ایلام بیدار12:26 - 1394/02/30
گزارش ویژه از واردات یک و نیم میلیون دلار از مرز مهران/

کساد بازارهای داخلی و رکود اقتصادی با واردات بی رویه

یک و نیم میلیون دلار کالا سال گذشته از مرز مهران وارد کشور شد.

به گزارشایلام بیداربه نقل از آوای مهران،  بخش تجارت خارجي به عنوان يكي از مهمترين بخشهاي اقتصادي در تمامي كشورها ، مورد توجه است و تجربه بسياري از كشورهاي درحال توسعه نشان ميدهد حضوردر بازارهاي جهاني و بهره گيري از مزيتهاي تجارت خارجي، راهگشاي مناسبي براي توسعه اقتصادي آنان در چند دهه اخير بوده است. 
واردات نیز به عنوان بخشي ازتجارت محسوب ميشود، که همواره يكي از دغدغه هاي اصلي و موضوعات مورد بحث تصميم گيران سياسي و اقتصادي در تمامي زمينه ها، به ويژه در تصميمات راهبردي كشوري، منطقه اي و جهاني بوده است. 
طبق آمارهای رسمی در کشورهای تازه توسعه یافته سرمایه داران اضافه درآمد خود را به جاي پس انداز نمودن، صرف خريد كالاهاي تجملي به ويژه لوكس وارداتي مي كنند و اين امرباعث كاهش ميزان توليد و افزايش واردات مي شود.
واردات بی رویه کالا نه تنها جذب سرمایه ای را به دنبال ندارد بلکه باعث خروج ارز و در نهایت صرف هزینه بسیار برای دولت است در صورتی که دولت می تواند با ایجاد کارخانجات از خروج ارز جلوگیری کند.
با وجود اینکه مطابق آمار رییس اتاق اصناف کشوردولت برای ایجاد یک شغل در کشور باید بین 80 تا 120 میلیون تومان و برای بخش صنعت باید بین 120 تا 300 میلیون تومان هزینه کند. واردات به کشور در حد و اندازه‌هايي اتفاق مي‌افتد که براي اقتصاد کشور مشکل ساز شده‌، توليد داخلي را به حاشيه رانده و به افزايش بيکاري دامن زده است.
واردات بی رویه همچنین بحران صنايع ، تعطيلي کارخانجات ، اخراج کارگران با کاهش ظرفيت‌هاي توليدی‌ داخل به ارمغان آورده و ادامه اين روند به قفل شدن اقتصاد منجر مي‌شود.
مرز مهران نیز که تنها یک مرز صادراتی محسوب می شود اما وارداتی هرچند اندک در سال 93 از طریق این مرز صورت گرفته است و مطابق گفته مدیر کل گمرکات استان ایلام سال گذشته یک و نیم میلیون دلار کالا که بیشتر شامل ضایعات پلاستیکی بود از مهران وارد کشور شد .
خلیل حیدری علت اصلی این موضوع نبود محصولات تولیدی در کشور عراق عنوان کرد واظهار داشت: به سبب وجود مشکلات در عراق اکنون حجم واردات کالا از این مرز به مهران بسیار ناچیز است.
وی افزود: تنها راه فعال کردن رویه واردات از مرز مهران ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی است که امکان جزیی فروشی کالاها میسر می شود، ضمن این که کالاهای مختلف به طور نامحدود به این منطقه وارد شده و رغبت بازرگانان عراقی برای صادرات کالا نیز به این مرز بسیار بیشتر خواهد شد.
رییس اداره صنعت معدن و تجارت مهران نیز می گوید : در زمینه بازرگانی خارجی و واردات شرکت های تعاونی مرز نشینیان کالاهای خود را از مرز مهران وارد نمی کنند.
فرزاد مرادی اظهار داشت: شرکت های فعال مرز نشینان کالاهای وارداتی خود همچون برنج را از دیگر مرزها وارد و تنها رویه صدور گمرکی در مهران انجام می دهند.
البته در این میان باید به اقتصاد مقاومتی نیز توجه داشت از آنجا بحث واردات و صادرات از بندهی مهم در موضوع اقتصاد مقاومتی است لذا باید به آن توجه ویژه داشت و اینکه محور اصلی اقتصاد مقاومتی خودکفایی تولید داخل و مشارکت همه جانبه مردم است که قطعا استفاده از توان و ظرفیت‌های مردم پیشرفت‌های بسیاری را برای کشور به ارمغان خواهد آورد؛ در این راستا باید با جذب مردم به همکاری در ابعاد مختلف اقتصادی کشور تلاش کرد و سرمایه‌های انسانی و علمی کشور را به منظور توسعه کارآفرینی ترغیب نمود.
در این میان دولت باید شرایط حمایت از اقدامات و سرمایه‌های اندک را فراهم و با استفاده از خرد جمعی مردم نسبت به تحقق اقتصاد مقاومتی اقدام کند.
با این وجود می توان گفت که دولتمردان می توانند با اتخاذ سياستهاي كلان اقتصادي منطبق با سياستهاي آموزشي و پژوهشي در راستاي گسترش فعاليتهاي جديد توليد و افزايش قدرت رقابت پذيري اقدام کنند و با حركت اقتصاد به سمت گسترش بازار عوامل جديد توليد اقتصاد ، اعمال سياستهاي مالي مختلف مانند پرداختهاي انتقالي (كمكهاي بلاعوض و يارانه ها) و مبارزه با انحصارات و رانتهاي اقتصادي به تولید داخل کشور کمک کنند و کارخانجات و صنایع تبدیلی را ایجاد کردو در نتیجه وابستگی به واردات را کاهش داد.

 

انتهای پیام/س