سرویس: استان ایلام
کد خبر: 23520
|
08:07 - 1395/08/05
نسخه چاپی

عملیات محرم و بازتاب آن در رسانه های بیگانه

عملیات محرم و بازتاب آن در رسانه های بیگانه
عملیات محرم در حالی انجام گرفت که قبل از آن عملیات های پیروزمندانه ای مانند فتح المبین وبیت المقدس ودر راس آن فتح خرمشهر موجب تحقیر نیروهای بعثی وسرکرده آنها شده بود و بر این اساس نه تنها صدام ملعون بلکه حامیان غربی از اهداف ننگین خود مثل همیشه مایوس تر شدند.

جعفر نظری::عملیات محرم در حالی انجام گرفت که قبل از آن عملیات های پیروزمندانه ای مانند فتح المبین وبیت المقدس ودر راس آن فتح خرمشهر موجب تحقیر نیروهای بعثی وسرکرده آنها شده بود و بر این اساس نه تنها صدام ملعون بلکه حامیان غربی از اهداف ننگین خود مثل همیشه مایوس تر شدند.

ابتدابا شگردهای همیشگی شان دستگاه های سخن پراکنی خود را برای کوچک جلوه نشان دادن دستاورد های عملیات محرم وعدم انعکاس واقعیت ها بسیج نمودند و یا اگر هم در برخی موارد به ناچار مجبور به انعکاس خبری که نشانگر پیروزی رزمندگان اسلام را داشته باشد به صورت اشاره وگذرا و آن هم به گونه ای که به نفع صدام باشد ، اخبار را نقل می کردند.

اما با وجود اینکه تمام تجزیه و تحلیل های رسانه های بیگانه با آنچه اتفاق افتاده بود مغایر بود، آرام آرام بعضی از خبر گزاری های غربی وعراقی به شکست صدام اذعان نمودند.
 در زیر به برخی از واکنش رسانه های بیگانه به عملیات محرم در سال 61 اشاره می شود:

رادیو آمریکا 
مقامات ایرانی مدّعی شدند که نیروها ی ایرانی به پیروزی بزرگی نائل شده بودند و به کلیه هدف های خود دست یافته اند، اما در اعلامیه منتشره از رادیو بغداد ادّعا شده که تلاش عبث ایرانی ها برای عبور از مرز خنثی شده است .(12/8/1361)
رادیو آلمان 
ایرانی ها اعلام داشته اند که نیروهای ایران در جریان تهاجم جدید در جبهه ی مرکزی جنگ، منطقه ی مرزی تحت اشغال عراقی ها را دوباره تسخیر کرده اند، اما صدام حسین، رئیس جمهور عراق، در برابر شرکت کنندگان در نمایشگاه بین المللی اعلام داشت که حمله ایرانی ها در هم شکسته شده است .(12/8/1361)
مجله اخبار آمریکا
در حقیقت عراق از نظر تاکتیکی و نظامی در ایران برتری دارد و نیروهای هدایتش تقریباً دست نخورده و در نبردهای اخیر به شیوه ای کاملا ً موثر عمل کرده اند . (16/8/1361 )
رادیو صدای آمریکا 
افسران عراقی مدّعی هستند که نیروهایشان منظّم سازمان یافته و به خوبی مجهز هستند و اکنون که در خاک خود می جنگند، حتی یک متر آن را به ایران نخواهند داد. (16/8/1361 )
رادیو بی بی سی
علی رغم حضور تعدادی خبر نگار خارجی در ایران ،هنوز یک گزارش مستقل برای تأیید ادّعاهای ضد و نقیض طرفین جنگ در دست نیست . (18/8/1361)
رادیواسرائیل هم برای سرپوش گذاشتن به حقایق و نشان دادن بغض خود نسبت به انقلاب اسلامی، همبستگی خود را با ارتجاع عرب اعلام می‌کند و با قدرتمند قلمداد کردن ارتش عراق، تزریق روحیه به نیروهای عراقی می‌نماید. این در حالی است که این رادیو از حقیقت امر آگاه است. 
«پرزیدنت صدام حسین تأکید کرد که پیروزی ارتش عراق بر نیروهای اسلامی ایران به حق و غیرقابل انکار است.» (19/8/61) 

با این حال تعدادی از خبر گزاریها مجبور به بیان واقعیت شدند :
مفسّر روزنامه اکونومیست نوشت :
در بغداد فضای دلسرد کنننده ای حکم فرماست و از تبلیغات پرشور و هیجان رادیو تلویزیون عراق که قبل از فتح خرمشهر توسط نیروهای ایرانی، وجود داشت دیگر خبری نیست. آنچه بیش از خبر های جبهه و جنگ باعث نگرانی و افسردگی عراق شده است ،شواهد سیاسی حاکم بر عزم راسخ ایران بر ادامه ی جنگ است . (16 8/1361)
و روزنامه گاردین با انتشار خبر پیروزی ایران می نویسد:
حملات شدید ایرانیان آن چنان شکاف بزرگی در خط دفاعی عراق به وجود آورده که نیروهای عراقی درمقیاس نزدیک خطوط مقدّم شهرهای عراق، کوت و العماره، را ترک کرده و از صحنه نبردگریخته اند.(20/8/1361)
احمد سکوتوره رئیس کمیته میانجی گری اسلامی در مصاحبه با روزنامه «عکاظ» چاپ عربستان می گوید : «ما به بن بست رسیده ایم. یک تحوّل جدید در جنگ خلیج[فارس] به وجود آمده است» .(النهار العربی و الدوی شماره 783 )
در پی تغییر و اعلام خبر عملیات ، بسیاری از خبرگزاریها ،مثل خبر گزاری فرانسه ، یونایتد پرس مجله عربی الحوادث چاپ لندن و اسوشیتدپرس به نقل از خبر گزاری جمهوری اسلامی، اخبار عملیات محرم را مخابره و چاپ کردند .11/8/1361

رژیم عراق در پی شکستی که از این عملیات خورد، سعی کرد خود را پیروز واقعه و ایران را متجاوز معرفی کند؛ بیانه ای از طرف رژیم بعث عراق صادر می شود و آنچه را حامیان او به صورت حدس و گمان و نقل تأیید نشده، طرح می کردند خود وجود عملیات را به اثبات می رساند .
« به گزارش خبرگزاری خلیج از بغداد، نیروهای عراقی ، تعرّض نیروهای ایرانی به مواضع ارتش چهارم عراق در منطقه مقابل استان «میسان »را شکست داده و نیروهای ایرانی را نابود کردند. سخنگوی نظامی عراق می افزاید دشمن در یک تلاش نومیدانه برای گذشتن از مرزهای بین المللی عراق ، شب گذشته و صبح امروز به مواضع ارتش چهارم تعرّض کردند. وی افزود این جنگ همچنان ادامه دارد و نیروهای عراقی همچنان سر گرم دادن درس هایی به تجاوزکاران هستند ». (11/8/1361)

در همین حال که عراق شکست ایران را اعلام می دارد، در خبر های بعدی خود دچار تناقض می شود و نمی تواند حقیقت را انکار کند. لذا؛
خبر گزاری اینتر نشنال از قول عراق می گوید : عراق اعلام داشت نیروهای ایرانی در جبهه موسیان به اندازه یک تا پنج کیلومتر به داخل خاک عراق نفوذ کرده اند. ایران نیز اعلام نمود عراق به طور کامل مناطقی که در سپتامبر 1980 تصرف نموده بود، تخلیه کرده است . ( مترجم خسرو محمودی شماره 1967-17/8/1361)
روزنامه انگلیسی واشنگتن پست نیزچنین می نویسد:
حمله محرم، آخرین نمونه از حملات ایران است که ظرف 20 ماه جنگ، توسط ایرانی ها به آن اقدام شده است؛ جنگی که توانایی دو قدرت خاورمیانه را تحلیل برده و این تهدید وجود دارد که کشورهای همسایه نیز درگیر آن نشوند .
این روزنامه در ادامه می افزاید :
همان طور که بسیاری از تحلیل گران پیش بینی کرده بودند، حمله ی ایران سراسری نبوده و هیچ درگیری عمده ای در اطراف بصره گزارش نشد . هدف از این عملیات باز پس گیری خاک ایران بود و ظاهراً ایران تصمیم ندارد به داخل خاک عراق نفوذ کند .
ایران گفت: نیروهایش عراق را از منطقه بین فکه و دهلران در 320 مایلی جنوب تهران بیرون رانده اند. بر اساس این گزارش، ایرانی ها همچنین چاههای نفت منطقه را از عراق باز پس گرفتند ..(مترجم خسرو محمودی شماره 1963 -12/8/1361 -3/11/1982 )

