کد خبر: 17211
|
07:06 - 1394/08/11
نسخه چاپی

به مناسبت 10آبان؛

روزی که دهلران و موسیان آزاد شد

روزی که دهلران و موسیان آزاد شد
عمليات محرم، یکی ازعملیات های برون مرزی ایران می باشد. استعداد نیروهای دشمن به فرماندهی سرلشکر جنایتکار خود ژنرال هشام صباح الفخری...
مهرداد صحرایی:: در تاریخ معاصر ایران ماه محرم همیشه و در همه حال الهام بخش مردانی شده که برای دسترسی به اهدف خود از جان خود گذشتند و اسامی شان  تا ابد در تارک تاریخ ایران می درخشد.
بی شک یکی از مهمترین عملیات های دفاع مقدس در استان ایلام  که در نهایت باعث آزاد سازی شهرهای دهلران و موسیان شد عملیات محرم است حضورنیروهای بومی دهلران دراین عملیات که با سلحشوری ها و جان برکفی های خود تحسین شهید خرازی برانگیخت منجر به تاسیس گردان پرافتخار 505محرم گردید به مناسبت سالروز این عملیات مروری اجمالی داشته باشیم بر جانفشانی رزمندگان اسلام در این عملیات مهم:
سال 1361 هجری شمسی با عملیات خیره کننده فتح المبین شروع و با فتح غرورآفرین خرمشهر در سوم خرداد تکمیل گردید. 
رزمندگان اسلام برای یکسره کردن جنگ عملیات عظیم رمضان  را در تیر ماه  طرح ریزی و به اجرا گذاشتن اما با هوشیاری عراق که حاصل کمک های اطلاعاتی آمریکا و نیز استفاده از موانع مثلثی بود با عدم الفتح مواجه شد. پس از این عملیات سازمان ملل قطعنامه ضعیف 522  را در تاریخ 12مهر61 را که تکرار همیشگی مواضع عراق بود به تصویب رساند که با رد آن توسط ایران همراه گردید.
با نا امیدی ایران از پایان جنگ از طریق فعالیت های سیاسی و از طریق مجامع بین المللی، همچنان انجام عملیات نظامی به عنوان مهمترین راهکار ایران برای تسلیم نمودن عراق تلقی می گردید. بر این اساس عملیات محرم طرحریزی گردید.
عمليات محرم، یکی ازعملیات های برون مرزی ایران می باشد. استعداد نیروهای دشمن به فرماندهی سرلشکر جنایتکار خود ژنرال هشام صباح الفخری شامل لشکرهای 1 مکانیزه،10 زرهی،7 تیپ پیاده و با 10 گردان تانک، 1 گردان زرهی و 7 گردان مکانیزه و 20 گردان پیاده بود. در مقابل رزمندگان اسلام به استعداد 60 گردان پیاده شامل 52گردان از سپاه و 8 گردان از ارتش و ژاندارمری و همچنین 9گردان زرهی و مکانیزه در عملیات شرکت کردند. رهبری این نیروها در قرارگاه عملیاتی قائم با فرماندهی مشترک شهیدحسین خرازی وسرهنگ منوچهردژکام تشکیل گردید.
شناسایی منطقه بدون کمک اهالی غیور منطقه امکان پذیر نبود بنابراین مدتي قبل ازبرنامه ريزي براي عمليات فرماندهان يگان‌هاي سپاه برادران حسين خرازي، مرتضي قرباني، احمدكاظمي با كمك بسیجیان محلي ازكنار رودخانة ميمه با دوقاطرتا 40 كيلومتري عمق مواضع ارتش عراق رفتند. آنها 24 ساعت درمنطقه باقي ماندند و از نزديك منطقةعمليات و محورعماره بصره راشناسايي كردند.
اين عمليات در 4محور ودرتاریخ 10 آبان1361 ودرساعت 22:08 با رمز-لاحول ولاقوه الابالله یازینب کبری (ع)- آغازشد.
در روز اول عمليات با غافلگیری دشمن  500 اسير تخليه گرديد. در ساعت 13 تا 15 روز یازدهم آبان یعنی اولین روز عملیات، بر اثر بارندگی شدید و طغیان رودخانه دویرج بعضی از پل هاي رودخانه خراب و تعدادی از رزمندگان در رودخانۀ دويرج به شهادت رسیدند. درگيريها در منطقه عملياتي محرم تا اوايل آذر ماه 1361 بصورت پراكنده و متناوب ادامه يافت. حتي در تاريخ اول آذر 1361 عراق از نوعي گاز شيميائي استفاده كرد كه موجب عقب نشيني اندكي از سوي نيروهاي خودي گرديد. ولي تأثير چنداني در نتيجه عمليات نداشت. 
هشام صباح الفخری ژنرال خبیث صدام بر اثر شکست خفت باری که متحمل شده بود دستور زنده به گور کردن تعدادی از اسرای مظلوم این عملیات را داد. در هنگام برگشت بالگرد این ژنرال بصورت تصادفی تا آستانه انهدام توسط تیزپروازان نیروی هوایی رفت اما زنده ماند.
دستاوردهای عملیات:
در عمليات محرم جاده عين خوش ـ دهلران به طول 100 كيلومتر از زير ديد و تير دشمن خارج شد. شهرهاي موسيان و دهلران و پادگان عين خوش از تصرف واز زير آتش توپخانه دشمن خارج شد و سلسله جبال حمرين آزاد گرديد. منابع نفتي موسيان، بيات و حوضچه هاي نفتي زبيدات و تلمبه خانه و حدود 70 حلقه چاه نفتي نيز آزاد و قسمتي از مرز به طول 50 كيلومتر تأمين گرديد.
در اين عمليات حدود 550 كيلومتر مربع از خاك كشور آزاد و حدود 300 كيلومتر مربع از خاك عراق در نوار مرزي به تصرف قواي ايراني در آمد. دراين عمليات 10400 نفر از نظاميان دشمن كشته، زخمي و اسير شدند. همچنين 150 دستگاه تانك و نفربر، 250 خودرو و 51 قبضه تفنگ 106 ميلي متري و چندين دستگاه موشك انداز ماليوتكا و تعدادي ضد هوايي و خمپاره انداز به غنيمت گرفته شد. 
عمليات محرم به اهداف اصلی خود رسید و فتح مهمي را درجبهه ها رقم زد با پايان يافتن عمليات محرم فرمانده كل سپاه، برادر رضایی در دیداری که با امام خمینی(ره) داشتند ایشان اين عمليات را "فتح بزرگ محرم" نام نهادند. و گزارشی از عملیات و دستاوردهای آن به سمع و نظر امام رساندند. امام خميني(ره) دراين ديدارفرمودند: "سلام مرابه همه رزمندگان اسلام برسانيد و بگوييد كه آنها قوي باشند، قوي دل باشند و نفس هاي آخراين متجاوزان رابگيرند و با قدرت عمل كنند كه خداوند پشتيبان شما است."
 
 منابع : www.fatehan.ir - www.mashreghnews.com   
نسیم دهلران
 
انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد