سرویس: اجتماعی
کد خبر: 22240
|
23:35 - 1395/05/24
نسخه چاپی

دنیای نقاشی های شنی

دنیای نقاشی های شنی
نوشتار در فضای مجازی بیشتر شبیه به «نقاشی های شنی» است که هرچند هم زیبا و چشم نواز باشد، فقط برای مدت کوتاهی وجود داشته و خیلی زود از بین می رود.

ایلام بیدار/ یادداشت::از زمانی که انسان های نخستین، افکار و مشاهدات خود از محیط پیرامونشان را به اشکال گوناگون بر دیوار غارها حک کردند، تمایل به ماندگاری در اذهانشان وجود داشت. هرچند در کنار آن اهداف دیگری مانند: انتقال پیام، ثبت لحظات وزیبایی آفرینی هم مدنظرشان بود.

بعدها با اختراع خط، انسانها افکار و مشاهدات خود را بر سنگ، سفال، چوب، چرم و پارچه و... حک کردند و مدام در فکر اختراع ابزارهای ماندگارتری برای ثبت دانش و افکار خود بودند.

 ماندگاری مقوله ی بسیار مهمی در عرصه فرهنگی، هنری و ادبی است. امروزه پس از گذشت قرن ها بسیاری از آثار گذشتگان مانند کتاب های علمی و پزشکی، سفرنامه ها، دیوان اشعار، نسخه های خطی مذهبی و... که از پیوند بین کاغذ و قلم خلق شدند، ماندگار و در طول سالهای متمادی تکثیر و منتشر می شوند.

در اواخر قرن بیستم که شاهد ظهور رایانه ها بودیم، تحولات جدیدی در عرصه ی نوشتاری و ثبت آثار به وجود آمد و به مرور نوشتن به وسیله ی قلم، جای خود را به تایپ و صفحه کلید داد و حافظه های دیجیتال محل نگهداری و ثبت آثار و نوشته ها شد و در سالهای اخیر هم تلفن های همراه هوشمند و تبلت ها ابزار اصلی مورد استفاده ی بسیاری از انسانها و تولیدکنندگان آثار فرهنگی و ادبی شده و افراد خاطرات، اشعار و دلنوشته ها و داستانهای خود را در آنجا ثبت و ضبط می کنند.

 تا جایی که امروزه حتی بسیاری از سخنرانی ها و شعرخوانی ها از روی تبلت و گوشی های موبایل صورت می گیرد و گاهی یک اشکال نرم افزاری یا آسیب سخت افزاری می تواند منجر به نابودی آنها شود.

امروزه با رشد چشمگیر فضاهای مجازی، گروههای زیادی در صنف ها و ژانرهای مختلف شکل گرفته و این فضا محلی برای تبادل لحظه ای اخبار و پیام های آموزشی و بحث های گروهی شده است طوری که در طول روز هزاران پیام در گروههای متعدد تکثیر و منتشر و به مخاطبان ارائه می شود اما  سرعت انتشار و حجم بالای پیام ها  موجب شده که ثبت و ماندگاری شان در ذهن مخاطب آن طور که باید صورت نگیرد.

در بسیاری از گروهها عمدتاً بحث های گروهی و میزگردی در حوزه های مختلف شکل گرفته و نظرات بسیاری نگاشته و ردوبدل می شود، هرچند گاهی هم ممکن است بحث های خوب و نظرات علمی هم بیان شود. اما میزان دوام و ماندگاری آنها چقدر است؟ تا چه مدت در ذهن مخاطبان باقی می مانند؟ طبیعی است چنانچه بسیاری از این بحث ها ثبت و ذخیره سازی نشود، خیلی زود در میان انبوهی از پیام ها گم شده و به ورطه ی فراموشی سپرده می شوند.

در واقع ثبت و نوشتار در فضای مجازی بیشتر شبیه به «نقاشی های شنی» است که هرچند هم زیبا و چشم نواز باشد، فقط برای مدت کوتاهی وجود داشته و خیلی زود از بین می رود، مگر اینکه عکسی از آن گرفته و ثبت و ماندگار شود که در فضای مجازی هم چنانچه در فایل های جداگانه ثبت و ضبط شود می تواند ماندگار شود ولی آنچه در واقعیت دیده می شود این است که خیلی کم این اتفاق می افتد و ماندگاری در این فضا بسیار کم است.

گاهی می توان به جای ساعت ها بحث و جدل زودگذر در فضای مجازی، یک یادداشت خوب و علمی نگاشت، در روزنامه ها و سایت های خبری منتشر و سپس در فضای مجازی هم نشر داد یا برخی بحث های صورت گرفته در میزگردهای مجازی را ثبت و پیاده سازی و در قالب گزارش های ژورنالیستی منتشر نمود.

به هرحال ما وارد دوران جدیدی شده ایم و لازم است تلاش کنیم که پیچیدگی های دنیای مجازی و سیل تکنولوژی ما را با خود نبرد، قداست قلم را همچنان حفظ نموده و بسیاری از یادداشت ها و اشعار و دلنوشته هایمان را بر کاغذ بنگاریم و یادگاری از خودمان برای نسل های بعدی به جای بگذاریم.

انتهای پیام/ی

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد