سرویس: استان ایلام
کد خبر: 26336
|
09:19 - 1396/02/09
نسخه چاپی

یادداشت؛

بیکاری همچنان جمعیت 550 هزار نفری ایلام را می بلعد

بیکاری همچنان جمعیت 550 هزار نفری ایلام را می بلعد
استان ایلام با جمعیت 550 هزار نفری به کم جمیت ترین استان کشور همچنان با معضلات بیشماری نظیر بیکاری رنج می برد و هر ساله این معضل در استان تشدید می شود.

جبار صفربیگی::استان ایلام با جمعیت 550 هزار نفری به کم جمیت ترین استان کشور همچنان با معضلات بیشماری نظیر بیکاری رنج می برد و هر ساله این معضل در استان تشدید می شود.

استان ایلام با داشتن 11 درصد ذخائر گاز و نفت کشور در حالی که از ظرفیت های بزرگ نفتی و گازی برخوردار است که این استان همچنان واژه محرومیت را یدک می کشد.
بیکاری به عنوان یکی از مهمترین مشکلات استان ایلام به دلیل نبود طرح های بزرگ اشتغالزایی و عدم سرمایه گذاری باعث شده بیشتر جمعیت جوانان این استان راهی کلانشهرها برای یافتن شغل شوند.
امروزه بیکاری علاوه بر مهاجرت مردم و جوانان استان ایلام باعث پیدایش آسب های اجتماعی مثل خودکشی در استان شده است که متاسفانه بخش مهمی از دلایل خودکشی در استان فقر و بیکاری بوده است.
طی سال های اخیر تلاش های زیادی برای سرمایه گذاری در بخش های مختلف استان ایلام انجام شده ولی همچنان این طرح ها به ثمر ننشسته و بیکاری در استان همچنان موج می زند.
بیکاری مشکل اصلی استان ایلام است
علیرضا رمضانی کارشناس مسائل اقتصادی در استان ایلام در این ارتباط اظهار کرد: بیکاری به عنوان مسئله اول و مشکل اصلی در استان پر ظرفیت استان شناخته می شود.
وی عنوان می کند: طبق بررسی های انجام شده نرخ بیکاری در استان ایلام بالای 20 درصد است که متاسفانه بیشتر این افراد جوانان فارغ التحصیلان دانشگاهی است.
رمضانی می افزاید: طرح های اشتغالزایی بزرگ در استان وجود ندارد و هم اکنون پتروشیمی ایلام، پالایشگاه گاز، کارخانه سیمان ایلام و چند طرح دیگر جوابگوی این حجم بیکاری در استان نیست.
وی می گوید: بیش از 50 درصد طرح های تولیدی در استان ایلام به دلیل نبود سرمایه در گردش تعطیل شده و همین عامل باعث بیکاری هزارن جوان شده است.
وی با اشاره به اینکه اکثر جوانان استان از نبود سرمایه برای ایجاد طرح های تولیدی رنج می برند، گفت: متاسفانه بانک های از طرح های اشتغالزایی در استان حمایت نمی کنند.
هر یک از دولتها در سالهای گذشته نسخه ای برای بیکاری استان پیچیدند، بعضی از دولتها روی کشاورزی و دامداری، بعضی دیگر روی صنعت نفت و گاز استان و ...برنامه ریزی کردند که متاسفانه تاکنون این برنامه ها موفق به حل مشکل بیکاری این استان کوچک نشده است.
این استان دارای دومین ذخائر گازی کشور است و حتی سومین ذخائر نفتی کشور در این دیار مرزی قرار دارد، چرا استانی با این همه ثروت خدادادی، بیکاری در آن موج می زند و جوانان آن برای کاریابی به استانهای دیگر کشور مهاجرت می کنند و علی رغم میل باطنی زادگاه خود را برای همیشه فراموش می کنند.
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب