شمس الله سلیمانی:: یکی از راههای توسعه مناطق محروم ، توجه به زیرساخت هاست. از مهمترین عوامل زیرساختی تاثیرگذار در توسعه هر منطقه ای، جاده است.
شهرستان ملکشاهی از توابع استان ایلام از راه مناسب برخوردار نیست و تمام راههای این شهرستان راه فرعی می باشند، همین دلیل نیز باعث محرومیت و عدم توسعه شهرستان شده است. راههای ارتباطی شهرستان ملکشاهی به مرکز استان و شهرستان های مهران ، دهلران و آبدانان از وضعیت نامناسبی برخوردار می باشند. وهیچ سرمایه گذاری در این شهرستان، سرمایه گذاری نکرده است که این امر باعث عدم توسعه یافتگی و بیکاری جوانان گردیده است.
جمعیت زیادی بدلیل بیکاری و نبود امکانات اولیه از این شهرستان مهاجرت کرده اند و این مهاجرت های بی رویه، باعث کاهش چشمگیر جمعیت شهرستان شده است. با این توصیف توسعه و بهبود راهها باعث جذب سرمایه گذار، احداث پروژه ها و کارخانجات صنعتی، رفع مشکل بیکاری، بالارفتن آمار ازدواج، عدم مهاجرت و ... می شود.
بخش دیگری از نتایج بهبود راههای ملکشاهی این است که؛ با توجه به تردد فراوان زائرین حسینی از مرز مهران ، محور ارتباطی ایلام – صالح آباد- مهران با بار ترافیکی سنگین و مسدود شدن این محور روبرو می گردد که این امر باعث می شود زائرین ، مسیر جایگزین ایلام – ملکشاهی – مهران را برای تردد انتخاب کنند؛ عبور زائرین از این مسیر در کاهش بار ترافیکی شهرستانهای ایلام ، مهران و به تبع آن کل محورهای مواصلاتی استان موثر است.
از آنجایی که ملکشاهی در همسایگی شهرستانهای آبدانان و دهلران قرار دارد ، لذا توسعه و بهسازی جاده های ملکشاهی به ایلام ، ملکشاهی به زرین آباد ، ملکشاهی به دهلران و ملکشاهی به آبدانان و از طریق راههای دهلران و آبدانان و اتصال به خوزستان می تواند در کاهش مسافت مرکز استان ایلام به استان خوزستان و شهرستانهای جنوبی به مرکز استان موثر باشد.
اضافه می گردد محورهای ارتباطی شهرستان ملکشاهی نسبت به سایرمحورها از آب و هوای معتدل و طبیعتی زیباتر برخورداراست.
اکنون به توسعه نیافتگی جاده های ملکشاهی می پردازیم : از مسیر ایلام - ملکشاهی ، فقط مسافت حدود 15 کیلومتر آن هم بخاطر اشتراک با مسیر ارتباطی دره شهر ، بدره و میشخاص به مرکز استان بهبود یافته و 22 کیلومتر که مختص ملکشاهی است از وضعیت نامناسبی برخوردار است. جاده ملکشاهی – مهران به مسافت 74 کیلومتر است که مسافت 27 کیلومتر تا روستای گنبد در محدوده استحفاظی شهرستان ملکشاهی است و مسیر 47 کیلومتری گنبدپیرمحمد به مهران محدوده استحفاظی شهرستان مهران است که تاکنون هیچ توجهی بدان نشده است و از وضعیت اسفناکی برخوردار است. باتوجه به تردد زائرین اربعین 93 از شهرستان ملکشاهی و استقبال بی نظیر مردم این شهرستان از زائرین ، لذا این یقین وجود دارد که درسال94 زائرین بیشتری از مسیر ملکشاهی عبور کنند و نیاز ویژه به توسعه زیرساخت های ملکشاهی بویژه در حوزه راه وجود دارد.
نکاتی که مسئولین درخصوص اره ارتباطی شهرستان ملکشاهی مطرح کرده اند این است که راه ملکشاهی ، راه فرعی است و نمی تواند از اعتبارات ملی برخوردار شود و برای استفاده از اعتبارات ملی بایستی به راه شریانی ارتقاء یابد ، مولفه ارتقاء به راه شریانی نیز ترافیک روزانه 2500 خودرو و اتصال بین دو استان می باشد.
باتوسعه راهها، مسافت ایلام – ملکشاهی به حدود 25 کیلومتر و ملکشاهی به مهران به حدود 45 کیلومتر کاهش می یابد. اکنون در پاسخ به مسئولین مربوطه باید عرض کرد : در پاسخ به مولفه اول (ترافیک روزانه 2500 خودرو) : 1– با بهبود و توسعه جاده ایلام - ملکشاهی – مهران زائرین حسینی جهت سفر به مرز مهران از این مسیر عبور می کنند. 2 – با تسهیل جاده ایلام – ملکشاهی – آبدانان – و دهلران و اتصال به استان خوزستان ، تردد و حمل و نقل و ترانزیت شهرستانهای آبدانان و دهلران به مرکز استان ایلام از شهرستان ملکشاهی صورت می گیرد. 3– تردد استان ایلام و استان خوزستان و همچنین ترانزیت کالا از ایلام به خوزستان و جنوب کشور از شهرستان ملکشاهی صورت می گیرد. با این توصیف ترافیک روزانه مسیرهای ملکشاهی به بیش از 2500 خودرو افزایش می یابد. در پاسخ به مولفه دوم : با تسهیل راه ارتباطی ملکشاهی به شهرستانهای جنوب استان از جمله دهلران و آبدانان ، ملکشاهی به اتصال بین دو استان ایلام و خوزستان تبدیل می شود. پس با این توضیحات در می یابیم که ملکشاهی مولفه های ارتقاء به راه شریانی و استفاده از اعتبارات ملی را دارد.
اینجا یک سئوال مطرح می شود. آیا مولفه سومی برای ارتقاء راههای ملکشاهی به راه شریانی وجود دارد؟
اکنون گریزی کوتاه می زنم به نقش مردم ملکشاهی در کلیه عرصه های دفاع از نظام و انقلاب؛ مردم شهرستان ملکشاهی در دوران دفاع مقدس در راستای دفاع از میهن اسلامی خویش از هیچ تلاشی دریغ نکردند ، در اوایل انقلاب با اعزام نیروهای مردمی از کشور در مقابل ضد انقلاب دفاع کردند . برهمگان روشن است که اولین شهید مقابله با ضدانقلاب و گروههای کومله و دموکرات در مرزهای غرب کشور از خطه شهیدپرور ملکشاهی بوده است . همچنین تلاش مردم ملکشاهی در منطقه ترشابه و گردل پس از سقوط شهر مهران و همچنین در بازپس گیری شهر مهران بویژه در عملیات کربلای 1 بر هیچ کس پوشیده نیست . اگر بخواهیم در مورد رشادت های مردم ملکشاهی در 8 سال دفاع مقدس حرف بزنیم باستی کتاب ها ی زیادی بنویسیم و ساعت و روزها و سالها بگوییم و بشنویم ، خلاصه اینکه قصه مردم ملکشاهی در 8 سال دفاع مقدس بسیار خواندنی وشنیدنی است . بعد از جنگ ، مردم ملکشاهی در تمام عرصه های دفاع از نطام من جمله در عرصه های اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی ، علمی و حضور در تمام برهه های دفاع از نظام و انقلاب و هرجا که نظام به وجودشان نیاز داشت حاضر شدند و حضورشان به اثبات رسیده است . آیا چنین راههای ارتباطی در خور شان چنین مردمانی با سابقه طولانی خدمتگذاری به نظام است ؟
انتهای پیام/س