ایلام بیدار13:26 - 1394/07/06
تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با ایلام بیدار:

رونق اقتصادی در پساتوافق توهمی بیش نیست/ دولت نگاه غلط به مسئله شناسی اقتصاد دارد

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: دولت یازدهم در مسئله شناسی در حوزه اقتصاد اشتباه عمل کرده است.

"مسعود براتی"، تحلیلگر مسائل اقتصادی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادیایلام بیداردر رابطه با وضعیت اقتصاد در پساتحریم گفت: مسئله ای که در بررسی نگاه دولت به مذاکرات وجود دارد این است که اتاق فکر دولت مسئله شناسی غلطی نسبت به مباحث اقتصادی دارد.

وی اظهار کرد: این از بررسی گفتار، رفتار و اقدامات دولت قابل اثبات است که مسئله شناسی دولت یازدهم در حوزه اقتصاد این است که ریشه های اقتصاد داخلی در بیرون از کشور است و برای همین تلاش دولت برای مذاکرات و توافق است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی افزود: دولت در این زمینه برداشتن تحریم ها را مهمترین تحول در اقتصاد کشور می داند اما واقعیت این است که بررسی های کارشناسی های گوناگون از این حاکی است که ریشه مشکلات در حوزه اقتصاد به داخل کشور برمی گردد.

براتی ادامه داد: اگر برنامه ای برای حل ریشه ای مشکلات داخلی نداشته باشیم چه تحریم بماند و چه بداشته شود وضعیت اقتصاد تغییر آنچنانی نخواهد کرد.

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: تجربه چندین دهه از انقلاب و ایام جنگ به خوبی می تواند نظام را بر روی پای خود محکم نگه دارد و این نشان می دهد که مشکلات ما برای بود و نبود تحریم ها است.

وی با بیان اینکه کسی منکر اثر تحریم نیست، اضافه کرد: اینکه تحریم ها را ریشه مشکلات بدانیم اشتباه است، به نظر می رسد دولت یازدهم در مسئله شناسی در حوزه اقتصاد اشتباه عمل کرده است.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی عنوان کرد: این تصمیمات اشتباه تبعات اشتباهی را نیز به همراه دارد؛ لذا اگر فرض کنیم که توافق بشود و در بهترین حالت ممکن تحریم ها با همان کیفیت تعلیق و لغو شود اتفاق آنچنانی اتفاق نخواهد افتاد.

براتی خاطرنشان کرد: حتی همین سرمایه گذاران خارجی تا تحریم ها برداشته نشوند به این راحتی وارد کشور نخواهند شد و مهمتر اینکه مشکلات اقتصادی ما ریشه در داخل ما در عدم شفافیت حوزه اقتصاد است.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: تا زمانی که این موارد برطرف نشوند اگر هم تحریم ها کامل برداشته شود باز هم معجزه ای در اقتصاد ایران اتفاق نخواهد افتاد و باید به سمت رفع ریشه های مشکلات اقتصاد کشور برآییم.

 

انتهای پیام/س