سرویس: استان ایلام
کد خبر: 20240
|
09:41 - 1395/02/19
نسخه چاپی

یادداشت/

اشتغالزایی؛ گم شده در شلوغی پسابرجام

اشتغالزایی؛ گم شده در شلوغی پسابرجام
مهمترین دغدغه این روزهای خانوارهای ایرانی رفع بیکاری است و مشاهدات لوایح بودجه و برنامه نشان می دهد که دولت برنامه خاصی برای اشتغالزایی ندارد .

به گزارشايلام بيدار به نقل ازابدانان خبر، گزارشات مرکز آمار کشور بیانگر افزایش نرخ بیکاری و رسیدن آن به بالای 10 درصد است که معضل بیکاری در کشور را به خوبی نشان می دهد، همچنین مقایسه نرخ بیکاری در گروههای مختلف سنی نشان می دهد بیشترین نرخ بیکاری در گروههای سنی 20 تا 24 سال یعنی قشر جوان با 26.5 درصد بوده است، این آمار بیانگر این است که از هر چهار جوان جویای کار ایرانی بیش از یک نفر بیکار است.

حال با توجه به وعده هایی که مسئولان و سیاستگذاران اشتغال کشور برای تحقق اشتغالزایی و رونق اقتصادی به ویژه در دوران پساتحریم می دادند ،این روزها جوانان بیکار کشور چشم انتظار اشتغالزایی هستند.
پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 92 حسن روحانی بعنوان یکی از کاندیداها وعده ای به مردم داد که عملی کردن آن دور از ذهن به نظر می رسید ، روحانی در همان زمان گفت: راه حل کوتاه مدت 100 روزه برای حل مشکلات و معضلات اقتصادی کشور پیش بینی کرده که می توان در یک فرصت کوتاه شاهد تحول اقصادی باشیم، حال بعد از گذشت بیش از  2سال و نیم از روی کار آمدن دولت یازدهم نه تنها وضعیت اقتصادی کشور بهبود چندانی نیافته بلکه رکود عجیبی بسیاری از بخش های اقتصادی و صنعتی کشور را نیز فرا گرفته و در حقیقت هیچ یک از کلیدهای رو شده نتوانسته ناجی اقتصاد کشور  شده و یا قفل اشتغال جوانان بیکار را باز کند.
مهمترین دغدغه این روزهای خانوارهای ایرانی رفع بیکاری است و مشاهدات لوایح بودجه و برنامه نشان می دهد که دولت برنامه خاصی برای اشتغالزایی ندارد .
تصور می رفت وقتی بالاترین مقام دولتی کشورمان ،بیکاری را مهمترین چالش و مسئله داخلی کشور می دانند ،دستکم به فکر استفاده از تمام ابزارها برای حل این مسئله نیز باشند،وقتی موضوعی چالش اول داخلی کشور تلقی می شود نباید به سادگی در شلوغی پسابرجام و در پس شعارهای دهن پرکن گم شود  .
با توجه به وعده هایی که مسئولان پیش از تحریم ها می دادند این روها جوانان بیکار، چشم انتظار اشتغالزایی هستند .
کارشناسان معتقدند اشتغال موضوعی نیست که بتوان از طریق صدور یک سری دستورات یا تدوین برخی مقررات به آن پرداخت ، بلکه حرکت به این سمت نیازمند ظرفیت سازی ،سرمایه گذاری ،تغییر فضای اقتصادی  و برخی مسائل مرتبط است که در گذر زمان اتفاق می افتد اما متأسفانه متولیان دولتی همواره از موفقیت در این زمینه خبر می دهند که در واقعیت قابل لمس نیست.
بر اساس گفته"علی ربیعی " وزیرکار ، اشتغال بزرگ بزودی (در کشور) رخ نخواهد داد، چون باید سرمایه گذاری صورت بگیرد و به تولید برسد تا حلقه های پایین شغل ایجاد کنند.
آنچه از برآیند کار بر می آید آن است که در طول عمر دولت یازدهم خصوصاً در پسا تحریم قفلی از بحران بیکاری کشور بازنشده و با در نظر داشتن رکود اقتصادی حاکم ، کم بودن درآمدهای نفتی و ناتوانی دولت در تأمین بودجه های مورد نیاز بخش های مختلف ، بازار کار روند سکون و متوقف داشته است به طوری که این ناتوانی متولیان در حل معضل اشتغال دست کم یک و نیم میلیون جوان تحصیل کرده دانشگاهی و به صورت کلی 3.5 میلیون متقاضی کار در کشور ایجاد کرده است.


انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب