سرویس: بین الملل
کد خبر: 18220
|
07:30 - 1394/10/17
نسخه چاپی

یادداشت/

شهادت شیخ نمر و تجزیه عربستان

شهادت شیخ نمر و تجزیه عربستان
عربستان در 13 سال گذشته علاقمند بوده چنین منعکس کند که ایران و شیعیان مسئول بحران­های منطقه­ای هستند.

دکتر صارم شیراوند:: در عربستان آل سعود پدیده‌ای است که بر یک کشور پهناور حاکم شده و از دید این قبیله و آن فرهنگ قبیله‌ای و عشیره‌ای که متعلق به هزاران سال پیش بوده و هنوز هم وجود دارد این قبیله خود را مالک کشور می‌داند نه حاکم بر آن به همین دلیل نیز اسم قبیله خود را بر این کشور گذاشتند ضمن این که نگاه دولت‌مردان عربستان به مردم نگاه شهروندی نیست بلکه مردم کارمندان آل سعود محسوب می‌شوند.

بعد از موج بیداری اسلامی حتی فتواهای عجیبی مبنی بر این که دموکراسی کفر است و انتخابات حرام است صادر شد که این حکم را مفتی عربستان صادر کرد و از دید وهابیت مردم تنها می‌توانند با حاکم بیعت کنند نه این که او را انتخاب کنند بنابراین اگر کسی پیدا شود که خواستار انتخابات باشند از دید فقهی بر حاکم خروج کرده است که مجازات این جرم اعدام است، جنگ خانمان‌سوز یمن و توطئه نفتی عربستان برای مقابله با ایران، روسیه و عراق که بیش از دو سال است که سبب کاهش قیمت نفت شده است بر این اساس بر سیستم اقتصادی و زندگی مردم عربستان تأثیر خود را نشان داده باعث شده که امسال عربستان با حدود 100 میلیارد کسری بودجه مواجه شود و قیمت بنزین به یک باره 40 درصد افزایش دهد یک زمینه نارضایتی در عربستان به وجود آورده لذا حاکمان نیز برای این که بتوانند از مردم زهر چشم بگیرند و آن‌ها را بترساند که دولت با مشت آهنین برخورد خواهد کرد در این مقطع آیت الله باقرالنمر را به شهادت رساندند تا به دیگران بفهمانند که رژیم با کسی شوخی ندارد.

درواقع نظربه اعدام شیخ نمر رهبر شیعیان عربستان و پیامدهای آن برای سران سعودیباید اذعان داشت که، بدون شک عربستان در آینده با شکاف­های عمیق­تری روبرو خواهد شد، چراکه جامعه جهانی از عربستان انتظار یک استراتژی و نظام مسئولیت­پذیر دارد و این امر با نظام و ساختار وهابیت عربستان جور در نمی­ آید.

وزارت کشور عربستان با صدور بیانیه‌ای از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقرالنمر رهبر شیعیان عربستان خبر داد. بر اساس بیانیه وزارت کشور عربستان، حکم اعدام شیخ نمر به همراه 46 متهم دیگر که اغلب آنها تروریست معرفی شده‌اند روز شنبه در 12 منطقه در عربستان اجرا شده است. در حالی که اتهامات وارد شده به شیخ نمر مربوط به فعالیت‌های سیاسی و حقوق بشری او بوده ریاض با قرار دادن نام او در کنار نام افرادی که دست به فعالیت‌های تروریستی زده‌اند مدعی شده که او یک تروریست بوده  است.

با اعدام شیخ نمر بدون تردید دستگاه سیاسی عربستان دامنه اشتباهات خود را گسترده­تر نموده است و همان­طور که مقام معظم رهبری پیش از این فرمودند، طیف سیاسی جدید عربستان فاقد آن محافظه­ کاری و خویشتن داری مقامات اسبق عربستان است که خیلی آهسته و مطمئن حرکت می­کردند. در واقع، به نظر می­رسد که سیاست­های افراطی عربستان در حمایت از تروریست­ها و داعش و همچنین حمایت از نظام آموزش وهابی در ساختار آموزشی عربستان چیزی جز بازتاب خشونت و ارتجاع مذهبی نداشت و اکنون این اتفاق هم نشان می­دهد فقدان تدبیر در سیاست داخلی، راه­ها را برای مفاهمه میان گروه­های مختلف در داخل عربستان مسدود می­ کند .

