سرویس: استان ایلام
کد خبر: 29176
|
13:55 - 1396/07/05
نسخه چاپی

یادداشت؛ حمید حیدرپناه

بیقرار شهادت

بیقرار شهادت
آخرین نوشته کوتاه شهیدحسینی خطاب به مادرش سندی گویاست با هزاران حرف‌ناگفته و بیانگر آرزوی دیرینه‌ی این جوان دهه‌هفتادی و بیقراری‌اش برای شهادت که می‌تواند الگوی ارزنده‌ای برای جوانان باشد.

حمید حیدر پناه::در عصر حاضر که جامعه به واسطه‌ی پیشرفت‌های ارتباطی و حرکت به سوی جهانی‌شدن دستخوش تغییرات فراوانی شده و تحولات فکری و فرهنگی با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد تفاوت بین ‌نسل ها پررنگ‌تر از همیشه شده‌است.
امروزه اکثرا، جوانان نسل جدید و خصوصاً دهه‌ی هفتادی را بسیار متفاوت از نسل‌های قبلی می‌دانند که سلایق، آرمان‌ها و جهان‌بینی‌های خاص خود را دارند و پرچمداران تغییرات بنیادی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی هستند.
البته بسیاری از تفاوت‌ها طبیعی است و قطعاً بین نگاه و منش جوانان نسل‌های پیش که انقلاب و سپس جنگ را تجربه کردند با نگاه جوانان نسل‌جدید که در شبکه‌ای از ارتباطات جهانی زیست می‌کنند، تفاوت‌های بارزی وجود دارد.
شرایط محیطی که نسل‌های قبلی در آن پرورش یافتند روحیه شهادت‌طلبی، ایثار، کمک‌های داوطلبانه، مبارزه با فقر و... در وجود آنها پررنگ‌تر و در تفکرات نسل‌جدید، آزادی‌اجتماعی، رفاه‌طلبی، ابراز وجود، هیجان‌طلبی و... نمود بیشتری دارد.
با همه‌ی اینها گاهی شاهد رشد و ظهور جوانان دهه‌ی هفتادی هم بوده‌ایم که با کنش‌هایشان بر همه‌ی این باور‌ها مهر باطل زدند و نشان دادند بخش زیادی از تغییرات فکری و اجتماعی می‌تواند ناشی از محیط‌خانوادگی، دوستان و جامعه‌ی پیرامونی هم باشد و ارزش‌ها در وجودشان پرورش یابد. خصوصاً در عرصه‌ی جهاد، ایثار و شهادت که امروزه شاهد ظهور نمونه‌های بارزی از این نسل در این حوزه هستیم.
اشتیاق جوانان دهه‌ی هفتادی برای حضور در جبهه‌های دفاع از حرم اهل‌بیت که دوشادوش پیشکسوتان دفاع‌مقدس جنگیدند و بسیاری از آنها به شهادت رسیدند، نمونه‌ی بارزی از این حوزه است که امروز شهید «محسن حججی» به عنوان سمبل این نسل نه تنها در ایران که در عرصه‌ی جهانی هم چهره‌ای شناخته شده است.
یکی دیگر از عرصه‌هایی که امروزه نشان دهنده‌ی تمایلات دهه‌ی هفتادی‌ها به ارزش‌های ایثارگرانه است حضور در اردوهای جهادی در مناطق محروم و دورافتاده است که شهیدان «سیدمحمدحسینی» و «امین‌آقابابایی‌شیرازی» اسطوره‌های ماندگار این عرصه بودند که چندی پیش در مناطق محروم استان‌کرمانشاه و شهرستان گیلان‌غرب در جاده منتهی به روستای "مورت‌شاوله" دچار سانحه شده و به شهادت رسیدند.
شهید سیدمحمدحسینی (کاکی) متولد سال 75 در استان‌ایلام و دانشجوی ممتاز ترم‌هفتم رشته‌مهندسی‌معماری دانشگاه امیرکبیرتهران بود، پرورش‌یافته خانواده‌ای مذهبی و انقلابی که پدرش (سید حسین) از خادمان بی ادعای انقلاب و عمویش سردار «سیدصادق حسینی» از دلاوران هشت سال دفاع مقدس بود و در حال‌حاضر فرماندهی سپاه امیرالمومنین (ع) استان‌ایلام را بر عهده دارد.
جوانی شاداب و معنوی که در کلاس زبان عبری شرکت می‌کرد و می‌گفت: هدفش این است تا خود را برای نبرد با اسرائیل آماده کند.
این شهید بزرگوار که از فعالان بسیج محله و دانشگاه بود در عرصه‌ی فرهنگی، مذهبی و امورات خیرخواهانه فعالیت‌های درخشانی داشت و قبل از اعزام به اردوهای جهادی برنامه‌ی «سه‌شنبه‌های‌مهدوی» را همراه یار دیرینه‌اش شهید شیرازی و سایر دوستانش در چهارراه ولی‌عصر تهران اجرا می‌کردند و به نوعی نمونه بارزی از جوانانی بودند که به ندای آتش‌به‌اختیاری مقام معظم رهبری لبیک گفته و به صورت خودجوش به فعالیت‌های فرهنگی و ارزشی می‌پرداختند.
بدون‌شک روحیه ایثار و شهادت‌طلبی که در وجود این جوان دهه‌هفتادی بود چیزی کمتر از رزمندگان سالهای هشت‌سال دفاع‌مقدس نداشت و چه بسا در عصر حاضر با این همه رزق‌و‌برق و امکانات به این درجه از معنویت رسیدن به مراتب ارزشمندتر به نظر می‌رسد، همان مسیری که قبلاً شهیدمحسن‌حججی رفته بود و از همین اردوهای جهادی آغاز و به جاودانگی در جبهه‌های سوریه ختم شد.
آخرین نوشته کوتاه شهیدحسینی خطاب به مادرش سندی گویاست با هزاران حرف‌ناگفته و بیانگر آرزوی دیرینه‌ی این جوان دهه‌هفتادی و بیقراری‌اش برای شهادت که می‌تواند الگوی ارزنده‌ای برای جوانان هم‌نسلش باشد و همچنین برگ‌زرینی در تاریخ‌انقلاب که فرهنگ‌ایثار‌و‌شهادت توانسته به‌خوبی بین نسل‌ها جریان‌یافته و شاهد تداوم ارزش‌ها در میان نسل‌های سوم و چهارم انقلاب باشیم.

آخرین نوشته شهید دو روز قبل از شهادت:

«سلام مامان‌جونم
با توکل به خداوند عازم شده‌ام دعا کنید که از بنده حقیر پذیرفته شود که انشاالله عاقبت بخیری و شهادتم امضا گردد. حلالم کنید. نوکر شما سیدمحمد»
دوم شهریورماه نودوشش

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب