سرویس: اقتصادی
کد خبر: 19331
|
10:24 - 1394/12/16
نسخه چاپی

یادداشت سردبیر/

مشکلات داخلی و معیشت مردم با برجام حل نمی شود

مشکلات داخلی و معیشت مردم با برجام حل نمی شود
معیشت مردم این روزها قربانی بی برنامگی های دولت یازدهم شده و حتی چنین انتظار می رود که این روند کماکان از سوی دولت ادامه داشته باشد.

مرتضی سبزی:: یکی از شعارهای دولت حسن روحانی مربوط به مباحث اقتصادی است که در همان اوایل روزهای انتخاباتی خود دم از ان می زد و همواره بر رفع مشکلات اقتصادی پس از 100 روز تأکید می کرد.

شاید رئیس جمهور آن موقع از مقوله اقتصاد شناخت دقیقی نداشت که وعده 100 روزه حل مشکلات اقتصادی را داد و حتی بر آن اهتمام ویژه ای می کرد اما حال و با گذشت قریب به سه سال از عمر دولت یازدهم کماکان این شعار 100 روزه محقق نشده است.

همین باعث شد تا دولت روحانی برای فرار از این شعار تمامی مسائل و مشکلات را به خارج نسبت دهد و وقتی دید که مجموعه دولت کاری برای رفع مشکلات اقتصادی در دست ندارد تمام ذهن خود را معطوف به ارتباط با خارج و مشکلات کنونی را به تحریم ها بسط داد.

در واقع این حرکت رو به جلوی رئیس جمهور حتی شرایط کشور را بهتر که هیچ بدتر هم کرد و بعد از گذشت مدتی کشور دچار رکود شد و هم امنون نیز این رکود ادامه دارد تا جایی که برخی تحلیلگران شعار "دولت رکود" را برای دولت یازدهم انتخاب کردند.

نبود برنامه منسجم و صحیح و ارائه برخی برنامه ها با بی نظمی از جمله ارائه سبد کالا نه تنها دردی از مشکلات را دوا نکرد بلکه صف های طویل و زیر دست و پا رفتن مردم در این صفوف عزت آنها را پایمال کرد و تدبیرهای دولت یکی پس از دیگری در حوزه اقتصاد ناکام ماند.

به واقع می توان پی برد که دولت از زمان شروع به کارش تاکنون هیچ برنامه مدونی برای مباحث اقتصادی که پایدار باشد را ارائه نکرده و برای همین شرایط اقتصادی کشور در بدترین زمان مدیریتی در حال سپری شدن است.

همین امر باعث شد تا دولت راه فرار از این موضوع را به برجام نسبت دهد؛ برجامی که هنوز با اما و اگرهایش نتوانسته به کمک دولت یازدهم بیاید؛ برجامی که هنوز جوهره امضای ان خشک نشده و قرار بود دیگر تحریمی علیه ملت با این توافق اعمال نشود اما چند روز بعد از آن تحریم های جدید موشکی وضع شد تا نشان دهد دولت فریب دیپلماسی لبخند را خورده است.

اگر چه رئیس جمهور در زمان قبل از امضای برجام همه چیز حتی آب خوردن را به رفع تحریم ها ربط داد اما با وجود امضای برجام نه تنها شاهد تحریم های جدید هستیم بلکه قیمت برخی اجناس و اقلام در سطح کشور با افزایش رو به رو بوده که این با روح برجام سازگاری ندارد.

دولت برای فرار از ضعف مدیریت داخلی خود تمام مشکلات را به تحریم ها ربط می دهد در حالی که جلوگیری از افزایش قیمت اجناس و اقلام تنها با چند فرمول ساده مدیریتی و استفاده از تجارب گذشته قابل حل است.

معیشت مردم این روزها قربانی بی برنامگی های دولت یازدهم شده و حتی چنین انتظار می رود که این روند کماکان از سوی دولت ادامه داشته باشد.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد