کد خبر: 21168
|
01:22 - 1395/03/31
نسخه چاپی

یادداشت/

گردوغبار؛ پدیده ای همیشگی در ایلام

گردوغبار؛ پدیده ای همیشگی در ایلام
حضور گردوغبار آنچنان در استان ایلام عادی شده است که دیگر حتی کسی حوصله اعتراض و زدن ماسک را هم ندارد .

به گزارشايلام بيدار به نقل ازجویزر، حضور گردو غبار در استان ایلام داستانی است تکراری با غلضتهایی متفاوت که دیگر به جزء لاینفک زندگی مردم استان ایلام تبدیل شده است ، شریکی جدید در زندگی همه مردمی رنج دیده که  امروز ذره ذره به این مرگ تدریجی عادت کرده اند.

هر بار که گردوغبار استان ایلام را در می نوردد و داد مردم را در می آورد یکی از مسئولین کشوری قدم رنجه می کند و به این استان خاک گرفته سری می زند اما گویا تا بحال به فکر این مسئواین محترم رسیده است که این آمدو رفت ها دردی از این مردم دوا نمی کند؟ و تنها لطف به این مردم زجر کشیده اندیشیدن راهکار و تصمیمی عاجل برای خروج از این بحران است!

بحرانی که دیگر برای این مردم عجیب نیست و کم کم به پدیده ای عادی تبدیل می شود پدیده ای که نفس ها را بریده است ، پدیده ای که ابتکاری پشت آن نیست و گویا سلامت و امنیت جسمانی مردم استان ایلام و نفسهایی که به شماره افتاده است برای هیچکس مهم نیست.

هم زیستی مسالمت آمیز مردم با ریزگردها زمانی شکل گرفت که مسئولان ارشد سازمان محیط زیست حتی حاضر به حضور در استان ایلام و ساعتی هم نفس شدن با مردم نبودند ، منشاء این گردوغبار معلوم و راه های مبارزه با آن نیز به کرات بیان شده است در مورد محتوا و اثرات این ریزگردها نیز نظرها متفاوت است اما آنچه برای عوام واضح و مشهود است کاهش میزان سلامتی، افزایش بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های تنفسی و شنیده شدن صداهای ممتد سرفه مردم از کوی و برزن است.

اما هجوم ریزگردها به نوار غربی کشور در حالی است که بارها مسئولان کشور و بخصوص ریاست سازمان محیط زیست از تدوین برنامه جامع برای مبارزه با این پدیده خبر داده اند و در صحنه عمل تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است و فقط در حد حرف و دستور باقی مانده است و در این میان استان ایلام به دلیل کم توجی مسئولان شاید از استانهایی مانند خوزستان هم بیشتر متضرر گردیده است .

در سالهای گذشته در زمینه مبارزه با هجوم ریزگردها و گردوغبار اقدامات خوبی از جمله مالچ پاشی بیابانهای داخل کشور و خارج از کشور صورت گرفت اما متاسفانه به دلیل بی تدبیری مسئولان سازمان محیط زیست این اقدامات همزمان با سکانداری خانم معصومه ابتکار در هاله ای از فراموشی قرار گرفت و اکنون که وضعیت بحرانی شده است دوباره طرح مالچ پاشی بیابانها با وجود تعیین بودجه ملی برای مبارزه با گردوغبار فقط مطرح شده است و در زمینه عمل راه درازی در پیش دارد !

به امید روزی که به استان ایلام هم به مثابه سایر استانها نگریسته شود.

 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب