ایلام بیدار14:25 - 1394/03/02
به بهانه برگزاری همایش طرفداران احمدی نژاد/

مراقب انحراف از اصولتان باشید

هنوز که هنوز است آثار ضربات سهمگین این جریان منحرف بر بدنه اصولگرایی وجود دارد و باعث شد که قدرت جریان حامی انقلاب اسلامی که در سال 88 با رای 24 میلیونی به برتری کامل برسد ضعیف شده تا جایی که در انتخابات سال 92 حرفی برای گفتن باقی نماند.

گروه سیاسی ایلام بیدار::"تبیین و بازخوانی گفتمان انقلاب اسلامی"عنوان شورایی است که از سوی احمدی‌نژاد و طرفدارانش آغاز به کار کرده است.

 با مطرح شدن این موضوع شاید تصور می‌شد شورای بازخوانی انقلاب نام حزب یا جبهه‌ای است که قرار است برنامه‌های انتخاباتی رئیس جمهور قبلی را تدوین کند.

این شورا در استان ایلام نیز با حضور برخی از چهره های شاخص اصولگرایی با حضور "مجید امیدی شهرکی" معاون سیاسی امنیتی نهاد ریاست جمهوری برگزار گردید.

افراد اصلی و پشت پرده تشکیل دهنده این شورا در استان ایلام همان کسانی هستند که در سال 93 به دیدار احمدی نژاد رفتند و او در آنجا قول داد که اسفندیار رحیم مشایی مرد پر سر و صدای دولت نهم و دهم را رها کند.

هر چند در خصوص این قول احمدی نژاد تردید های جدی وجود دارد و با توجه به گفته خود رئیس جمهور سابق مبنی بر اینکه"احمدی‌نژاد یعنی مشاییو مشایی یعنی احمدی‌نژاد"تقریبا می توان گفت که جدایی این افراد محال می باشد.

با این وجود، خطری که نیروهای حزب الهی و اصولگرا را تهدید می نماید افتادن در دام جدید جریان انحرافی است.

هنوز که هنوز است آثار ضربات سهمگین این جریان منحرف بر بدنه اصولگرایی وجود دارد و باعث شد که قدرت جریان حامی انقلاب اسلامی که در سال 88 با رای 24 میلیونی به برتری کامل برسد ضعیف شده تا جایی که در انتخابات سال 92 حرفی برای گفتن باقی نماند.

جریان انحرافی با انحراف از اسلام، خط مستقیم انقلاب اسلامی و قانون اساسی هزینه های جبران ناپذیری را بر نظام تحمیل کرد.

برای یادآوری و تذکردر خصوص ابعاد حلقه مذکور، می توان ویژگی های آن را در سه ساحت تقسیم بندی کرد:

1- سیاست 
2- اقتصاد 
3- دین و فرهنگ


این عنوان بندی ممکن است بسته به دیدگاه افراد متفاوت باشد؛ مهم محورهایی است که ذیل هر یک از آن ها قرار می گیرد. بهتر است یادآوری شود که برخی از ویژگی های زیر در میان همه گروه های انحرافی مشترک و برخی نیز مختص به حلقه انحرافی مورد بحث است.

سیاست

 -1قدرت ‌طلبي: مصادیق این ویژگی را می توان در دخالت های مکرر در اختیارات سایر قوا، انتقاد از محدود بودن اختیارات رئیس جمهور،‌ بی اعتنایی به قوانین بودجه و هزینه کردها و تلاش های نامشروع و هزینه های غیرقانونی برای تصاحب بخشی از کرسی های مجلس شورای اسلامی و دولت بعدی دید.

-2
 شهرت طلبی: بیان دیدگاههای شاذ و عامه پسند، دیدار و حمایت مالی از چهره های ورزشی و فرهنگی، تخریب چهره های نامحبوب یا مورد انتقاد با اظهارات هیجان انگیز و سفرهای بی محتوا یا کم نتیجه خارجی از نمونه های شهرت طلبی در دولت دهم بود.

3- تحریک احساسات و عواطف مردم علیه ارکان نظام: سران حلقه انحرافی با مانور لفظی بر کلیات موضوعات، طرح شعارهای کلی و عوام پسند، تحریک احساسات با انواع و اقسام ابزارها، نگاه منطقی و عقل گرایانه به مباحث را تنزل و با بازی دادن افکار عمومی خود را پیروز صحنه جلوه می دهند.

 -4
فرار به جلو  با شیوه متهم سازی و تخریب پتک وار شخصیت های حقیقی و حقوقی(بگم بگم): اگر فردی بخواهد برای تطهیر خود و اطرافیانش، فرافکنی و دیگران را متهم به موضوعی کند، در حالی که انگشت اتهام به سوی خود اوست، بی شک از مسیر صحیح منحرف شده است. مصادیق این ویژگی زشت بارها و بارها در رفتار شخصیت های موردنظر دیده شده که بارزترین و جنجالی ترین آن ها با واکنش صریح رهیر معظم انقلاب مواجه و "غیرقانونی و غیرشرعی" توصیف شد. این شیوه بیشتر با هدف انحراف توجه افکار عمومی به سمت موردنظر جنجال کنندگان صورت گرفته است.

 -5
بحران‏ زا و بحرانزی بودن: از دیگر ویژگی های حلقه انحرافی، مسأله‌سازی آنان برای کشور است. این جریان موجودیت و زیست خود را وامدار ایجاد بحران در عرصههای گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی میداند. بر اساس آن‌چه تاکنون مشاهده شده، تناوب زمانی بحرانهای تولید شده از سوی جریان انحراف در هر یک از این عرصهها، موجب وجود مداوم بحران در ساختار حاکمیت شده است. از عزل ناگهانی مسئولان و وزرای مهم کابینه همچون وزیر اطلاعات گرفته تا اقداماتی مانند نپرداختن ارز دارو و وارد کردن شوک به بازار کالاهای اساسی و سکه و ارز.

-6
 مطلق‌انگاشتن خویش و خودمحوري: این ویژگی در همه عرصه های تحت نفوذ و مدیریت حلقه انحرافی دیده شده اما در عرصه سیاست وجهه بارزتری داشت. در طول سال های گذشته و باوجود اشتباهات مکرر و پر هزینه، تقریبا کسی از سران ارشد دولت واژه "عذرخواهی" نشنید. گرچه نخبگان و منتقدان درباره قریب به اتفاق کارهای کارشناسی نشده هشدار دادند اما "خودرایی" اجازه نداد آنان از دیدگاه اشتباه کوتاه بیایند. در موضع گیری ها همواره نظر خویش را مطلق و حق خواندند و طرف مقابل – از منتقد تا مغرض و مخالف و معاند – را باطل خواندند و همه را با یک چوب راندند.

اقتصاد

1- عدالت‌محوري با رويكرد مساوات (عدالت توزيعي):همانند مارکسیست ها عدالت را هم معنی "مساوات" معرفی می کنند. توزیع مساوی یارانه. وعده دادن وام آتیه به همه نوزادان، وعده دادن 2 هکتار زمین به همه خانوارها،‌ وعده در اختیار مردم قرار دادن جنگل ها و مراتع، وعده وام 15 میلیونی به همه جوانان و... از نمونه های این ویژگی است.

2-قدرت ‌طلبي اقتصادی و ميل به تصاحب كانون‌هاي قدرت: اگر جریانی در حوزه اقتصادی به گونه ای عمل نماید که اموال عمومی در زمینه‌های ضروری و نیازهای اصلی هزینه نشود یا به درستی مصرف نگردد و در عوض به کارهایی اختصاص یابد که محبوبیتی برای فرد در افکار عمومی دست و پا کند، حتما انحراف از مسیر مستقیم تلقی می شود؛ اتفاقی که برای حلقه انحرافی افتاده است. نقش آفرینی در مواردی همچون فساد موسوم به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی، در اختیار گرفتن مناطق آزاد تجاری با درآمدهای میلیاردی، اعطای مناقصه ها و مزایده های کلان به افراد موردنظر، همایش ها و جشن های میلیاردی بی ثمر یا کم ثمر به حال مردم و... از مصادیق این ویژگی است.

3-ساده زیستی شخصی، اشرافیت مدیریتی: ممکن است رفتار شخصی برخی مسئولان در مقام ساده زیستی و مردمی بودن دور از تجمل و از اشرافیت باشد اما رفتار و منش مدیریتی او هزینه سنگینی و حتی غیرقابل جبرانی را به جامعه تحمیل نماید؛ یعنی اداره کشور با شیوه و الگوی نادرست که ضررش دهها برابر منفعت های آن است. این نیز از مشخصه های حلقه انحراف است که در قالب تشریفات و تجمل ظهور کرد.

4-اولویت دادن به منافع باندی و بی اعتنایی به معیشت مردم: این حلقه بویژه در سال های آخر دولت احمدی نژاد، با اینکه برخورداری از همه امکانات را برای خود مباح دانسته اما گویا به اقتصاد و معیشت مردم و جامعه بی تفاوت بود و به بیان عرف "بازار را به حال خود رها کرده است." بی ثباتی بازار، تغییر هر روزه نرخ اجناس و خدمات و تفاوت قیمت ها از مصادیق آن است.

دینو فرهنگ

اکثر مواردی که در این بخش مطرح می شود، برگرفته از ادبیات جریان اصلاحات و اپوزیسیون نظام است که سال ها پیش و درست با همین مختصات بیان شده و البته پاسخ درخور گرفته است.

 -1
استفاده ابزاري از موضوع مهدويت: تبلیغ و ترویج های نابجا و تحریک ساز درباره موضوع اساسی و مقدس مهدویت از سوی حلقه انحرافی آنقدر آشکار بوده که گویی هدف تبدیل کردن آن به یک "کالای تجاری و تبلیغی" است. مانند طرح موضوع "ظهور صغری"، ادعای نزدیک بودن ظهور امام زمان(عج)، ساخت و تکثیر میلیونی فیلم جنجالی "ظهور نزدیک است"، سردادن شعارهایی سیاسی همچون "زنده باد بهار" به اسم مهدویت، طرح موضوع رجعت هوگو چاوز به همراه امام موعود و...

-2
 تأكيد افراطي بر باستان‌گرايي و ايرانيت(ناسیونالیسم):: طرح ایده مکتب ایرانی و اسلام ایرانی، تاکید بر ایرانی بودن اسلام به عنوان نسخه ای شفابخش و نجات دهنده بشر،‌ اصرار بر طرح ایران پیش از اسلام، پاسداشت سنت ها و جشن های باستانی و رویکرد هیجان انگیز و عامه پسند درباره شخصیت های باستانی مواردی است که در اینجا قابل اشاره هستند.

3-قائل بودن به اسلام بدون روحانيت: بي‌اعتنايي به مرجعيت ديني، اعتقاد به از بين رفتن مرجعيت اجتماعي روحانيت و طرح اعتقاد اسلام بدون روحانيت، يكي ديگر از نشانه‌هاي اين حلقه انحرافي بود كه ريشه چنين اعتقاداتي را در نوع رفتار سياسي، اجتماعي و فرهنگي اعضاي اين جريان به وضوح مي‌توان مشاهده كرد. تیره شدن رابطه دولت با حوزه علمیه و مراجع تقلید از نتایج آن است.

 -4
تساهل فرهنگی: حلقه انحرافی مطابق موازین حاکم بر گفتمان اصلاحات، مسایل فرهنگی را از حوزه‌ی مسایل عمومی جدا دانسته و خود را ناقد برخی کنترلهای فرهنگی و حامی آزادیهای اباحیگرایانه معرفی کرد و با نزدیک ساختن خود به قشرهایی خاص، الگوی زندگی فرهنگی-اجتماعی آنان را به عنوان نماد فرهنگی به جامعه معرفی نمود؛ هرچند این امر در لفافه و پوششهای متعدد صورت گرفت.. از جمله مصادیق بارز این واقعیت، طرح موضوع ورود زنان به ورزشگاه ها، مشکل ندانستن بیرون بودن موی زنان، عدم رعایت شئونات اسلامی در برخی محافل رسمی داخلی و خارجی،‌ انتشار دیدگاههای شاذ و حرمتشکنانه در تریبون های رسمی(ویژه نامه خاتون 1) است. مفهوم عرفی آن می شود: ترویج ابتذال، بدپوششی و آندلسی کردن جامعه.

حلقه انحرافی  تا زمانی خطرناک بود که به قدرت و ثروت دسترسی داشت زیرا که هیچ ریشه ای در جامعه نداشت و قطع دستان این حلقه از قدرت و اموال بیت المال مرگ آن را تا حدودی رقم زد.

این حلقه در شرایط کنونی به صورت مصنوعی در حال تنفس است و سعی می کند که با برنامه ریزی و دستیابی به مراکز جدید که شامل نیروهای حزب الهی،ولایت مدار و ارزشی است بازی جدیدی راه بیاندازد که لازم است هوشیاری لازم در این خصوص به کار برده شود و راه مبارزه با این حلقه، تاکید بر اصول و آرمانهای نظام و انقلاب بدون تعارف با هیچ شخصی می باشد.

اعضای تشکیل دهنده شورای "تبیین و بازخوانی گفتمان انقلاب اسلامی" در ایلام،همگی از چهره های ارزشی و اصولگرا می باشند و لازم است که مراقبت های لازم را برای مقابله با سوء استفاده های احتمالی جریان انحرافی به کار ببرند.

 

انتهای پیام/ش