سرویس: استان ایلام
کد خبر: 21356
|
09:24 - 1395/04/10
نسخه چاپی

یادداشت/

مهران ديار دلدادگی و مأمن مردی و مردانگی

مهران ديار دلدادگی و مأمن مردی و مردانگی
تاريخ هرگز دهم تيرماه سال 1365 را فراموش نخواهد کرد زيرا در اين روز دلاوران صحنه نبرد در يک حمله قهرمانانه در عملياتي به‌نام «کربلای یک» مهران را از اسارت آزاد کردند.

حسن عسکری:: تاريخ هرگز دهم تيرماه سال 1365 را فراموش نخواهد کرد زيرا در اين روز دلاوران صحنه نبرد در يک حمله قهرمانانه در عملياتي به‌نام «کربلای یک» در جبهه‌هاي جنوب حماسه آفريدند و مهران را از اسارت آزاد کردند.

«يا ابوالفضل العباس(ع) ادرکني» رمز آغاز عملياتي به وسعت دشت پرندگان خونين بالي بود که پروازشان در شب دهم تير ماه سال 65 مهران را از لوث وجود دشمن بعثي آزاد کرد.

ارتفاعات «قلاويزان»،«کله قندي» و شهرکهاي «منصورآباد»،«هرمزآباد» و«امامزاده سيد حسن» (ع) هنوز هم پس از 22 سال از زمان انجام اين عمليات غرورآفرين، اين نداي مقدس را در جاي جاي خود حفظ کرده‌اند.

انگار همين ديروز بود که شهيد رضا دستواره، قيصر موسي بيگي، رحمان حسيني و حميدرضا دستگير شيردل و اسلحه به دست با فرياد يا ابوالفضل قلب دشمن غدار را نشانه رفتند و آنان را از سرزمين مهربانيها (مهران) بيرون راندند.

اين پيروزي تا بدان حد اهميت داشت که امام راحل در آن روز فرمودند،«مهران را هم خدا آزاد کرد» و اين همان جمله‌اي بود که بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران پس از فتح«خونين شهر» بر زبان جاري کردند.

اشک شوق در چشم‌هاي همگان حقله زده بود و پير و جوان و زن و مرد اين ديار خندان و خوشحال به شادي و پايکوبي برآمدند تا پيروزي دلاورمردانشان را جشن بگيرند.

مهران، سرزمين مهر و مهرباني، ديار جانبازي و جان دادگي، مشهد شهيدان، مامن مردي و مردانگي، ماندگارترين نام در تاريخ مردم ايلام و ايران است.

مهران، ديار عشق بازي و جانبازي دهها رزمند سرافراز اسلام که دست در دست هم دادند و در برابر گلوله‌هاي دشمن ايستادند، تا رژيم غاصب صدام نتواند يک ذره از اين خاک را به اسارت گيرد.

نخلهاي سوخته‌اش گواه است، دهها لاشه تانک که در مسير جاده ايلام - مهران بر روي سکوهايي چشم انداز جاده را همچون تصوير از سالهاي جنگ و دفاع مقدس در ذهن‌ها ترسيم مي‌کند خود گوياي لحظات تلخ و شيرين سالهاي دفاع مقدس در اين ديار است.

هنوز هم هر روز از خاک پر گهر اين ديار در منطقه عملياتي «قلاویزان»، در دشت‌هاي پر مين منطقه مرزي مهران ، در ميان سنگرهاي تخريبي، گوهري بي نام و نشان از خاک بيرون مي‌آيد.

آزادسازي مهران چنان غافلگيرکننده و مهم بود که رسانه‌هاي غربي آن روز بلافاصله آن را به منزله شکست و پايان راهبرد دفاع متحرک عراق توصيف کردند.

عمليات آزادسازي شهر راهبردي مهران در ساعت 22 و 30 دقيقه دهم تيرماه سال 1365 در منطقه‌اي به گستره 175 کيلومتر مربع در دو محور جاده ايلام - مهران و جاده دهلران - مهران آغاز شد.

در اين عمليات ارتفاعات «حمرين» و جاده‌هاي مهم مهران به ايلام و مهران به دهلران از تصرف و شعاع تير رس دشمن خارج شد و پاسگاه‌هاي مرزي و شهرهاي «بدره»،«زرباطيه» و جاده‌هاي تدارکاتي عراق نيز براي قواي بعث ناامن شد.

عمليات کربلاي يک علاوه بر شهر مهران به آزادسازي ارتفاعات قلاويزان، روستاهاي اطراف و شهرکهاي «منصور آباد»،«هرمز آباد»،«بهروزان»،«قلعه کهنه»،« فيروزآباد» و«فرخ آباد» منجر شد.

علاوه بر اين پاسگاه‌هاي عراقي «تعان»، «محمد قاسم» و «دراجي» نيز به تصرف رزمندگان اسلام درآمد.

در اين عمليات نظامي 39گردان از يگانهاي عمل‌کننده رزمي، زرهي و مهندسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي دلاورانه با دشمن بعثي پيکار کردند.

نيروهاي سپاه اسلام در عمليات آزادسازي مهران در مجموع موفق به انهدام دو تيپ 4 و 5 گارد رياست جمهوري عراق، تيپهاي 433 از لشکر 17،507،66کماندويي، 35،93، 113 ، 71، 72 از لشکر 35 و دو گروهان پياده اين کشور بين 50 تا 100 درصد شدند.

همچنين در اين عمليات تيپ 3 گارد زرهي رياست جمهوري، يک تيپ کماندويي ويژه، تيپهاي 70 زرهي، 59، 501، 95 و 24 مکانيزه از لشکر 10 و گردانهاي 228 ، 53 ، 447توپخانه، گردان 6 زرهي و... به ميزان قابل توجهي منهدم شدند.

در عمليات کربلاي 1 همچنين بيش از 9 هزار نفر از قواي بعثي کشته و زخمي شدند و بيش از هزار و 200نفر نيز به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.

در اين عمليات در مجموع هزار و 170دستگاه انواع تانک، نفربر و خودرو دشمن منهدم شد و بيش از 200 دستگاه از اين ادوات و هزاران قبضه سلاح سبک و نيمه سنگين نيز به غنيمت نيروهاي خودي درآمد.

در پايان اين عمليات و با آزادسازي مهران و ارتفاعات مهم منطقه، چشم اندازهاي جديدي از ناتواني در موضع آفندي (تهاجمي) و پدافندي (دفاعي) دشمن بوجود آمد که در نهايت منجر به تضعيف روحيه قواي بعثي در ديگر جبهه‌هاي نبرد شد.

با توجه به قرار داشتن مهران در مرکز جبهه‌هاي جنگ و فاصله کم آن با بغداد، اين شهر براي عراق در ميان مناطق در اشغال دشمن از اهميت خاص سياسي و تبليغي برخوردار بود زيرا حفظ آن براي صدام به عنوان جبران شکست جبهه فاو و افزايش روحيه سربازانش جنبه حياتي داشت.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب