ایلام بیدار07:35 - 1394/05/26
کلید دولت برای حل مشکل اشتغال کارساز نیست/

شهرستان سیروان؛ ماکتی از وضعیت بیکاری کشور

روند چشمگیر مهاجرت در شهرستان سیروان نگران کننده است.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازسیروان نوین، همواره و از زمان های دور، مهاجرت افراد از نقطه ای به نقطه دیگر با هدف دستیابی به نیازهایی صورت می گرفت که در مکان مبداء وجود ندارد. مهاجرت با هدف کسب شغل نیز از جمله معضلاتی است که در شهرستان سیروان بویژه در سالیان اخیر رشد بسیار چشمگیری داشته است.

پدیده شوم مهاجرت در این شهرستان به یک امر بدیهی تبدیل شده است و هر روز شاهد رشد منفی جمعیت در این شهرستان و خالی شدن آن از سکنه هستیم.

نبود شغل مناسب، فقدان امکانات رفاهی و تفریحی، عدم توسعه شهرستان و بی توجهی مسئولان ذیربط به این امر از جمله دلایلی است که به ایده مهاجرت شهروندان سیروانی به سایر نقاط کشور قوت می بخشد.

مهاجرت جوانان تحصیلکرده همراه با خانواده به امری شایع و رایج تبدیل شده است بگونه ای که این پدیده دامنگیر کل شهرستان شده است.

با توجه به اینکه شهرستان سیروان از ظرفیت های بسیار خوبی در زمینه های مختلف کشاورزی، دامپروری، معدنی، گردشگری و بویژه نیروی جوان تحصیلکرده برخوردار است اما با گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی هیچ کارخانه و یا کارگاه صنعتی به غیر از کارخانه سیمان ایلام که بتواند شغل مورد نیاز بخشی از جوانان این دیار را تامین کند در این شهرستان احداث نشده است.

مهاجرت شهروندان سیروانی فارغ از اینکه بیش از پیش به عدم توسعه یافتگی این شهرستان دامن می زند رشد منفی جمعیتی شهرستان را نیز در پی دارد و علاوه بر خروج نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده از شهرستان، سبب شکل گیری انواع آسیب های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، تخصیص پایین منابع مالی و بودجه ای جهت اجرای پروژه های عمرانی از سوی دولت و بی توجهی مسئولان استانی و شهرستانی جهت توسعه سیروان خواهد شد.

شهرستان سیروان که در سال 91 از بخش به شهرستان ارتقاء یافت اما متاسفانه با گذشت سه سال تغییرات چندانی در آن صورت نگرفته است.

کلید دولت برای حل مشکل اشتغال کارساز نیست

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و چند برابر شدن اعتبارات شهرستان سیروان انتظار می رفت که شاهد تغییرات چشمگیری در زمینه های مختلف بخصوص پیشرفت زیرساخت ها و ایجاد شغل برای جوانان این شهرستان باشیم اما انگار کلید تدبیر و امید بر قفل مشکلات شهرستان سیروان به ویژه در بحث مهاجرت و ایجاد شغل کارساز نیست.

یکی از شهروندان سیروانی در گفتگو با خبرنگار سیروان نوین در این خصوص گفت: به علت نبود اشتغال و زیرساخت ها، بسیاری از جوانان این شهرستان به شهرهای دیگر مهاجرت کرده اند.

وی اظهار کرد: بعد گذشت دو سال از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، متاسفانه اقدام قابل توجه ای در خصوص فراهم کردن زمینه اشتغال جوانان و کاهش مهاجرت در شهرستان سیروان نشده است و حتی امروز شاهد افزایش مهاجرت جوانان و روستاییان این شهرستان هستیم.

این جوان سیروانی بیان کرد: شدت مهاجرت در سیروان به حدی است که بسیاری از روستاهای این شهرستان در حال خالی شدن از سکنه بوده و یا تنها افراد مسن باقی مانده و جوانان آنها مهاجرت کرده اند.

وی تاکید کرد: متاسفانه دولت هیچ برنامه خاصی برای اشتغال جوانان به ویژه در مناطق محروم ندارد و باعث شده روند مهاجرت در اینگونه مناطق افزایش یابد.

یکی از اهالی روستاهای بخش مرکزی به خبرنگار ما گفت: شغل اصلی ساکنین روستاهای شهرستان سیروان کشاورزی و دامپروری است ولی متاسفانه به دلیل خشکسالی های اخیر و همچنین عدم حمایت دولت از تولید کنندگان (کشاورزان) دیگر این شغل ها برای ما به صرفه نیست.

وی عنوان کرد: کشاورزی در شهرستان سیروان که در گذشته نچندان دور باعث اشتغال بیشتر جمعیت شهرستان شده بود امروز شاهد رها شدن بسیاری از زمین های کشاورزی و مهاجرت به شهرها هستیم.

این شهروند تاکید کرد: بهتر است دولت توجه جدی به تولیدکنندگان داشته باشد تا مانع از روند مهاجرت روستاییان به شهرها باشیم.

یک فارغ تحصیل دانشگاهی در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: انسان برای تأمین نیازهای زندگی خود نیاز به منبع درآمد دارد و درآمد جز با وجود شغلی مناسب حاصل نمی گردد.

وی ادامه داد: شهرستان سیروان مدت ها از این موضوع رنج برده و هم اکنون به صورت فجیعی نیز از این موضوع رنج می برد.

این فرد گفت: نبود هیچ فرصت شغلی تخصصی به جز فعالیت در نهادهای وابسته به دولت زمینه مهاجرت بی رویه از این شهرستان را فراهم کرده است.

یک شهروند ساکن سیروان نیز در خصوص نبود اشتغال برای جوانان در سطح شهرستان اظهار کرد: شهرستان سیروان از لحاظ اشتغال در فقر به سر می برد بطوریکه جوانان ما بعد از فارغ تحصیل شدن برای کسب شغل و درآمد مجبور به مهاجرت به شهرهای دیگر به ویژه تهران می شوند.

این جوان سیروانی ادامه داد: مهاجرت در این شهرستان به یک معضل اجتماعی تبدیل شده است و نیازمند توجه ویژه مسئولین است.

وی تاکید کرد: با توجه به  تبعات سنگین افزایش لجام گسیخته سیل مهاجرت از شهرستان سیروان از مسئولان امر انتظار می رود با توجه به پتانسیل های قوی منطقه که شرح آن از حوصله بحث خارج است با ایجاد تعادل اقتصادی در روستاهای منطقه و ایجاد اشتغال پایدار در شهرستان از شیب تند مهاجرت در سیروان کاسته و زمینه مهاجرت معکوس به روستاهای شهرستان را فراهم آورند.

 

انتهای پیام/س