گروه سیاسی ایلام بیدار::اهمیت و نقش آموزش و پرورش در بهسازی و توسعهی زندگی فردی و اجتماعی موجب شده است که جامعه و اولیای دانشآموزان انتظار داشته باشند که مدرسه محیطی رشددهنده، پویا و زمینهساز پرورش استعدادهای بالقوه و خداداد فرزندان آنان میباشد.
تحقق اهداف متعالی آموزش و پرورش و لزوم توجه به روحیات و ویژگیهای نسل جوان، تفاوتهای ناشی از شرایط جغرافیایی و محیطی و محدودیت منابع و امکانات، ایجاب میکند که ادارهی امور مدارس مبتنی بر افزایش قدرت تصمیمگیری، استقلال نسبی، انعطافپذیری و روشهای غیرمتمرکز و مشارکتجویانه باشد تا بتواند فضای عمومی مدرسه را پویا، پرنشاط و فعال نموده و توانمندیها و خلاقیتهای مدیران، معلمان و دانشآموزان را به خوبی شکوفا و متجلی سازد.
یکی از مصوبات مهم شورای عالی آموزش و پرورش برای تحقق اهداف تعلیم و تربیت،انتخاب مدیران مدرسه با رای شورای معلمان بوده است،طرحی که براساس آن شورای معلمان هر مدرسه از میان کاندیداهای پست مدیریت آن واحد آموزشی اقدام به رأی گیری و انتخاب کرده و تعداد سه نفر از حائزین بالاترین آرای مکتسبه را به اداره آموزش و پرورش منطقه معرفی تا بر اساس رأی نهایی کمیته انتصابات و لحاظ نمودن شرایط عمومی و اختصاصی اقدام به انتخاب مدیر آن واحد آموزشی گردد.
این طرح که با استقبال خوب معلمان همراه شده،متاسفانه در استان ایلام نگاه سیاسی به خود گرفته به طوری که شخصی که بیشترین آرا را در بین کاندیداها کسب کرده و سابقه مدیریتی نیز در کارنامه خود دارا می باشد به راحتی توسط کمیته انتصابات آموزش و پرورش شهرستان، آرای وی نادیده گرفته شده و شخص دیگری که آرای کمتری نسبت به نفر اول کسب کرده به عنوان مدیر مدرسه انتخاب شده است.
در چند روز گذشته روند انتخاب مدیران دوره متوسطه در استان ایلام آغاز شده و متاسفانه حداقل در دو مورد آرای نفر اول نادیده گرفته شده و نفرات بعدی که آرای کمتری از شورای معلمان کسب کرده اند به عنوان مدیر انتخاب شده اند؛نگاه به مواضع سیاسی افراد انتخاب شده توسط مدیران شهرستان ایلام نشان می دهد که این افراد همسو با تفکرات حاکم بر آموزش و پرورش شهرستان می باشد.
در نگاه اول شاید گفته شود بر طبق شیوه نامه ی اجرای این طرح که گفته شده" سه نفر از حائزین بالاترین آرای مکتسبه را به اداره آموزش و پرورش منطقه معرفی تا بر اساس رأی نهایی کمیته انتصابات و لحاظ نمودن شرایط عمومی و اختصاصی اقدام به انتخاب مدیر آن واحد آموزشی گردد" و برهمین اساس مسئولین آموزش و پرورش این اختیار را دارند که شخص مورد نظر را براساس شرایط عمومی و اختصاصی گفته شده انتخاب کنند،در این حالت باید پرسیده شود پس برای چه روند انتخابات را برگزار می کنید؟چرا به آرای معلمان تمکین نکرده و آیا نادیده گرفتن آرای نفر برتر موجب هتک شخصیت وی و توهین به آرای معلمان نیست؟
همچنین در انتخابات صورت گرفته در یکی از مراکز آموزشی سطح شهر ایلام نشان می دهد، فردی که در سال گذشته تحصیلی مدیر آن مرکز بوده و توانسته بیشترین رای را برای مدیریت همان مرکز آموزشی برای سال آینده را کسب کند همان مدیری است که کمپین حمایت از دستاوردهای هسته ای را در مرکز آموزشی خود برگزار نمود که با ناراحتی افرادی از آموزش و پرورش شهرستان ایلام همراه شد،موضوعی که در این پایگاه خبری با عنوان"مدیران آموزش و پرورش دلواپس شدند"انتشار یافت.
تغییرات طبق قانون بوده است
"جاسم ولدبیگی" رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ایلام، در گفتگو با خبرنگار سیاسیایلام بیداردر این خصوص اظهار کرد: مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش مبنی بر انتخاب مدیران مدارس توسط شورای معلمان در مورخ 22 فروردین سال 81 است که بعد ها وزیر وقت آقای فرشیدی در سال 85 طی نامه ای برای رؤسای سازمان ها تأکید شد که بر اجرای این فرآیند نظارت دقیق بعمل آید.
رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ایلام ادامه داد:در بند آخر آمده است بدیهی است چنانچه اعمال مفاد دستورالعمل فوق به دلائلی با تشخیص مدیر آموزش و پرورش مقدور نباشد مدیران مناطق می توانند پس از هماهنگی با وی و رعایت دقیق مفاد مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش نسبت به عزل و یا نصب مدیر رأسا اقدام نماید و این برای موارد خاص در نظر گرفته شده است.
وی گفت: این دستورالعمل به همه مدارس استان و شاید هم کشور تعمیم شده باشد، در همین راستا در نامه ای به وزارت خواستار این شدیم که آیا این مصوبه عالی آموزش و پرورش هنوز هم لازم الاجرا است یا اینکه باطل شده است که وزارت در نامه ای این مورد را تأیید کرد؛ما هم به دقت هر چه تمام تر دستور العمل اجرایی برگزیدن مدیران مدارس را در دستور کار قرار داده که در آن جزئیات دقیق نحوه انتخاب آورده شده است که عین قانون انتخابات همه موارد در آن آمده است.
این مسئول افزود: درماده 10 آمده است که رئیس اداره آموزش و پرورش از بین سه نفر افراد منتخب شورای معلمان که قبلا شرایط احراز آنها بررسی و تأیید شده در نهایت یک نفر را بعنوان مدیر مدرسه انتخاب می نماید و این بند طی دستورالعملی است که قرائت شد.
وی گفت:در بند دیگر این اختیار به آموزش و پرورش داده شده که یکی از این سه نفر که بالاترین رأی را به خود اختصاص داده اند، یک نفر انتخاب شود، حال سوالی که پیش می آید اینکه اگر انتخاب در چارچوب انتخابات است دیگر از بین سه نفر چرا آموزش و پرورش نظر نهایی را اعلام می کند و با وجود صندوق رأی و اسامی داوطلبان شرکت کننده و انتخاب افراد دیگر انتخابات معنایی ندارد.
رئیس آموزش و پرورش شهرستان ایلام ادامه داد: حتی ممکن است نقد بر این باشد که وقتی انتخابات برگزار می گردد چرا رئیس اداره از بین سه نفر انتخابی یک نفر را انتخاب می کند، فلسفه این ماده این است که تا قبل از این انتخابات مدیر اداره هر کسی را می توانست بعنوان مدیر مدرسه انتخاب کند که اختیار مطلق داشت ولی این انتخابات این اختیارات اموزش و پرورش را محدود به این سه نفر کرده که شورای معلمان تعیین می کنند و اختیارات رئیس اداره اموزش و پرورش محدود به این سه گزینه شده است.
ولدبیگی اضافه کرد:بنابراین در این زمینه نفر چهارم را نیز نمی تواند برگزیند و کسی که این مصوبه را تنظیم کرده اطلاع یافته که نفر اول با نفر دوم و سوم رأی یکسانی ندارد و تفاوت آراء دارد و این دست مدیر آموزش و پرورش را باز گذاشته که یک نفر را که تشخیص دهد برنامه بهتری دارد، در نهایت انتخاب نماید؛ در این انتخاب ها بسیاری از نفر اول برگزیده شده اند، بعضی نفر دوم انتخاب شده اند و بعضا ممکن است نفر سومی انتخاب شده باشد که این انتخاب در چارچوب مصوبه بوده که تاکنون دستخوش تغییرات نشده است.
از اقدام مدیر مدرسه ناراحت شدم
وی در ادامه و در پاسخ به سوالی در خصوص رد شدن صلاحیت مدیر مدرسه ای که برنامه امضای گزاره برگ هسته ای در آن برگزار شده و اینکه آیا این موضوع شائبه سیاسی را به وجود نمی آورد گفت:بنده بعنوان رئیس آموزش و پرورش شهرستان ایلام از اقدام حرکت ارجمندی ناراحت شدم و به آقای شریعتی اعلام کردم ایشان را فرا بخواند تا بپرسیم برنامه چه بوده که از آن بی خبر هستیم و اگر به این متهم می شویم که دلواپس هستیم در رابطه با مسائل هسته ای که خط قرمز نظام بوده و همه چیز مشخص است ما در این زمینه از برنامه های با این محور نیز حمایت می کنیم، به طور مثال همان گونه که در جوابیه عرض کردم سپاه در نامه ای به اداره کل خواهان برگزاری جلسه ای در مدارس تحت همین عنوان شد و در آموزش و پرورش با تشخیص مدرسه ای شاخص این برنامه تحت همین عنوان و در حد عالی و شأن مسائل هسته ای که صدا و سیما نیز اقدام به پوشش کرد، برگزار شد.
ولدبیگی اضافه کرد: ایشان در حالی اقدام به برگزاری این برنامه کرده که بنده اطلاعی از آن نداشتم و انعکاس نوع برگزاری بدون هماهنگی بازخورد خوبی نداشت و به آقایان هم اعلام کردم که در صورت اطلاع به اینجانب آن را هم امضا می کردم و در رابطه با این قضیه نگران این هستیم که شأن مسائل مهم باید در حد خود نیز مهم برگزار گردد.
وی بیان کرد: اعتراض ها نسبت به نحوه برگزاری بوده و اگر این تصور که اعتراض ها نسبت به تأیید گزاره برگ هسته ای بوده اشنباه است و اگر چنین بود قبل از آن در آموزش و پرورش نظیر چنین برنامه ای با حضور صدا و سیما نیز انجام نمی گرفت، البته اگر چه با اصل موضوع مشکلی وجود ندارد و اگر غیر از این بود برای مدرسه شاهد سنگ اندازی صورت می گرفت لذا حرف این است که باید هماهنگی لازم انجام می گرفت.
ولدبیگی تاکید کرد:در رابطه با انتخاب ها باید گفت اگر چه ممکن است تشخیص بنده نیز اشتباه باشد اما همه موارد به قدرت تشخیص برمی گردد و یک مصوبه این اختیار را می دهد که بین این سه نفر یک نفر در نهایت انتخاب گردد.
این مسئول عنوان کرد: در تصمیم نهایی به نظر نفر بعدی نفر قوی تر است، خانم ارجمندی بیش از هفت سال است در آن قسمت مدیر است و بهتر می دانیم که کسی این مدت مدیر مجموعه ای باشد هر هنری که داشته باشد به کار گرفته و اگر شخص جدیدی انتخاب گردد خون جدیدی وارد می کند که ممکن است حرکات جدیدی را ایجاد کند و چنانچه تشخیص بنده هم اشتباه باشد چون بنده پاسخگوی فعالیت سازمان هستم طبیعتا اختیار انتصاب نیز به بنده محول شده و در نهایت خود نیز باید پاسخگو هم باشم.
انتهای پیام/س