سرویس: اقتصادی
کد خبر: 19842
|
00:01 - 1395/01/29
نسخه چاپی

یادداشت/

دانشگاه و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی

دانشگاه و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی
یکی از وظایف مهم دانشجویان در زمینه اقتصاد مقاومتی، تلاش درجهت ترویج دادن و تبیین نمودن سیاست کلی اقتصاد مقاومتی برای بدنه عمومی جامعه می باشد.

به گزارشایلام بیداربه نقل ازایلام رصد، اقتصاد یکی از درگاه های اصلی دشمن برای اعمال فشار بر ملت ایران بوده است، چراکه دنیای غرب و بخصوص آمریکا از ابتدا با پیشرفت و استقلال کشور ایران مخالف بوده و اصلا پیشرفت ایران را به عنوان خطری بزرگ برای خود تلقی می کرده است، فلذا همیشه در صدد آن بوده اند که با اعمال فشار و ایجاد محدودیت های مختلف جلوی پیشرفت کشور ایران را سد کنند.

در سال های بعد از انقلاب ما شاهد اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان بوده ایم،که با بهانه های مختلف از جانب کنگره و دولت آمریکا،شورای امنیت سازمان ملل و همچنین اتحادیه اروپا بر ملت عزیز و حقیقت خواه ایران تحمیل شده است.

تحریم ها و توطئه های صورت گرفته علیه کشورمان، نشان از دشمنی و کینه ورزی دولتمردان غربی از نظام جمهوری اسلامی داشته و با هدف تضعیف قدرت فرامنطقه ای ایران و ایجاد نارضایتی و شکاف بین مردم و نظام حاکم، مهندسی شده و به مرحله اجرا در آمده است.

فارغ از مسئله تحریم ها و مشکلاتی که در سالیان گذشته بوجود آورده است، اقتصاد ایران با مشکلات عدیده ی دیگری نیز دست و پنجه نرم می کندکه ربطی به تحریم ها ندارد و از آن جمله می توان به ضعف مدیریتی دولتمردان، عدم شفافیت اقتصادی، بی انضباطی مالی دولت، وابستگی بودجه عمومی کشور به فروش نفت خام، بی توجهی به ظرفیت های عظیم و قابل اتکا در بخش کشاورزی، فرار مالیاتی کلان سرمایه داران بخاطر ضعف های موجود در سیستم مالیاتی و ... اشاره کرد.

به همین دلیل مقام معظم رهبری در چند سال گذشته، مسئولان کشور و همچنین آحاد مردم را به مقاوم سازی اقتصاد و ایجاد تغییرات اساسی در ساختار اقتصادی کشور رهنمون کرده اند، تا از این طریق بتوان مشکلات و ضعف های اقتصاد را درمان و همچنین توطئه ها و برنامه ریزی های دشمن را خنثی نمود.

اقتصاد مقاومتی یعنی؛ به جریان انداختن استعدادها،ظرفیت ها و منابع داخلی کشور بر اساس برنامه ریزی های دقیق و حساب شده و ایجاد فضایی امن و رقابتی برای تولید کنندگان و سرمایه گذاران داخلی.

اقتصاد مقاومتی یعنی؛ دمیدن روح در کالبد کارخانجات و کارگاه های کشور و رونق بخشیدن به بخش تولید و همچنین ایجاد اشتغال و بهره گیری از جوانان برای رسیدن به قله های پیشرفت در عرصه های مختلف علمی، صنعتی و تجاری.

اقتصاد مقاومتی یعنی؛ حمایت از تولید ملی، حمایت از از سرمایه گذاران، کارگران و  همچنین ایده پردازان و افراد باذوق و استعداد کشورمان که شاید تا به حال کمتر مورد توجه قرارگرفته اند.

اقتصاد مقاومتی یعنی؛ به میزان نیاز مصرف کردن،یعنی ریشه کن کردن فرهنگ اسراف و کنار گذاشتن ریخت و پاش های بی مورد.

اقتصاد مقاومتی یعنی؛ کاهش وابستگی بودجه کشور به نفت و افزایش صادرات غیر نفتی، و همچنین کاهش خام فروشی و حرکت کردن کشور به سمت گسترش صنایع میاندستی و پایین دستی با هدف افزایش ارزش افزوده.

یکی از وظایف مهم دانشجویان در زمینه اقتصاد مقاومتی، تلاش درجهت ترویج دادن و تبیین نمودن سیاست کلی اقتصاد مقاومتی برای بدنه عمومی جامعه می باشد، بدین معنا که اقتصاد مقاومتی می بایست به گفتمانی غالب و رایج در بین مردم تبدیل شده و حدود،الزامات و موانع آن برای عامه مردم شفاف گردد.

از اقداماتی که دانشجویان و دانشگاهیان میتوانند در زمینه اقتصاد مقاومتی انجام دهند، تشکیل اتاق فکرهایی با هدف مطالعه و بررسی موانع پیش روی اقتصاد مقاومتی و همچنین ارائه راهکارهای عملی برای رفع موانع و ایجاد بستری مناسب در جهت تحقق سیاست گذاری های صورت گرفته می باشد.

همچنین می توانند با مطالبه گری از مسئولین کشور،به تحقق هرچه بهتر اقتصاد مقاومتی کمک کنند و اجازه ندهند بعضی از سیاسیون که هنوز دل در گرو مدل های اقتصاد سرمایه داری دارند، اقتصاد مقاومتی را در حد یک کلمه صرفا تشریفاتی تقلیل دهند.

از این رو لازم است، در زمینه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی و همچنین مطالبه گری از مسئولین دولتی، اقدامات موثری انجام شود تا در اجرایی کردن این شعار و اقدام و عمل انقلابی در راستای محقق شدن آن صورت گرفته و ثمره و ماحصل آن در زندگی مردم و توسعه کشور در عرصه های مختلف داخلی و بین المللی اتفاق بیفتد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب