سرویس: اجتماعی
کد خبر: 23255
|
07:15 - 1395/07/24
نسخه چاپی

یادداشت/

پیامدهای غفلت از امر به معروف و نهی از منکر

پیامدهای غفلت از امر به معروف و نهی از منکر
ایام محرم فرصتی مناسب است تا با برنامه ریزی های درست و بلند مدت این اصل به غفلت رفته را دوباره در بین آحاد مردم احیا کرد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، حضور انسان در بین جمع و ضرورت اجتماعی زندگی کردن آن سرنوشت و زندگیش را متأثر از سرنوشت و زندگی دیگر انسان ها و افراد جامعه قرار داده است از این رو هر انچه که در زندگی دیگران از سود و زیان وجود دارد بر زندگی او نیز اثر گذاشته و یک رابطه ی مستقیم و کنش و واکنشی با همدیگر دارند. 

علاوه بر اين اعمال ديگران هم در زندگى انسان خالى از تأثير نيست. از اين رو انسان همان گونه كه در اعمال و رفتار خود مسئوليت دارد در برابر عملكرد افراد جامعه ­اى كه نيز در آن حضور دارد مسئول است.

شعار امسال هفته امر به معروف و نهی از منکر را با عنوان همه ما مسئولیم انتخاب کردند، در بينش اسلامى چرا که يك فرد بايد پا به پاى نفس خود در جهت اصلاح ديگران نيز بكوشد و بى توجهى نسبت به اعمال و رفتار ديگران و سرنوشت ديگران در واقع بى اعتنايى به سرنوشت خويش است و اگر فساد و گناه و فحشا و منكر در جامعه شيوع يابد، آثار نامطلوب آن دامنگير همه افراد خواهد شد و حتى مؤمنان و پارسایان نيز از شعله آن در امان نخواهند ماند.

اسلام از پیروان خود مى­ خواهد كه خود را در برابر جامعه متعّهد بدانند و با مشاهده گناه و فساد ساكت نمانند بلكه همواره ديگران را به خوبى امر كنند و از بدى باز دارند. تأكيدات مكرّر قرآن كريم و وجود روایات و احادیث متعدّد در خصوص امر به معروف و نهى از منكر بيانگر اهميّتى است كه اسلام و فقه امامیه براى سالم سازى محيط اجتماعى و مبارزه با مفاسد و عوامل گناه قائل است.

در اینجا سخن امام علی (ع) گویای توجّه بیشتر به مسألۀ امر به معروف و نهی از منکر است. ایشان می­فرمایند: «دَواؤُكَ فيكَ وَ داؤُكَ مِنْك‌؛ دواى درد تو در خود تو است و منشأ درد هم در خود تو است». 

یا در جایی دیگر مى‌فرمايد:

«وَ أْمُرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ أْتَمِرُوا بِهِ، وَ انْهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَ تَنَاهَوْا عَنْهُ، وَ إِنَّمَا أُمِرْنَا بِالنَّهْيِ بَعْدَ التَّنَاهِي؛امر به معروف كنيد و خود بدان عمل نمائيد و نهى از منكر كنيد و خود نيز از آن كناره‌گيرى كنيد. و ما مأمور شده‌ايم به نهى از منكر، پس از آنكه خود آن را ترك كرده باشيم».

پس امر به معروف و نهى از منكر عمل خيرى است كه به بركت آنها همه نيكى­ ها رشد مى­ كند و چه بسا در اثر قيام يك امر كننده به معروف جامعه­ اى به سوى سعادت حركت كند و از گرداب گناه و فساد نجات يابد.

از دیدگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی امر به معروف و نهى از منكر، يك وظيفه‏ ى عمومى است و فقط مربوط به  زبان و گفتن است؛ مرحله‏ ى قلب قبل از مرحله‏ ى زبان می­ باشد و با وجود این مرحله، امر به معروفِ زبانى، كامل می­ گردد. از نظر ایشان معرّفی گناه به عنوان ثواب و معرّفی كار خوب به عنوان كار بد و تغییر فرهنگها از بدترين خطرها قلمداد شده است.

امام خامنه ­ای حرکت در مسیر حكومت و هر چیزی غیر از حکومت را چنانچه برای دنیا باشد از برترين مصاديق امر به معروف و نهى از منكر و مجاهدت عنوان کرده است.

همچنین معتقدند که امر به معروف و نهى از منكر بایستی توأم با رفق و مدارا صورت گیرد و در زمان اقتدار حکومت اسلامی، مراتب دیگر امر به معروف و نهی از منکر را که بعد از مرحلۀ امر و نهی زبانی قرار دارند- به ویژه در مواردی که برای جلوگیری از ارتکاب معصیت چاره­ ای جز اعمال قدرت از طریق تصرّف در اموال فاعل انجام دهنده حرام و یا تعزیر و حبس او وجود ندارد به نیروهای امنیتی داخلی (پلیس) و قوه قضائیه واگذار می­ گردد.

به تبع اهمیّت به این موضوع، در عصر کنونی و دنیای امروز که جوامع غرق در غفلت و گناه شده،اگر امر به معروف و نهى از منكر نشود و در جامعه خلافكارى، دزدى، تقلّب و خيانت رايج گردد این رذایل بتدريج جزو فرهنگ جامعه شده، زمينه را براى روى كار آمدن آدمهاى ناباب و به تباهی کشاندن جامعه فراهم می کند.

از این رو باید با اهمیت دادن به این مسئله که هم درد و هم درمان ان به دست خود مااست در جهت اعتلای جامعه و جلوگیری از سقوط و انحراف ان تلاش کنیم و ایام محرم فرصتی مناسب است تا با برنامه ریزی های درست و بلند مدت این اصل به غفلت رفته را دوباره در بین آحاد مردم احیا کرده و در عمل روح و جان تازه ای به کالبد آن دمیده شود.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب