سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20589
|
08:17 - 1395/03/04
نسخه چاپی

یادداشت/

ضرورت حفظ هویت و مفاهیم دینی در آموزش و پرورش

ضرورت حفظ هویت و مفاهیم دینی در آموزش و پرورش
تفکرات و اندیشه های حاکم بر فضای آموزشی می تواند ضامن تکوین هویت ملی و دینی در میان دانش آموزان باشد.

به گزارشايلام بيدار به نقل ازایلام رصد، استعداد و بقای هر جامعه، مستلزم آن است که مجموعه ای از باورها، ارزش ها، رفتارها، گرایش ها، دانستنی ها، و مهارت های آن به نسل جدید منتقل شود، که ساخت و کار و وسیله ی انتقال این مهم آموزش و پرورش است، 

مدرسه به عنوان عامل مهم در جامعه پذیری دانش اموزان، نقش مؤثری در هویت بخشی به آنها از طریق یاددهی ارزش ها و هنجارها دارد، در این محیط  با متمایز کردن ارزش های مناسب از ارزش های نا مناسب و متبلور ساختن سنت ها و اعتقادات ناب در وجود دانش آموزان می تواند در حفظ استقلال فرهنگی و بازسازی فرهنگی هر کشور بسیار تأثیر گذار باشد.

هویت ملی که مهمترین هویت جمعی است در مدارس می تواند بصورت روحیه تعلق به یک ملیت و یکپارچگی فرهنگ و هویت مشترک در میان  دانش آموزان تقویت شود، بنابراین تفکرات و اندیشه های حاکم بر فضای آموزشی می تواند ضامن تکوین هویت ملی و دینی در میان دانش آموزان گردد.

بنابراین از آنجایی که آموزش و پرورش، زیر بنای ساختار فرهنگی، اقتصادی، و اجتماعی می باشد، رسالتی بس عظیم در تمام امور و موضوعات مهم و حساس دارد، زیرا مهمترین رکن جامعه بعد از خانواده در شکل گیری شخصیت افراد می باشد، لذا وظیفه اش بسیار سنگین است و چون تمام افراد جامعه در بستر نظام اموزش و پرورش به رشد و شکوفایی واقعی خود می رسند، بنابراین سازماندهی و هدفمندی درست و سالم در نظام آموزشی ضروری است.

فرزندان ما باید در محیط های آموزشی علاوه بر یادگیری مطالب و مفاهیم علمی، با فرهنگ غنی اسلام و قران آشنا شوند، فرزندان ما باید از محیط های اموزشی به درک درستی از اسلام و مفاهیم اسلامی برسند و فرا بگیرند که با عزم ملی و غیرت دینی بر تمام طرح ها و اندیشه های غربی و استعمارگرانه خط بطلان بکشند.

بنابراین تحقق این آرمانها وظیفه آموزش و پرورش است که باید نسبت به نظام و کشور مسئول ومتعهد بوده  و بتواند در مقابل دلسوزی های دروغین غرب ایستادگی کرده و مانع ان شوند که نفوذ فرهنگ و تبلیغات بیگانه آنها را پوچ و بی خرد گرداند که به مفاهیم قرانی و منابع غنی اسلامی کم توجهی کنند و میراث فرهنگی خویش را  به یغما دهند.

طبیعتا باید طرح و برنامه ای درست در مدارس ما اعمال شود، تا با آموزش قرآن و مفاهیم دینی و اهمیت دادن به کلاس های این دروس، شناختی درست و منطقی در مورد اسلام به دانش اموزان داده شود تا در آینده بتوانند مفسران واقعی ارزش های انسانی و مفاهیم الهی و جهت دهندگان خط سعادت و آزادی انسان در جامعه باشند.

باید اگاه بود که تا زمانی که برای فرهنگ غنی خود ارزش و اعتبار قائل بودیم و مبانی و ارزش های اعتقادی را علاوه بر تقویت، بسط و گسترش دهیم، می توانیم به حفط هویت ملی و دینی خویش امیدوار بوده و در مقابل زیاده خواهی های دشمنان ایستادگی کنیم.

 

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد