ایلام بیدار07:32 - 1394/06/16
بدلیل کمبود منابع آبی کشاورزان/

برنج سیروان از رونق افتاد

یکی از کشاورزان سیروانی گفت: کمتر دیده می‌ شود مسئولین به رسیدگی از این مشکل گامی بردارند و اگر هم قدمی صورت گیرد برای مدت کوتاهی است.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازسیروان نوین، کشاورزی و دامداری یکی از ارکان مهم اقتصادی در روستاهای شهرستان سیروان به شمار می‌ رود و بسیاری از افراد امورات زندگی را بر پایه کشاورزی می‌ گذارنند.

امروزه نگاه به امر تولید محصول به حد زیادی گسترده است اما مشکلاتی نیز باعث نگرانی کشاورزان در این امر می‌ شود که باید بیش از پیش به این مشکلات رسیدگی شود تا کشاورزان با آسودگی خاطر به زحمات خود در بحث تولید محصول ادامه دهند.

یکی از مهمترین مشکلات کشاورزان شهرستان سیروان کمبود منابع آبی است که باعث شده حتی با دارا بودن زمین های حاصلخیز و آب و هوای بسیار مطلوب و مناسب کشاورزی، روز به روز شاهد تضعیف کشاورزی سیروان باشیم.

وجود چشمه های متعدد، سراب های مختلف، رودخانه شیروان و همچنین رودخانه سیمره از مهمترین ظرفیت های این شهرستان در بخش کشاورزی محسوب می شد ولی در سال های اخیر این منابع آبی رفته رفته خشک و کم آب شده اند.

این روند تا به حدی پیش رفته که حتی بسیاری از زمین های حاصلخیز این شهرستان که زیر کشت برنج و صیفی جات می رفتند امروز خشک شده اند.

تبدیل زمین های کشاورزی آبی به دیم

یکی از شهروندان سیروانی در این خصوص گفت: یکی از ویژگی های مهم و ارزشمند شهرستان سیروان، برخورداری از زمین های حاصلخیز، باغات و درختان میوه مرغوب و با کیفیت و دارابودن آب و هوای بسیار مطلوب و مناسب کشاورزی است.

وی اظهار کرد: کشاورزی یکی از مشاغل اصلی و اصیل مردم سیروان بوده و بروز خشکسالی و نبود آب کافی برای کشاورزی به عنوان یک عارضه مهم اقتصادی و اجتماعی برای کشاورزان و مردم این شهرستان به شمار می رود.

این کشاورز افزود: متاسفانه نبود آب کافی باعث شده که بسیاری از زمین های کشاورزی آبی این شهرستان به دیم تبدیل شده و دیگر کشت در آنها به صرفه نیست.

محمدی از شالیکاران این شهرستان در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد: شالیکاری در شهرستان سیروان کاهش یافته و در صورت ادامه این روند دیگر شاهد کشت برنج در این شهرستان که قطب برنج استان نیز است، نخواهیم بود.

وی کمبود آب را بزرگترین دغدغه خود و سایر کشاورزان دانست و افزود: با کمبود آب میزان تولید محصولات ما نیز کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه درآمد ما نیز بسیار کاهش پیدا کرده است و حتی در چند سال اخیر حاصل دسترنج ما از کاشت برنج حتی جوابگوی مصرف سالانه خودمان نبوده است.

محمدی عنوان کرد: بسیاری از مردم سیروان به دلیل کم آبی و کاهش درآمد کشاورزی مجبور به مهاجرت به شهرها شدند ولی متاسفانه مسئولین در این خصوص هیچ توجه ای ندارند.

پیگیری های مسئولان برای مدت کوتاهی است

یکی دیگر از کشاورزان سیروانی مشکل کم‌ آبی را یکی از معظلاتی دانست که کشاورزان همواره با آن روبه رو هستند و خاطرنشان کرد: وجود آب برای توسعه باغات و زمین‌ های کشاورزی از اهمیت زیادی برخوردار است اما متاسفانه گاهی با کمبود شدید آب مواجه هستیم و بسیاری از زمین های ما به خصوص در این سال خشک شده اند و مجبور شده ایم که گوسفند در آن بچرانیم.

وی بیان کرد: همیشه مشکلات گریبان‌گیر کشاورزان است ولی کمتر دیده می‌ شود که مسئولین به رسیدگی از آن گامی بردارند و اگر هم قدمی صورت گیرد برای مدت کوتاه است و باز هم دغدغه کشاورز آغاز می‌ شود.

احمدی یکی دیگر از کشاورزان این منطقه با اشاره به مهاجرت بیش از حد مردم روستا به شهرها، خاطرنشان کرد: رسیدگی به مشکلات کشاورزانی که زندگی بسیاری از آن‌ ها در زمین های کشاورزی تامین می‌ شود یک امر مهم است و باید در اولویت قرار گیرد، معظلات در این امر بر کسی پوشیده نیست و همه واقف به آن هستند، با رسیدگی به این مشکلات شاهد کاهش مهاجرت مردم روستا به شهرها خواهیم بود.

برنج سیروان از رونق افتاد

یکی از کشاورزان ساکن لومار در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره مشکلات کم آبی و خشک شدن اراضی آبی سطح شهرستان سیروان و لومار گفت: اراضی آبی لومار بیش از 400 هکتار بوده که بهره برداران آن با کشت برنج درآمدهای مناسبی کسب می کردند ولی متاسفانه به علت نبود منابع آبی خشک شده اند.

وی ادامه داد: این اراضی از مرغوبترین و حاصلخیزترین اراضی شهرستان سیروان هستند که در صورت تامین آب علاوه بر افزایش محصول باعث اشتغال بسیاری از مردم و جوانان این منطقه می شود.

این کشاورز عنوان کرد: چندین سال است که وعده های از سوی بعضی از مسئولین مبنی بر تامین آب برای این اراضی زده می شود اما هنوز هیچگونه اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است.

امید می‌رود که با برنامه‌های دقیق و اجرای الگوی کشت مناسب و همچنین تامین آب برای بسیاری از اراضی این شهرستان؛ مشکلات حاصل از کمبود آب که سبب زیرکشت نرفتن بخش وسیعی از زمین‌های کشاورزی در این شهرستان شده است، برطرف شود.

 

انتهای پیام/س