شیعیان در شرق عربستان دارای اکثریت هستند و منابع نفتی عربستان هم در این منطقه واقع شده است و باید گفت این اقدام راهبرد ابرقدرت­ها برای تقسیم عربستان را تسریع می­کند؛ چراکه تا پیش از این برخی قدرت­های بزرگ این نظر را داشتند که از آنجا که عربستان کشور بزرگی است و هیات حاکمه آن توان اداره این کشور را ندارد باید نسبت به تجزیه آن اقدام کرد .لذا در مجموع این اقدام حاکمان عربستان به ضرر این کشور تمام خواهد شد و نشان می­ دهد دستگاه سیاسی عربستان درایت خود را از دست داده و مسلما شیعیان عربستان این اقدام را برنمی­تابند که موجب تشدید و گسترش شکاف تسنن و تشیع خواهد شد.

درباره پیامدهای بین­المللی این اقدام برای عربستان بیان توجه داشت  که هرچند به نظر می­ رسد عربستان در محافل رسمی و ظاهری چندان مورد انتقاد نیست، اما اخیرا شاهد بودیم مقامات آلمان، انگلیس، آمریکا و به­ صورت صریح­تر فرانسوی انگشت اتهام را به سمت عربستان گرفته و معتقدند مقامات این کشور در سال­های اخیر با پول­های نفتی توجهات را به سوی ایران جلب کرده­اند. این در حالی است که ایران در مناقشه هسته­ ای با مسئولیت برخورد کرده و جز سیاستی خردمندانه سیاستی نداشته و با درایت رهبران خود که در راس آن مقام معظم رهبری و سپس رئیس جمهور و تیم مذکراتی به ریاست محمدجواد ظریف حضور دارند توانست این مناقشه را کنترل کند.

عربستان در 13 سال گذشته علاقمند بوده چنین منعکس کند که ایران و شیعیان مسئول بحران­های منطقه­ای هستند؛ این در حالی است که ایران صرفا در کنار افکار عمومی لبنان، بحرین و یمن است که خواستار حق مشارکت بیشتر در عرصه سیاسی کشور خود هستند. در حقیقت این مقامات عربستان هستند که مسئول ارتجاعات و بحران­های منطقه­ای بوده و این اعدام­ها یک پیام روشن به جامعه جهانی ارسال می­کند و آن اینکه هیات حاکمه عربستان فاقد اراده لازم برای بازگشت به مسیری است که هنجارهای انسانی و جهانی را تبیین می­ کند. بدون شک عربستان در آینده با شکاف های عمیق تری روبرو خواهد شد زیرا جامعه جهانی از عربستان انتظار یک استراتژی و نظام مسئولیت پذیر دارد و این امر با نظام و ساختار وهابیت عربستان جور در نمی­ آید.

 باید گفت با مرگ عبدلله نقطه عطفی در تاریخ سیاسی عربستان شکل گرفته و اتفاق اخیر آغازی بر افول و پایان دستگاه حاکمه جدید این کشور خواهد بود، در مورد روابط ایران و عربستان  و تاثیر اعدام شیخ نمر بر این روابط  که اخیرا رو به بهبود بود باید اذعان داشت  که بدون تردید این اقدام ضربه مهلکی به روابط سیاسی ایران و عربستان بود و متاسفانه باید گفت جماعت تندرو و ضد شیعه در خاندان عربستان توانست به جناح عقل­ گرا و خردورز عربستان غلبه کند و از این منظر می­ توان گفت نظام سیاسی عربستان از پشت خنجر خورد و این اقدام عربستان نه تنها ضربه­ای به روابط ایران و عربستان وارد خواهد کرد؛ بلکه عربستان را در بین حکومت­های نزدیک به خود با پرسش و ابهام روبرو خواهد کرد و بگونه­ ای تیر خلاصی بر پیکره جایگاه از دست رفته عربستان  سعودی در منطقه است.

 

سیمره خبر

 

انتهای پیام/س

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب