سرویس: اجتماعی
کد خبر: 21083
|
11:00 - 1395/03/17
نسخه چاپی

یادداشت/

آنچه که افراد باید درمورد شبکه های مجازی بدانند

آنچه که افراد باید درمورد شبکه های مجازی بدانند
شبکه های اجتماعی که در ابتدا مکانی برای برقراری ارتباطی ساده میان گروهی از کاربران بود، امروز علاوه برکارکردهای مثبت ارتباطی به ابزاری پیچیده برای تأمین مقاصد سیاسی و امنیتی برخی کشورهای خاص، تبدیل شده است.

 امیر بلوچی:: ورود به عصر اطلاعات یا عصر مجازی شرایط جدیدی خلق شده است که بیشتر امور روزانه زندگی بشر به صورت مجازی صورت میگیرد، از امور اقتصادی، آموزشی، بانکی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، سرگرمی، خبری و ... گرفته تا روابط خانوادگی و دوستانه میتوان در قالب فعالیتهای رایانه ای و شبکه اینترنتی قرار داد، لذا با توجه به گستره این فعالیتها، اهمیت این موضوع نیز می بایست با دقت نظر بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.
با ظهور تکنولوژی شبکه های اجتماعی، و فراگیرشدن آنها، استفاده از این نوع شبکه ها در بین جوامع مختلف در همه رده های سنی به طرز چشمگیری گسترش یافته است.
مطالعات گستردهای که روی شبکه های اجتماعی انجام شده، نشان میدهند که سطح فعالیت این شبکه ها بسیار متنوع بوده، و فعالیت از سطح خانواده شروع شده و به سطوح بالاتر و ارتباط بین ملتها تعمیم مییابد، و بدین ترتیب شبکه های اجتماعی، نقش بسیار مهمی را در ارتباطات بین اعضاء، حل مشکلات آنها، رساندن آنان به هداف مورد نظر در شبکه دارند.
اعضای این شبکه های اجتماعی، فهرستی از دوستان خود را نگهداری میکنند و علایق خود را نسبت به موضوعاتی مانند فیلم، موسیقی، کتاب و عکس بیان میدارند. اگر ما شبکه های اجتماعی را مانند تیغ دولبه تشبیه نماییم، این ابزار میتواند اثرات مفید و هم اثرات مخربی را برجای بگذارد، گرچه در این میان تخصص و آگاهی داشتن از نحوه استفاده از این ابزارها میتواند نتیجه را به سمت مثبت بودن آن سوق دهد، اما این نکته ضروری است که فرهنگ استفاده از این ابزارها میبایست بهنگام ورود این تکنولوژی ها در دسترس افراد قرار گیرد.
متاسفانه در بیشتر کشورهایی که صرفاً به عنوان مصرف کننده این نوع تکنولوژی ها محسوب میشوند، فرهنگ بومی استفاده از آن را پس از فراگیرشدن و گذر زمان زیاد، عرضه مینمایند، که این امر مستوجب تهدیدات و خطراتی از این ناحیه میگردد.
نکته قابل تأملی که در اینجا مطرح میگردد، ماهیت مجازی بودن و قابل لمس نبودن این نوع تکنولوژی است، که باعث میگردد، تهدیدها و فرصتها بطور واضح و آشکار بیان نشده، و باعث گردد که یک فرد، خانواده و حتی یک جامعه در معرض خطرات جدی قرار گیرند، با اینکه شبکه های اجتماعی دارای مزایایی از قبیل:
• گسترش روابط انسانی افراد در سطح یک جامعه و یا بین الملل، که باعث میگردد این افراد بتوانند عقاید و باورهای خود را بیان نمایند.
• به اشتراک گذاری اطلاعات زیاد و ارزشمند، با سرعت بالا با دیگر افراد و در هر مکان. امری که پیش از این اصلاٌ ممکن نبود و یا اگر امکان پذیر بود، زحمت های فراوانی داشت.
در مجموع میتوان گفت: • گسترش تعاملات اجتماعی و فرهنگی، ایجاد شبکه های تخصصی و یا عمومی برای تبادل تجربیات، افکار و عقاید، کاهش هزینه های ارتباطات و سرعت بخشیدن به ارتباطات و تبادل اطلاعات از مهمترین مزایای شبکه های اجتماعی است.
از سوی دیگر، اگر با دقت بیشتری به این موضوع بنگریم، متوجه خواهیم شد که از یک طرف افراد اطلاعات باارزش خود را که مشتمل بر سلایق، عقاید و افکار خود بوده را در این شبکه ها با دیگر افراد به اشتراک میگذارند، از طرف دیگر، صاحبان و سازندگان این نوع شبکه ها، با فروش این اطلاعات و همچنین تبلیغات و ترافیک گسترده ای که در شبکه ایجاد می نمایند، منابع مالی هنگفتی را بدست می آورند، ضمناٌ با پشتیبانی های مالی که از طرف برخی از نهادهای امنیتی و اطلاعاتی (که در پشت پرده این سناریو قرار دارند)، از مالکین شبکه ها میشود، با در اختیارنهادن اطلاعات کاربران عضو در این شبکه ها، داده کاوی های بسیاری از آنها، صورت میپذیرد. از اینرو استفاده نابجا و بدون آگاهی از جوانب این گونه شبکه ها که با ظاهری فریبنده افراد را به عضویت خود درمیآورند، میتواند آثار زیانباری را در پی داشته باشند.
در مجموع شاید بتوان گفت: اتلاف وقت و کاهش بازدهی به خصوص در میان نوجوانان و جوانان، افشاء اطلاعات شخصی و نقض حریم خصوصی، جرایم سایبری به خصوص اقدامات غیراخلاقی، ضدامنیتی و ضدمذهبی، ایجاد گسست تدریجی و ملایم در روابط خانوادگی و هویت زدایی از مفهوم خانواده، تلاش برای جهت دهی فکری اعضای شبکه ها و ایجاد زمینه برای جمع آوری اطلاعات از کشورهای مختلف با مقاصد خاص، از مهمترین نکات منفی اینگونه شبکه هاست.
به هرحال شبکه های اجتماعی که در ابتدا مکانی برای برقراری ارتباطی ساده میان گروهی از کاربران بود، امروز علاوه برکارکردهای مثبت ارتباطی به ابزاری پیچیده برای تأمین مقاصد سیاسی و امنیتی برخی کشورهای خاص، تبدیل شده است.
این واقعیت مشخص میکند که دولت علاوه بر وظیفه فراهم کردن امکان استفاده سالم و مدیریت شده از شبکه های اجتماعی باید با نوعی نظارت دقیق و هوشمند امکان سو استفاده کشورهای بیگانه از اطلاعات جاری در این شبکه ها را کنترل کند.

 

منبع: ایلام پویا
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد