سرویس: سیاسی
کد خبر: 29500
|
07:59 - 1396/07/24
نسخه چاپی

یادداشت؛

لزوم هوشیاری در مقابل استراتژی "ترامپ دیوانه "

لزوم هوشیاری در مقابل استراتژی "ترامپ دیوانه "
تصور اینکه ترامپ واقعا دیوانه است و برای کارهای و سخنرانی های خود منطقی ندارد و بدون شناخت در حال دست زدن به این اقدامات است ما را در انتخاب راهبرد مناسب برای مهار او در سه سال آینده ناموفق می کند.

"صارم شیراوند"؛ تحلبلگر مسائل منطقه ای:: امریکا در استراتژی جدید خود تمرکز اصلی را بر امنیت ­زدایی از ایران قرار داده است و در عین حال به شدت تلاش می­ کند که این کشور را در  مرکز دایره­ای از مسائل امنیتی  و تهدیدات علیه صلح در سطح منطقه­ ای و کروی قرار دهد. چرا که ایران با روند پیش رونده و انتخاب کد ژئوپلیتیک درست در سطح ملی و منطقه­ای به خوبی توانسته است چهار حرکت اساسی را در عرصه سیاست خارجی به­عنوان  زیرساخت عملیاتی خود انجام دهد:

1. به خوبی توانسته است تهدیدهای اصلی را علیه خود شناسایی نماید .

2. منافع و اهداف خود را به بهترین شکل شناسایی نموده است.

3. برای تقابل با تهدیدها با برنامه­ریزی واکنش­های دقیق و موثری را انجام داده است .

4. اینکه برای اقدامات و واکنش­ها خود جهت اقناع  و توجیه افکار عمومی به خوبی عمل نموده است.

نتیجه این روند و تقابل با تروریسم بین ­المللی و تلاش برای نابودی آن و شکست سیاست­های محور عبری- غربی – عربی در سوریه و عراق و ایفای نقش اساسی و محوری توسط ایران در این دو کشور برای مبارزه با تروریسم توازن قوا را در منطقه به نفع محور مقاومت به هم زده است، این همان چیزی است که آمریکا نمی پسندد و لذا تلاش می کند که یک استراتژی را انتخاب نماید که بتواند این قدرت افزایی ایران را مختل و مهار نماید.

 براین اساس این بازیگر در عرصه بین­ المللی بر روی نکاتی دست گذاشته است همه آنها نشان از این مدعا دارد، در حقیقت نکته قابل توجه این است که  استراتژی امریکا بیشتر تدافعی است و همان طور که بیان شد در پی آن است  که از روند رو به افزایش قدرت ایران در منطقه به هر طریق ممکن ممانعت به عمل آورده و محور مقاومت به شدت تضعیف شود و در عین حال محور عربی- عبری را تقویت نماید، در حقیقت استراتژی آمریکا برای تمرکز بر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ایران بر همین اساس قابل تحلیل است.

استراتژی مهار قدرت­ یابی بازیگری که در آستانه تبدیل شدن به هژمون منطقه ­ای است و لذا باید به صورتی عمل گردد که توازن قوای بین این بازیگر و دیگر بازیگران مخصوصا محور عربی- عبری برقرار گردد. از سوی دیگر سوال این است که ترامپ برای عملیاتی نمودن این راهبرد خود چه راهکاری را انتخاب کرده است؟

بدون زمینه چینی باید به تئوری عقلانیت در عین بی ­منطقی یا خردمندی بی خردی را عنوان نمود، بر این اساس بازیگر مداخله­ گر برای نیل به اهداف و سیاست­ها و کدهای ژئوپلیتیک مطلوب نظر، خود را قدری عصبی و احساسی جلوه می­دهد، در این سیاست بازدارنده کنش­گری که به نظر می­رسد عزم خود را جزم کرده و راه بازگشتی برای خود نگذاشته  شانس بهتری برای کسب امتیاز از بازیگر مقابل خود دارد که با رفتاری معقول، منطقی  به میدان آمده است.اینجا دقیقا همانجایی هست که به کارگیری عقلانیت در عین بی­ عقلی پاسخ می­دهد. بدین شکل که تظاهر به پایبندی به یک سیاست نسنجیده و غیرمنطقی بهترین کاتالیزور برای نیل به اهداف و سیاست های مد نظر باشد.

براین اساس تصور اینکه ترامپ واقعا دیوانه است و برای کارهای و سخنرانی های خود منطقی ندارد و بدون شناخت در حال دست زدن به این اقدامات است ما را در انتخاب راهبرد مناسب برای مهار او در سه سال آینده ناموفق می کند چرا که برای انتخاب هر راهبرد اولین اقدام این است که بدانیم  او واقعا دیوانه نیست و در حال اجرای یک استراتژی زیرکانه برای تحت فشار قرار دادن ایران است.

نکته مهمی که آمریکا از آن هراس دارد این است که بعد از نابودی کامل داعش ایران تبدیل به یک هژمون بلامنازع (از تهران تا بیروت )در منطقه می شود و محور مقاومت بیش از پیش قدرتمند شده و آن هنگام است که پیش برد سیاست های غربی سخت­تر خواهد شد، لذا بهترنن ابزار برای اینکه ایران را تحت فشار قرار دهد  انتخاب سناریوی مرد دیوانه  و تهدید ایران به لغو برجام است.

 در عین حال  تمام شرارت­ها و اقدامات ضد صلح و امنیت منطقه­ای محور عربی - عبری(عربستان و هم ­پیمانانش و اسراییل ) نادیده گرفته می شود و ایران علت العلل تمام نگون بختی ها و بدبختی ها معرفی می شود  و در این میان تاکید بر ابزار قدرتمندی در دست ایران به نام سپاه می­شود که  با تروریستی خواندن این نهاد و نادیده گرفتن اقدامات ضدتروریستی آن در سول این سالیان عملا در مسیری قدم برمیدارد که اقدامات ایران در منطقه را با محدودیت مواجه نموده و کفه محذورات بر مقدورات ایران بچربد و نهایتا ایران را وادرار به عقب نشینی از مواضع خود بنماید.

نباید فراموش کرد در دوران نیکسون، کیسینجر این تئوری را برای مدیریت بحران ویتنام مطرح نمود که اجرا شد و الان بار دیگر در دوران ترامپ برای ایران و کره شمالی  باز با پیشنهاد کیسینجر در حال اجرا شدن است و ما باید هوشیارتر از این باشیم و بدانیم که ترامپ دیوانه نیست و او در حال اجرای یک طرح و نقشه حساب شده است و ما  هم براین اساس باید برای این سه سال پیش رو مدون و دقیق برای ترامپ و اطرافیانش و استراتژی­هایشان، کدهای دقیق و حساب شده انتخاب نماییم.

سیمره خبر

پایان پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب