سرویس: استان ایلام
کد خبر: 18317
|
15:53 - 1394/10/22
نسخه چاپی

ناگفته های ایلام؛

" حقایق تلخی " که باید گفت و" حق الناسی " که باید رعایت شود!

" حقایق تلخی " که باید گفت و" حق الناسی " که باید رعایت شود!
ایلام را بایستی" سپر جمهوری اسلامی ایران " نامید و در اذهان تاریخ حک نمود چرا که مردمان این دیار" یادها و نام ها " نقش بسزایی در تشکیل، تثبیت و حفظ انقلاب اسلامی داشته اند و حراست از مرزی به وسعت 428 کیلومتر با کمترین امکانات، تجهیزات و ادوات جنگی در برابر دشمنانی تا دندان مسلح، امری خارق العاده و بی نظیر است.
غلامرضا محمدمرادی:ایلام یکی از استان‌های ایران اسلامی است که در غرب این کشور و در ناحیه‌ای کوهستانی و نیمه گرم قرار گرفته و مرکز آن شهر ایلام است.

ایلام از غرب با کشور عراق، از جنوب با استان خوزستان، از شرق با استان لرستان و از شمال با استان کرمانشاه همسایه‌است و با کشور عراق بیش از 420 کیلومتر مرز مشترک دارد و با جمعیتی حدود 600 هزار نفر، کم جمعیت ترین استان کشور است.

استان ایلام با داشتن بیش از 420 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، در دوران 8 ساله دفاع مقدس به آوردگاه اصلی حق و باطل تبدیل شد و نقطه به نقطه این استان درگیر جنگ بود و جای جای این استان بوی باروت و خون می داد و مردمان این دیار که به غرش موشک ها، تیرها و ترکش ها به خوبی عادت کرده بودند، به جای مهاجرت، مهاجر پذیر شدند، اندکی پا پس ننهادند و با تمام وجود جانفشانی کردند و با یاری و پشتیبانی دیگر هموطنان خود، نگذاشتند حتی یک وجب از خاک میهن عزیزمان به دست دشمن بیفتد.

ایلام را بایستی" سپر جمهوری اسلامی ایران " نامید و در اذهان تاریخ حک نمود چرا که مردمان این دیار" یادها و نام ها " نقش بسزایی در تشکیل، تثبیت و حفظ انقلاب اسلامی داشته اند و حراست از مرزی به وسعت 428 کیلومتر با کمترین امکانات، تجهیزات و ادوات جنگی در برابر دشمنانی تا دندان مسلح، امری خارق العاده و بی نظیر است.

عدد 7 عددی کاملاً آشنا و از دیرباز مورد توجه اقوام مختلف جهان بوده است و بر همین مبنا، نگارنده مطلب به شرح زیر به" 7 ناگفته " از ایلام که عین" حق الناس " است، پرداخته به امید آنکه مورد توجه دولتمردان و مجلسیان قرار گیرند تا شاید اندکی از آلام گوناگون این استان که به حق شایسته توجه است، کاسته شود:

* ما به عشق دفاع؛ آنان به عشق مدرک و مدیریت!

با نواخته شدن شیپور جنگ تحمیلی، مردمان این دیار به فکر دفاع برآمدند و کسب و کار و تحصیل را رها کردند و خود را به کمربند 420 کیلومتری مرز رساندند و جانفشانی ها کردند و 8 سال از تولید، صنعت، اشتغال و تحصیل علم باز ماندند و به عشق رهبر و وطن، غم به ابرو نیاوردند و حتی گله مند هم نشدند و مطالبه ای هم نداشتند.!!

در فاصله این 8 سال که فرزندان ایلام قهرمان در مبارزه و نبرد بودند، آنانی که به برکت شب نخوابی و جانفشانی ایلامیان به آرامش رسیده بودند، در داخل و خارج کشور به تحصیلات متنوع عالیه دست یافتند و پس از فارغ التحصیلی و به بهانه داشتن مدرک عالی معتبر دانشگاهی، مدیریت های کلان کشور را در دست گرفتند و متأسفانه سهم ایلام و ایلامی از مدیریت ها در سطوح عالی صفر بود و همچنان نیز زیر صفر است.!!

پس از پایان جنگ تحمیلی، فرزندان ایلام زمین که از جبهه جنگ و نبرد با افتخار فارغ التحصیل شدند به جبهه تحصیل علم و دانش روی آوردند و مدارک رنگارنگ عالیه کسب کردند و به جای اینکه به پاس رزمندگی 8 ساله شان، به مناصب مهم و کلیدی کشور دست یابند، متأسفانه به بهانه نداشتن تجربه مدیریتی!!، از گردونه مدیریت در سطح کلان بازماندند و شاید به جرأت بتوان گفت که یکی از علل اصلی توسعه نیافتگی استان ایلام، نبود حتی یک ایلامی بعنوان وزیر در سطح یک وزارتخانه و نداشتن حامی و عدم قدرت چانه زنی مطلوب در سطح ملی است.!!

آیا وقت آن نرسیده است که پس از سالها انتظار، تعدادی از فرزندان برومند، عالم، مجرب، پرتدبیر، لایق، شجاع، ولایتمدار و مرزدار این خطه مقاوم و قهرمان پرور، بر صندلی صدارت وزارتخانه های مختلف کشور جلوس نمایند تا شاید بتوانند دردی از دردهای این استان را بکاهند.!!؟ آیا این" حق الناس " در آینده اداء خواهد شد!!؟

* پایان سریع بازسازی و خداحافظی ارز 7 تومانی؛ تیشه بر ریشه ایلام!

پس از فارغ التحصیلی غرور آفرین از جنگ و نبرد، دولتمردان و مسؤلان کشوری و استانی اندیشه های خویش را تجمیع کردند و آستین های همت را بالا زدند تا استان ایلام جنگ زده و تیر و ترکش خورده که هنوز آثار مخرب آن کابوس فراگیر، بر پیکره و جسم و روح مردمانش و بر کوچه پس کوچه های رنجورش خودنمایی می کند، از نو بسازند و داشته ها و نداشته هایش را احیاء کنند اما" غرض دیگری و جهل دوست " موجب شد تا به حداقل های بسیار ناچیز!! قانع شویم و مدیران وقت استان، به امید خوش خدمتی خویش بر طبل و شیپور بنوازند و پایان بازسازی ناقص را در استان ایلام جشن بگیرند و همه چیز را" مدینه فاضله " و " گل و بلبل " قلمداد کنند و بر سینه طلایی و دلربای" ارز 7 تومانی " دست رد بزنند و ایلام را در دردهای پیدا و پنهانش رها کنند.!!

پایان سریع بازسازی و خداحافظی با ارز 7 تومانی، گناهی نابخشودنی بود و به مثابه تیشه ای بُرا بر ریشه نحیف و درحال احتضار ایلام فرود آمد و نگذاشت که استان ایلام مستحق توجه و بازسازی کامل، همچون دیگر استان های جنگ زده کشور سالیان سال از این حق جنگ زدگی و نوار مرزی به وفور استفاده کند و به نان و نوایی برسد و از این فرصت طلایی بهره ها ببرد و متأسفانه همین بی تدبیری، ایلام توسعه نیافته را با کوهی از معضلات و مشکلات مواجه ساخت.

انتظار می رود که در صورت امکان، این حق مردمان این دیار که عین" حق الناس " است، مجدداً احیاء گردد و در متن بودجه ای هرساله تحت عنوان" حق منطقه جنگی و مرزی " لحاظ شود تا شاید اندکی از آلام این استان کاسته شود.!!

* اجرای اصل 44/ تشدید توسعه نیافتگی ایلام!

استان ایلام به علت موقعیت جغرافیایی و توپوگرافی خاص خود، تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی از حداقل ها محروم بود و صنعت و تولیدی نداشت و اگر هم ناچیز صنایعی داشت، در دوران دفاع مقدس به طور کلی نابود و فنا شدند و پس از انقلاب، به دلایل مختلف که ذکرشان در این مجال نمی گنجد، صنعت و صنایع تولیدی در این استان در مقایسه با دیگر استانها، چندان رشد و نمودی نداشت و به جای اینکه دولتمردان به فکر توازن منطقه ای باشند و ایلام را هم حداقل همپای یک شهرستان صنعتی در دیگر استانها پیش ببرند، به بهانه رعایت اصل 44 قانون اساسی، جلوی هرگونه سرمایه گذاری کلان دولتی در این استان توسعه نیافته را گرفتند تا همچنان ایلام در حسرت صنعتی شدن بماند و برای ورود سرمایه گذار بخش خصوصی لحظه شماری کند.!!

همگان نیک می دانند که سرمایه گذاران بخش خصوصی مکان و محلی را بهشت سرمایه خود می دانند که آن منطقه علاوه بر داشتن همه زیرساخت های مناسب، مملو از صنایع گوناگون و رنگارنگ باشد، سرمایه گذار به ندرت سرمایه های خود را به جایی که توسعه صنعتی نیافته است، هدایت می کند و انتظار می رود که دولتمردان در این خصوص بازنگری اساسی به عمل آورند چرا که اجرای اصل 44 قانون اساسی در استان های توسعه نیافته، هم نارضایتی مردمان این مناطق را در پی دارد و هم استان های محروم را از ریل صنعت، تولید، اشتغال و کارآفرینی خارج می نماید و هم استان های صنعتی را فربه تر خواهد نمود.!!

عقل و منطق حکم می کند که با حمایت و هدایت دولت، ابتدا استان های توسعه نیافته نیز همپای دیگر استان های صنعتی، برخوردار و توسعه یافته، پیشرفت و ترقی نمایند و آنگاه اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد آنها اعمال شود تا حق و حقوق این مناطق نیز که" حق الناس" است به درستی رعایت گردد.!!

* کپسول بر زمین نهادن همان و رهاسازی قیمت ها همان!

استان ایلامی که بر ذخائر عظیم و نهفته نفت و گاز خفته است و سالیان سال با درد و آزار و با استفاده از نفت، گازوئیل، سوخت های فسیلی و کپسول های گاز در اوزان مختلف، ضروریات زندگی خود را مرتفع ساخته است، آخرین استانی بود که پس از سالها انتظار، نم نمک!! و از مهرماه سال 1386 گاز طبیعی و لوله کشی شده را به خود دید و مردمان این دیار به این امید که از شَر کپسول های رنگارنگ رهایی یافته اند، بسیار شکرگزار بودند اما متأسفانه دیری نپایید که قیمت ها، رها شد و علی رغم اینکه دیگر استان ها سالیان سال و با نازل ترین قیمت از این نعمت برخوردار بودند، مردم ایلام با بالاترین قیمت و به نرخ جدید رها شده!! از این نعمت دیر رسیده!! برخوردار شدند و کسی نبود در این باره حرفی بزند و یا قانونی وضع کند كه ايلاميان چند سالي و به نرخ ارزان تر از اين نعمت بهره مند شوند!!

عقل و منطق حکم می کند، استانی که آخرین استان متنعم از این نعمت بزرگ الهی است، حداقل چند سالی با نرخ قبل از رهاسازی قیمت ها، استفاده نماید تا حداقل علاوه بر زدودن خستگی کپسول به دوشان، مهمترین حق که" حق الناس " است نیز مراعات شود.!!

* حق جنگی و مرزی نوش جان؛ حق گرد و خاک فراموش نشود!

استان ایلام را باید" سپر بلایا " هم نماید چرا که این استان پس از سال ها نبرد با محرومیت و 8 سال مبارزه در دفاع مقدس، در سال های اخیر میهمان نه، میزبانی یافته است که هر از گاهی با" گرد و خاک مخصوص عربی " از هم استانی های عزیز پذیرایی می کند، منابع بکر طبیعی و محیط زیست زیبای این استان را به شدت آزرده و جنگل های دلربایش را خشکانده و این استان را از" چهار فصل " به تقریباً" کویر " مبدل ساخته است.!!

در چند سال اخیر رسانه های دیداری و شنیداری از این میزبان ویرانگر" گرد و خاک عربی " فریادها نواختند و متن ها منتشر کردند اما متأسفانه در نگاهی تبعیض آمیز و همچون دوران بازسازی بعد از جنگ!! کمتر به این استان توجه شد و نه از بودجه خبری بود و نه از ماسک و نه از شیر و نه از درمان.!!

گرد و خاک، محرومیت، بیکاری 40 درصدی، توسعه نیافتگی، جمعیت رو به کاهش، تقسیم و توزیع بودجه بر مبنای سرانه جمعیتی و...، موجب شده است که تعدادی از مردم و بیکاران این استان، علی رغم میل باطنی شان به غربت و مهاجرت روی بیاورند تا شاید شغلی دست و پا کنند و از شَر بار سنگین زندگی سخت!! و گرد و غبار نفس گیر!! رهایی یابند.

با عسل گفتن، دهان شیرین نمی شود!! برای توسعه همه جانبه این استان چاره ها باید اندیشید، تدبیرها باید داشت، حق نوار جنگی و مرزی نوش جان!! لطفاً حداقل حق" گرد و خاک " که باز هم" حق الناس " است را در بودجه لحاظ کنید.!!

* توزیع بودجه برمبنای جمعیت؛ عقب ماندن ایلام از توسعه!

به دلایل اندکی که ذکر شد و دلایل متعدد دیگر، استان ایلام کم جمعیت ترین استان کشور است و متأسفانه مبنای بودجه ریزی و تقسیم و توزیع بودجه درکشور، سرانه جمعیتی است و بر همین منوال، همیشه کمترین بودجه به این استان اختصاص می یابد.

استانی که فاقد حداقل زیرساخت ها قبل از انقلاب بوده و داشته ها و نداشته هایش در جریان جنگ تحمیلی به زوال رفته و به دلیل عدم توجه متوازن و چشمگیر، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز به درستی توسعه نیافته است، نباید بر اساس سرانه جمعیتی از بودجه کشور برخوردار شود بلکه عقل، منطق و باز هم" حق الناس "حکم می کند که استان ایلام بایستی بر مبنای توسعه نیافتگی، نقش آفرینی در دوران دفاع مقدس و حضور در دیگر عرصه ها، مورد توجه قرا گیرد و بودجه و اعتبار بر پیکره آن تزریق شود تا ابتدا خوب توسعه یابد و پس از توسعه یافتگی نسبي، تخصیص بودجه بر مبنای سرانه جمعیتی در مورد آن اعمال شود.

* مهران؛ اوج فریاد ایلامیان در بهارستان!

مهران؛ نامی است که امروزه به برکت وجود عتبات عالیات و زائران اباعبدالله الحسین(ع) جهانی و فراگیر شده است، مهران؛ نقطه ایثار و محل عروج بیش از 6 هزار شهید و هرساله محل گذر بیش از 2 میلیون زائر دلباخته است، آنانی که مهران و مهرانی، ایلام و ایلامی را باور نکرده اند، خود را فریفته اند.!!

در چند سال اخیر و در کنگره عظیم اربعین حسینی، ایلامیان ولایتمدار و میهمان نواز همچون خورشید تابناک به خوبی درخشیدند و نام ایلام و ایران را بر تارک جهان حک کردند و برای همیشه تاریخ جاودانه شدند.

بیشتر عوام و خواص، تنها راه برون رفت ایلام را از محرومیت، ایجاد منطقه آزاد تجاری" مهران " ارزیابی می کردند و سر انجام پس از پیگیری ها، رایزنی ها، رجز خوانی ها، انتظارات طاقت فرسا و بعد از تدبیر و تأیید دولتیان، طرح منطقه آزاد تجاری مهران به محضر مجلسیان بهارستان نشین شرفیاب شد تا شاید با تصویب این طرح مهم، راهگشا، اشتغال آفرین، صادرات محور و توسعه بخش، ایلامیان مزد سالها رشادت، مرزداری و نوکری به زائران عتبات عالیات را دریافت کنند اما در کمال ناباوری!! این مهم محقق نشد و بار دیگر غم، اندوه، یأس و ناامیدی بر جای جای استان سایه افکند و اغلب مردم استان آزرده خاطر شدند.!!

مهران را باید اوج فریاد ایلامیان پس از انقلاب اسلامی در بهارستان نامید چرا که مردمان این دیار تا کنون و با این همه حدت و شدت، تقاضایی از مجلسیان نداشته اند و کماکان به بهارستانی ها چشم دوخته اند و بی صبرانه انتظار دارند که هرچه سریعتر این تقاضا و خواسته ارزشمندشان، محقق شود و مجلسیان عزیز دین خود را به مردمان این دیار اداء نمایند.

با توجه به حساسیت و ظرافت موضوع و داشتن ظرفیتها، پتانسیل ها و زیرساخت های مرز بین المللی مهران، انتظار می رود که در صورت امکان، طرح منطقه آزاد تجاری مهران به تنهایی به صحن علنی مجلس برود و به شور و رأی گیری گذاشته شود تا نمایندگان مجلس نیز با آزادی عمل بیشتری اظهار نظر کنند.

قطعاً تک تک مردم استان ایلام قدردان نمایندگان عزیزی که موافق این طرح بزرگ بودند و از آن جانانه دفاع کردند، بوده و هستند و از آنانی که به انحاء مختلف در مخالفت با تصویب آن اظهار نظر نمودند نیز انتظار دارند که در رأی و رفتار خود تجدید نظر فرمایند تا انشاءالله این خواسته بحق مردم استان ایلام که واقعاً " حق الناسی بزرگ " است، محقق شود و آنان نیز در شور و شعف مردمان این سامان سهیم شوند.

امیداست که دولتیان و مجلسیان و دیگر مسؤلان ذیربط، به این 7 ناگفته و 7 خواسته ایلامیان توجه نمایند و با اقدام عملی خود، شور، نشاط و شادابی را در سراسر این استان شایسته خدمت، بگسترانند.
 
انتهای پیام/ش
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد