ایلام بیدار07:53 - 1394/06/17
مسئولان برای رفع موانع چاره ای بیاندیشند/

تحقق اقتصادمقاومتی با پشتیبانی از سرمایه گذاران استانی

جذب سرمایه گذار غیر بومی با عدم حمایت از سرمایه گذاران داخلی راه را برای تحقق اقتصاد مقاومتی با مشکل مواجه می سازد.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازایلام پویا، مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، نکات مهم و قابل توجهی را مطرح کردند که یکی از این نکات لزوم پیگیری و عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی بود که برای چندمین بار مطرح می شد و ایشان ضمن تأکید بر لزوم پیاده شدن سیاست های اقتصاد مقاومتی در کشور فرمودند: اقتصاد مقاومتی قابل تجزیه نیست که ما بگوییم این بخش از آن را عمل میکنیم؛ نه، یک کل است، یک مجموعه‌ی کامل است که اجزای آن مکمّل یکدیگر هستند؛ یک برنامه‌ی عملیّاتی واحد لازم دارد که به همه‌ی اجزای آن برسد.

 

بر حسب دستور رهبری در خصوص تشکیل ستاد عملیاتی اقتصاد مقاومتی و همچنین محول کردن مأموریت فوق به دولت در راستای اجرایی کردن سیاست های اقتصاد مقاومتی، دیگر بهانه ای برای دستگاه های اقتصادی کشور برای کم کاری در عرصه اقتصاد مقاومتی وجود نخواهد داشت.

برهمین اساس ایلام پویا قصد دارد به صورت برنامه ریزی شده در این بحث وارد شود و پیگیری های لازم را جهت به ثمر نشستن دغدغه های رهبر معظم انقلاب در استان ایلام انجام دهد و در حقیقت به دنبال رفع این موانع باشد؛ تا شاید به جایی برسیم که نگرش مسئولین به اقتصاد مقاومتی تغییر کند و از حالت شعاری خارج شود.

به عنوان اولین سوژه اقتصادی، اجرایی کردن راهکارهای اجرایی نمودن مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید صنعت پلی اتیلن در استان ایلام  در دستورکار، کار گروه اقتصادی ایلام پویا قرار گرفته است.

دولت در سال گذشته در چارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر رشد پویای درون‌ زا و مقاوم در برابر مخاطرات خارجی و با هدف خروج غیر تورمی کشور از رکود، ضمن تحلیل عواملی که منجر به بروز رکود تورمی شده بود، لایحه یک فوریتی «رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» با رویکرد رفع معضلات و موانع فراروی بخش تولید، خارج نمودن فعالیت‌های اقتصادی از رکود و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های تولیدی بود را ارائه کرد.

لایحه مذکور با همکاری و تعامل مثبت نمایندگان مجلس شورای اسلامی یکم اردیبهشت ماه ۹۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در جلسه نهم اردیبهشت ۹۴ شورای نگهبان قانون اساسی، مورد تأیید واقع شد.

تکالیف و مسئولیت‌های متعددی در قانون مذکور بر عهده نظام بانکی کشور نهاده شده است، براین اساس بانک مرکزی یک نسخه از قانون مذکور موضوع ابلاغیه شماره ۲۱۹۲۵ مورخ ۲۷/۲/۱۳۹۴ ریاست جمهور به انضمام اهم تکالیف و وظایف نظام بانکی مستخرج از آن را به منظور اجرایی نمودن  به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به منظور بررسی و تبادل نظر و هماهنگی برای حل و فصل مشکلات و موانع فراروی واحدهای تولیدی، «کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید» در همه استان‌های کشور تشکیل می‌شود.

این کارگروه با عضویت استاندار (رییس)، رییس واحد استانی وزارت صنعت، معدن و تجارت (دبیر)، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، رییس واحد استانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، رییس واحد استانی وزارت جهادکشاورزی، مدیرکل امور مالیاتی استان، مدیرکل سازمان تامین اجتماعی استان، مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان و رییس‌ خانه‌ صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل می‌شود و سرپرستان استانی بانک‌ها حسب مورد به جلسات دعوت می‌شوند.

 بررسی علل رکود یا توقف واحدهای تولیدی و هماهنگی برای حل مشکل، بررسی و پیگیری رفع موانع مربوط به اشتغال با هماهنگی سازمان‌های مرتبط ازجمله سازمان تامین اجتماعی، بررسی و ارائه راهکار درخصوص اختلافات یا مشکلات اجتماعی نیروی کار، بررسی اختلافات واحدهای تولیدی با دستگاه‌های اجرایی استانی ازجمله سازمان امور مالیاتی و ارائه راهکارهای مناسب، کمک به تسریع، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه‌تمام تولیدی و حمایت و کمک به توسعه صادرات محصولات تولیدی استان از وظایف این کارگروه است.

با توجه به ظرفیت  بالای اجرای طرح های عمرانی ملی و استانی، حفظ و تقویت صنعتگران داخل استان ضروری است

با توجه به تلاش های "مروارید" استاندار ایلام جهت جذب سرمایه گذار در استان ایلام این سوال مطرح می باشد که با توجه به برخی از صنایع که در استان تولید می شوند و سرمایه گذار در حال کار است، چرا در جهت حفظ همین صنعتگران بر نیاییم و تنها به دنبال جذب سرمایه گذار غیر بومی باشیم؟

ظرفیت بسیار بالای طرح های عمرانی ملی و استانی در بخش های کشاورزی (آبیاری و زهکشی)، آبرسانی در دشت های استان ایلام و در حوزه آبریز سدهای کرخه، کنگیر، سیمره، کنجانچم، میمه، سد ایلام و.. آبهای مرزی با وجود صنعت کارآمد و مطابق استانداردهای ملی و جهانی در استان ایلام، اجرای مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید به سود دولت، مردم استان و صنعت  پلی اتیلن استان است.

در حقیقت اجرای مصوبات این کارگروه باعت تثبیت اشتغال پایدار در استان، برگشت مالیات بر ارزش افزوده طرح های عمرانی به خزانه استان و توسعه صنعت پلی اتیلن در استان است.

با تاکید بر اینکه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استانداری ایلام در جهت احیای صنایع استان قدم برمی دارد، راه کار اجرایی کردن مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان ایلام توسط دستگاه های زیر ربط چیست؟

وقتی که یک صنعتگر و یا یک سرمایه گذار تمامی سرمایه علمی و مالی خود را در سنگر تولید قرار داده، انتظارش از مسئولین حمایت است.

 وقتی که پروانه، ایزو و گواهینامه آب و خاک جهاد کشاورزی موجود است و این محصول با نمونه ی خود در استانی دیگر برابری می کند چرا مورد حمایت و مساعدت مسئولین در استان واقع نمی شود و تامین نیاز استان از طریق خرید از استان های دیگر صورت می گیرد؟

با توجه به شرایط حادث شده در استان، در سال جاری 220 میلیارد تومان در استان ایلام باید خرید محصول صورت گیرد البته محصولی که در ایلام تامین و تولید می شود. اما این طرح محقق نشده است و این سهمی شخصی نیست بلکه استانی است.

لازم به ذکر است، بخشی از مشکلات کنونی به دلیل سوء‌ مدیریت‌ در لایه های میانی مدیریتی است که در این رابطه هم لازم است آموزش ها و مشاوره های لازم انجام گیرد. چرا که همیشه ما قانون را ترمز میدانیم در حالی که قانون همراه و میانبر است.

در پایان ایلام پویا این آمادگی را دارد تا به بررسی ظرفیت ها و اعتبارات موجود در جغرافیای طبیعی و سیاسی و بحث و تبادل نظر پیرامون ارائه راه کارهایی جهت رفع مشکلات در این حوزه را طی میزگردی با حضور مسئولان استان بپردازد.

 

انتهای پیام/س