده و زحماتشان قابل چشم پوشی نبوده و نیست. در مجموع در روزهای اخیر صنف و سیاست معنای خود را از دست داده و همه همدل و همزبان عزم خود را برای رفع مشکلات موجود و بازگشت آرامش به خانه های شهروندان عزیز جزم کرده اند. مَثَلُ الْمُؤمِنینَ فی تَوادِّهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ: اذَا اشْتَکی مِنْهُ عُضْوٌ تَداعی لَهُ سائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَر وَ الْحُمّی.

مَثَل مؤمنان در دوستی و ابراز رحمت و عاطفه به یکدیگر، مثل پیکر است. هر گاه عضوی از آن دردمند شود، دیگر اعضای پیکر، با بی خوابی و تب، با آن عضو هم دردی می کنند.

به نظر، سیل و دیگر بلایای طبیعی همچون زلزله، آتش سوزی و... که پیش تر در سطح استان تجربه شده به رغم آثار ویرانگرشان، به عنوان عاملی مهم، همبستگی و تالیف قلوب شهروندان را به دنبال داشته و امید است تأثیر و تبعات مثبت این همبستگی اجتماعی در دیگر امور زندگی مردمان قدرشناس این دیار و در تقویت انسجام اسلامی مان به نحو مطلوب قابل مشاهده باشد. 

آری اینجا ایلام پاره ای از پیکر مقدس ایران اسلامی است جایی که مردمان آن به سان داعیه داران حقوق بشر، انسان ها را رنگ بندی نکرده، جسد هم نوعان را به امید دفن آن توسط شهرداری در کنار خیابان رها نکرده و همچون سردمداران ممالک به اصطلاح اسلامی نسبت به درد انسان بی گناه در هر نقطه ای از دنیا بی تفاوت نبوده بلکه هم نوع را چه در همسایگی دیوار به دیوار و چه در آن سوی مرزها در یمن و فلسطین و عراق و سوریه به خوبی در می یابند.

در پایان ضمن ابراز همدردی با خسارت دیدگان جانی و مالی از سیل، از همه کسانی به هر نحو ممکن در راستای رفع مشکلات مردم قدم برداشته و از درد عضو پیکر هم نوعشان به درد آمده تشکر و قدردانی و از همه مسئولین و متولیان امر چه در سطح استان و چه کشور درخواست می شود در راستای توجه بیشتر به رفع مشکلات مردم و تسکین درد این پیکر پاک اجتماع استان در قالب اقداماتی همچون تخصیص بودجه و اعتبار کافی و نه صرفاً لازم، تسریع در روند پیگیری ها و... اهتمام ورزند.     

انتهای پیام/ی