سرویس: سیاسی
کد خبر: 22078
|
13:53 - 1395/05/16
نسخه چاپی

زمان ملامت شيطان گذشته است

زمان ملامت شيطان گذشته است
بخش عمده‌اي از سخنان رهبر معظم انقلاب حول محور برجام و آثاري بود که قرار بود جامعه از آن متنعم شود ولي متأسفانه هيچ نشاني از آن در دوران پسابرجام مشاهده نشد و تأثيري به واقع در روند بهبود اقتصادي و معيشتي جامعه نداشت.

گروه سیاسی ایلام بیدار-فرهاد نظریان سامانی::فرمايشات رهبر معظم انقلاب در ديدار اقشار مختلف مردم، همچون هميشه نکات مهم و کليدي‌ در خود نهفته دارد که نگارنده را بر آن داشت تا در اين وجيزه به بخش مهمي از فرمايشات معظم‌له بپردازد. 

بخش عمده‌اي از سخنان رهبر معظم انقلاب حول محور برجام و آثاري بود که قرار بود جامعه از آن متنعم شود ولي متأسفانه هيچ نشاني از آن در دوران پسابرجام مشاهده نشد و تأثيري به واقع در روند بهبود اقتصادي و معيشتي جامعه نداشت و از آن طرف اثبات بدعهدي امريکايي‌ها را مي‌توان از آثار پرثمر برجام در جامعه دانست که بيش از آنکه مفيد براي عموم باشد براي خواص جامعه مؤثر است. 
در لابه‌لاي فرمايشات معظم‌له نکته‌اي بسيار حائز اهميت به چشم مي‌خورد که مي‌تواند وصف احوالات برخي مسئولان امروز باشد. 
رهبر معظم انقلاب فرمودند: «امام بزرگوار ما فرمود: امريکا شيطان بزرگ است؛ واقعاً اين تعبير، تعبير فوق‌العاده‌اي است. خداي متعال از قول شيطان نقل مي‌کند که شيطان در قيامت به کساني که از او متابعت کرده‌اند مي‌گويد: اِنَّ اللهَ وَعَدَکُم وَعدَ الحَقِّ وَ وَعَدتُکُم فَاَخلَفتُکُم؛ شيطان به پيروان خودش مي‌گويد خدا وعده‌ روراست درست به شما داده بود، شماها از وعده‌ خدا پيروي نکرديد، پابند نمانديد؛ من وعده‌ دروغي به شما دادم، شما دنبال من راه افتاديد! من تخلف وعده کردم، من وعده دادم به شما و تخلف کردم؛ شيطان پيروان خودش را اين‌جور در قيامت ملامت مي‌کند. بعد هم خداي متعال مي‌فرمايد از قول شيطان که به آنها مي‌گويد که «فَلا تَلوموني وَلوموا اَنفُسَکُم»، من را ملامت نکنيد، خودتان را ملامت کنيد. اين عيناً امروز منطبق است با امريکا. حالا شيطان در قيامت اين حرف را مي‌زند، امريکايي‌ها امروز در دنيا اين حرف را مي‌زنند؛ وعده مي‌دهند، عمل نمي‌کنند، تخلف مي‌کنند. امتياز نقد را مي‌گيرند، امتياز نسيه را نمي‌دهند؛ وضع امريکا اين است. خب، پس به ديگران نبايد اعتماد کرد.»
دولت متأسفانه در توصيف برجام براي آحاد مردم، مبالغه‌اي بس عظيم را در پيش گرفت که انتظار عمومي را از تأثيرات برجام به حدي بالا برد که امروز عدم ثمر‌دهي برجام، توان توجيه را از دولت گرفته است. 
زماني که دولت پا به عرصه انتخابات گذاشت، مهم‌ترين مزيت رقابتي خود را در بالا بودن فنون مذاکراتي با امريکا و دول غربي خطاب کرد و به همه اعلام داشت که راه برون‌رفت کشور از مسائل اقتصادي، به ثمر رسيدن مذاکرات هسته‌اي و ايجاد يک رابطه جهاني با کشورهاي مستکبر است. اولين سفر روحاني به نيويورک و گفت‌و‌گوي تلفني وي با رئيس‌جمهور امريکا، نيز شاهدي بر اين است که چقدر عجولانه و خوش‌بينانه دولت به رابطه با امريکا مي‌نگريسته است. 
به هر حال نگاه رهبر معظم انقلاب به مقوله مذاکرات هسته‌اي از همان روز اول، يک نگاه غيرخوش‌بينانه بود و هميشه انذار و هشدار ايشان به مسئولان دولتي و تيم مذاکره‌کننده بر قوت خود باقي بود و هميشه از امريکا به عنوان يک قدرت بدعهد مستکبر ياد کرده‌اند و راه برون‌رفت از مشکلات اقتصادي را تنها نگريستن به ظرفيت‌هاي داخلي و اجراي اقتصاد مقاومتي دانستند. اين هشدارها اما در دولت کارا نشد و دولتمردان با همان تفکر و چشم‌انداز، قدم به عرصه ديپلماسي نهاده و تمام تمرکز خود را بر ايجاد توافق هسته‌اي نهاده و دائماً بر طبل حتمي بودن رفع موانع پيشرفت اقتصادي که عمدتاً تحريم‌هاي ظالمانه بود، به صورت يک‌باره تأکيد مؤکد داشتند. امروز اما اوضاع پرده از واقعيتي برداشته که ديروز رهبر انقلاب آن را در خشت خام مي‌ديد و برايشان همچون روز روشن بود که امريکا نقض‌کننده پيمان خواهد بود و هيچ‌گاه به وعده‌هاي خود عمل نخواهد کرد چرا که مشکل جمهوري اسلامي و امريکا يک مشکل ماهيتي و ايدئولوژيک است و نمي‌توان به همين راحتي و شادابي به قضيه نگريست. 
اما نکته‌اي که در فرمايشات اخير معظم له نهفته است همين بود که امروز زمان انداختن تقصير به گردن امريکاي بدعهد نيست، چراکه براي همه مشخص بود که امريکا شيطان بزرگ است و اگر امروز نقض پيماني کرده است اين را بايد به شخصيت و ماهيت ذاتي وي پيوند داد و چيزي جز اين هم پيش‌بيني نمي‌شد ولي دولت به سمت اين شيطان بزرگ متمايل شد و الان نتيجه کار را مي‌بيند، پس سرزنش شيطان طبق فرمايش قرآن، کاري بس عبث است و زمان آن گذشته است و تنها تجربه آن باقي مي‌ماند که تکرار چنين رويه‌اي را هيچ‌گاه در دستور کار قرار ندهيم و عزت خود را با پرداختن به تقويت قدرت درونزا با استفاده از ظرفيت‌هاي فراوان داخلي هميشه محفوظ داريم تا هيچ زماني سرافکنده ملت خود نباشيم. 
آنچه از سخنان رئيس‌جمهور در گفت‌و‌گوي تلويزيوني برداشت شد، قبول بدعهدي و نافرجام بودن برجام بود ولي اين موضوع هنوز با شک و شبهه از سوي دولت به مردم ارائه مي‌شود که پيشنهاد نگارنده اين است که دولت محترم سعيدر بيان حقايق ماجرا داشته باشد و اينکه اعلام شود امريکا در برجام رفوزه شد و چهره پليد خود را به نمايش گذاشت و ما فهميديم که نبايد با اين دشمن خبيث مذاکره کنيم، براي همه مردم قابل قبول است و هرچند زمان اين حرف‌ها گذشته است ولي به هر حال به نوعي اين سخن، خود يکي از دستاوردهاي شگرف برجام محسوب خواهد شد ولي اگر دولت بخواهد با آمار و ارقام به تطهير چهره برجام بپردازد باز اين ملت هستند که در مقام قضاوت خواهند نشست و بيان را با واقعيت‌ها خواهند سنجيد. 

 

انتهای پیام/ش

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد