ایلام بیدار07:45 - 1394/07/04
مدیر عامل شرکت دانش بنیان انرژی کاوان ایوان عنوان کرد:

نقش پروژه های دانش بنیان در تحقق اقتصاد مقاومتی/ تخصص بومی به توسعه بهتر منجر می شود

دکتر "شمس الدین اسماعیلی" گفت: تولید بدون حمایت مسئولین و اعتماد به توان داخلی امکانپذیر نیست.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازایلام رصد، تاکنون در زمینه‌های اقتصادی سیاست های گوناگونی در کشورابلاغ شده است؛ مثل سیاست انرژی، سیاست تولید ملی، سیاست اصل ۴۴، سیاست امنیت سرمایه‌گذاری و غیره، که هدف از این سیاست ها، ارائه‌ی نقشه­ ی‌راه و­ تدوین شاخص های راهبردی آن است؛ مجموعه‌ی سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز در واقع یک الگوی بومی و علمی، برآمده‌ از فرهنگ انقلابی و اسلامی است که متناسب با وضعیت امروز و فردای کشور تدوین و ابلاغ شده و با توجه به شرایط کشور در ایجاد ارتباط با اقتصاد جهانی با حفظ اصول و ارزش های خود از جمله استقلال طلبی، عزت‌مداری‌و اصرار نظام جمهوری اسلامی بر عدم تأثیر سیاست های قدرتهای استکبار و سلطه برکشور، نیازی مشهود، ملموس و ضرورتی غیر قابل انکار است.

از مهم ترین مشخصه های اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بودن و اتکا آن بر دانش است

از مهم ترین مشخصه های اقتصاد مقاومتی دانش بنیان بودن و اتکا آن بر دانش است؛ یعنی از پیشرفت‌های علمی استفاده می‌کند، به پیشرفت‌های علمی تکیه می‌کند، واقتصاد را بر محور علم قرار می‌دهد؛  از این رو توجه به این جنبه از اقتصاد مقاومتی که رشد اقتصاد دانش‌بنیان در کشور را در پی دارد نیازمند توجه جدی مسئولان به مسائل اساسی کشور و استفاده از این دانش در مسائل اساسی جامعه و اقتصاد است.

امروزه هزینه‌های بالای مراکز تحقیق و توسعه، عدم آگاهی و اطلاع رؤسای کارخانه‌ها و مراکز تولیدی از جایگاه و اثر علم در رشد تولید و بهبود کیفیت آن، عدم اطمینان به نسل جوان و‌ وابستگی به واردات که منافع بسیاری را در واردات قرار داده، در کنار حمایت‌های غیرهدفمند دولت، سبب شده است تا اقتصاد دانش‌بنیان در صنعت ما رشد چندانی نداشته باشد.

از این رو، مسئولین باید به فهم صحیحی از جایگاه دانش در اقتصاد دست یازند و تنها به فکر انجام امور سطحی و کوتاه‌مدت نبوده، و با برنامه‌ریزی  صحیح برای اقتصاد دانش‌بنیان، و همچنین حمایت از طرح ها و ایده های علمی فرزندان این مرز بوم به توان و تولید داخلی اعتماد نمایند. 

لذا از آ نجا که رسالت اصلی پایگاه خبری تحلیلی ایلام رصد در حوزه انعکاس فعالیت های علمی است، گفتگویی با  مدیر عامل شرکت دانش بنیان انرژی کاوان ایوان داشته ایم  تا به نقش و اهمیت علم و دانش در تحقق اقتصاد مقاومتی و تحول بنیادی در اقتصاد کشور بپردازیم.

 "شمس الدین اسماعیلی" دانشجوی سال آخر دکتری ژئوفیزیک گرایش زلزله شناسی مهندسی از پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله است که اثر گذاری علم و دانش در تحقق اقتصاد مقاومتی را در حیطه عمل به اثبات رسانده است.

وی متولد ۱۳۶۳در شهرستان ایوان غرب، است که با تأسیس "شرکت انرژی کاوان ایوان' که شرکتی بر پایه دانش و علم است توانسته است به تولید برسد.

دکتر اسماعیلی، طرح های این شرکت را به دو دسته عمده تقسیم بندی می کند؛ دسته ای که طرح تولید گرافن و گرافن اکساید و بکارگیری آن در حوزه های مختلف مانند تولید بانک انرژی برای ذخیره ی انرژی الکتریکی است و دسته ی دیگر مربوط به سنسورهای لرزه اي مانند لرزه سنج هاي فوري و شتاب سنج هاي مختلف براي بکارگیری در بخش های مختلف مانند زلزله شناسی، تولید سامانه های هشدار سریع زلزله و پایش سلامت سازه می باشد.

 

تولید بدون حمایت مسئولین و اعتماد به توان داخلی امکانپذیر نیست

وی به اهمیتی که این تولید در اقتصاد استان می تواند داشته باشد اشاره و گفت: هم اکنون این شرکت آمادگی کامل برای تولید انبوه "گرافن" و "گرافن اکساید" را دارد و نیز در زمینه ی استفاده از محصول خود برای کاربرد های مختلف این شرکت موفق به کسب دانش فنی برای تولید برخی محصولات از گرافن شده است که بدون حمایت مسئولین و توجه به این توان داخلی تحقق آن امکانپذیر نیست.

وی با بیان اینکه در حوزه ی دوم طرح های شرکت یک نمونه ی صنعتی از شتاب سنج ها به مرحله ی تولید رسیده است اظهار داشت: همکاری های خوبی را جهت تولید این محصولات با نخبگان و ارگانهای مهمی چون پژوهشگاه زلزله داشته ایم.

مدیر عامل شرکت انرژی کاوان ایوان غرب در ادامه بیان داشت: تولیدات این شرکت در حوزه ی هایتک  است که نقش مهمی را در اقتصاد کشورها بازی می کند و با نگاهی به کاربردهای محصولات تولید شده در این زمینه در دنیا به راحتی می توان دریافت که اهمیت این محصولات و تولید،تحقیق و توسعه در این زمینه توسط این شرکت بالا بوده و می تواند باعث یک حرکت رو به رشد اقتصادی در استان شود لذا حمایت مسئولان استان و ارگانهای مختلف از این قبیل تولیدات می تواند استان را در زمره ی استان های پیشرو در حوزه صنایع مهمه قرار دهد.

دکتر اسماعیلی به اشتغالل زایی که این شرکت و تولیدات آن در استان داشته است اشاره و اضافه کرد: با توجه به تولیدات این شرکت که در حوزه هایتک است، آینده ی بسیار خوبی برای آن می توان متصور شد، وازطرفی برای تولید این محصولات در حوزه ی گرافن ونیز سنسورها و سامانه های لرزه ای نیاز به تخصص های مختلف دانشگاهی است که سبب اشتغال جوانان تحصیل کرده در این شرکت خواهد شد.

وی به زمینه هایی که این شرکت می تواند به اشتغال زایی بپردازد اشاره و گفت: راه اندازی پروژه های دانش بنیان چون نصب و راه اندازی سامانه های هشدار سریع و پایش سلامت سازه و نیز در بحث تولید، بازرگانی وبخش های مرتبط با موضوع فعالیت این شرکت و با توجه به پیشرفت این شرکت، زمینه اشتغال بسیاری از جوانان استان ایلام را فراهم خواهد کرد.

توان و تخصص داخلی هر کشور، نقش مهمی در اقتصاد آن کشور دارد

این مدرس فناور، تکیه بر توان داخلی و توانمندی های جوانان این مرز و بوم را در پویایی اقتصاد کشور پر اهمیت خواند و افزود: بدیهی است که توان و تخصص داخلی هر کشور، نقش مهمی در اقتصاد آن کشور دارد و امروزه با پیشرفت تکنولوژی و روند رو به رشد کشورها در زمینه علمی و فناوری، وجود تخصص و توان جوانان و قدرت و توان رقابت با دیگر کشور های جهان در عرصه ها ی مختلف علمی و فنی است که مانع وابستگی و استقلال فکری، خروج ارز و منابع مالی کشور شده است لذا علاوه بر این توان باید این تخصص به شکل خدمات مهندسی و فنی و تولید محصولات مختلفی باشد که  قابلیت صادرات و ارز آوری را داشته باشد.

اقتصاد هر کشور باید با تکیه بر توان وتخصص داخلی پایه ریزی شود /تخصص بومی بهتر می تواند به توسعه منجر شود

دکتر اسماعیلی تصریح کرد: طبیعی است اقتصاد هر کشور باید با تکیه بر توان وتخصص داخلی پایه ریزی شود تا بتواند در شرایط مختلف، پایداری و سازگاری خود را حفظ کند از طرفی توسعه ی هر کشور مبتنی بر شرایط حاکم بر آن کشور ازجمله شرایط سیاسی، اقتصادی و اقلیمی و مانند آن است لذا تخصص بومی بهتر می تواند این توسعه را ایجاد نماید.

مدیر عامل شرکت دانش بنیان "انرژی کاوان غرب"، به نوپایی این شرکت و نیاز به حمایت مسئولین برای ادامه فعالیت خویش اشاره و گفت: این شرکت حمایت های معنوی و مادی مسئولین استانی را لازمه ی رشد و پویایی خود می داند و برای واگذاری طرح ها و پروژه های مرتبط با موضوع فعالیت شرکت از آنها می خواهد که به این شرکت اعتماد کرده  تا در این حوزه ها به رشد و شکوفایی لازم رسیده و طرح های کلان را در این کشور انجام و برای خود واستان ایلام افتخارآفرینی نمائیم.

نصب و راه اندازی سامانه ی هشدار سریع زلزله استان ایلام را در کشورالگو خواهد کرد

دکتر اسماعیلی با اشاره به اینکه این شرکت اولین و تنها شرکت دانش بنیان در زمینه ی نصب و راه اندازی این دسته از سامانه ها در ایران است، اظهار داشت: طرح پروژه ی نصب و راه اندازی سامانه ی هشدار سریع زلزله می تواند استان را به عنوان یک استان الگو در کشور معرفی نماید.

 

انتهای پیام/س