همچنین رادیو آلمان هم اعلام می‌کند: 

صدام حسین، زمانی این پیروزی را منکر می‌شود که قریب 550 کیلومتر مربع از منطقه عملیاتی از کنترل سربازان فراریش خارج شده و تعدادی از آن‌ها کشته، مجروح و اسیر گشته و تعدادی از ادوات زرهی آنان منهدم و یا به غنیمت در آمده است

رسانه‌های گروهی و خبرگزاری‌ها در حالی که رزمندگان اسلام از مرز بین‌المللی عبور کرده و شهرک زبیدات و چاه‌های نفتی بیات را به تصرف درآورده بودند، همچنان به پخش اخبار دروغ پرداخته و به حمایت خود از رژیم بعثی عراق ادامه می‌دهند
همچنین یکی از تحلیلگران نظامی نیویورک تایمز اشاره می‌کند: 
برتری نظانی عراق زمانی اعلام می‌شود که نزدیک به یک چهارم ارتش عراق توسط نیروهای مسلح ایران مندهم شده یا به اسارت در می‌آید. ارتش عراق در عملیات محرم فراری تاریخی را تا عمق 15 کیلومتری می‌پذیرد. همچنین در عملیات الی‌بیت‌المقدس متحمل آن همه تلفات و خسارات سنگین می‌شود. چگونه است که هیچ کدام از شکست‌های ارتش مجهز عراق توجه آژانس‌های خبری غرب را جلب نمی‌کند و باز نیروی هوایی عراق دست نخورده اعلام می‌شود که هواپیماهای بسیاری را در عملیات متعدد از دست می‌دهد که تنها در عملیات محرم ده فروند از هواپیماهای دشمن توسط پدافند ضدهوایی و شکاری‌های ایران سرنگون می‌شود. 
هچنین رادیو صدای آمریکا می‌گوید:
«عراق پیشروی نیروهای ایران را تصدیق کرده، اما گفته که این پیشروی بین 1 تا 5 کیلومتر بوده است.» (17/8/61) 

پس از عملیات موفقیت‌آمیز محرم، شورای امنیت هم خطر عظیم را احساس می‌کند و برای پیشگیری به فکر چاره می‌افتد و در این باره قطعنامه، 540 را درباره جنگ عراق علیه ایران تصویب می‌کند.
در میان اخبار ضدونقیض رسانه‌های گروهی غرب که سعی در پنهان داشتن فتوحات عظیم نیروهای اسلام در عملیات موفق محرم دارند، نتایج عملیات چنان وسیع و درخشان است که خبرگزاری‌ها و رسانه‌های غربی نمی‌توانند آن را کتمان کنند
حملات شدید ایرانیان آنچنان شکاف بزرگی در خط دفاعی عراق بوجود آورده است که نیروهای عراقی را در مقیاس عظیمی وادار به فرارکرده است .به طوری که ظرف 48ساعت اول نبرد ،چهارهزارسرباز عراقی مواضع خود را درخطوط مقدم شهرهای کوت والعماره عراق ترک کرده واز صحنه گریخته اند)20/8/گاردین61. )
مفسر روزنامه اکونومیست هم نوشته است: 
«در بغداد فضای دلسرد کننده‌ای حکمفرماست و از تبلیغات پرشور و هیجان رادیو و تلویزیون عراق که قبل از فتح خرمشهر توسط نیروهای ایران، وجود داشت، ‌دیگر خبری نیست. آنچه بیش از خبرهای جبهه جنگ باعث نگرانی و افسردگی عراقی‌ها شده است، شواهد سیاسی حاکم از عزم راسخ ایران به ادامه جنگ است، چرا که عراق نه از نقطه نظر مالی و نه از نقطه نظر انسانی نمی‌تواند به یک جنگ دراز مدت و نامحدود ادامه دهد. طی ماه گذشته از ارزش دینار عراقی تا پنج درصد کاسته شده است و...» 

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد