سرویس: سیاسی
کد خبر: 11049
|
13:16 - 1393/09/01
نسخه چاپی

پیچ ضرب الأجل و ایستادگی ملت

پیچ ضرب الأجل و ایستادگی ملت
مذاکرات اخیر مسقط در حالی به پایان رسید که با زیاده خواهی طرف غربی،به درخواست حداقلی هیأت ایرانی مبنی بر پذیرش لغو تحریم ها به عنوان پیش شرط پذیرش توافق نهایی تن نداد تا باز هم مذاکرات را اینبار در مسقط با دست پر ترک کنیم.

محمد رضا فتاحی::هر چه به روزهای پایانی ضرب الاجل توافق هسته ای (23 نوامبر) که نزدیک تر می شویم گمانه زنی ها در مورد نتایج این مذاکرات بیشتر می شود. اما نکاتی در این باب:

1- امام خامنه ای (مدظله العالی): آمریکایی ها مدتی است که پیغام می دهند که خواهان مذاکره با ایران در خصوص موضوع هسته ای هستند، اما من بر اساس تجربه های گذشته به چنین گفتگوهایی خوشبین نیستم. چون تجربه من این را نشان می دهد که آمریکایی ها هم غیر قابل اعتمادند، هم غیر منطقی اند، هم در برخوردشان صادق نیستند. (01/01/92)

2- تیم مذاکره کننده کشورمان قبل از عزیمت به مسقط مانند گذشته، استراتژی خود را «برد- برد»دانسته، در پس این کلی گویی، این سؤال مطرح می شود که در استراتژی فوق برد ما کجاست و برد دشمن کجا! برد ما دفاع از حقوق اصلی و قانونی ملت در برابر زورگویان غربی، و برد طرف غربی باز کردن تمام پیچ و مهره های هسته ای ایران اسلامی!حال در کدام موارد برد اینچنین ملتی – با عقبه استکبار ستیزی- با غرب همپوشانی دارد و ما را بر سر یک سفره می نشاند!

3- همین چندی پیش برخی از نمایندگان ملت از اینکه تلاویو بر خلاف مجلس شورای اسلامی محرم اخبار هسته ای می باشدابراز ناخرسندی کرده بودند. ظریف و تیم مذاکره کننده، نیز همچنان روزه سکوت! خود برابر ملت را به جدیت در مذاکرات پیوند زدند، اما درسوی دیگر، چندی پیش روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» مدعی شد کری در تماس تلفنی، نتانیاهو را در جریان کامل مذاکرات مسقط قرار داده، اوباما نیز در مورد روند مذاکرات هسته ای دیداری با «متعب» شاهزاده سعودی داشته،دیدار جان کری با صعودالفیصل وزیر امور خارجه عربستان درباره روند مذاکرات قبل از عزیمت اخیرش به وین نیز مواردی از این جدیت طرف غربی است.

اما نکته جالب اینکه، اخیراً ظریف در اظهاری تأمل برانگیز گفت که«حتی اگر استیضاح شود جزئیات مذاکرات را فاش نخواهد ساخت»، حالت و خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل!!!

4- مذاکرات اخیر مسقط در حالی به پایان رسید که با زیاده خواهی طرف غربی،به درخواست حداقلی هیأت ایرانی مبنی بر پذیرش لغو تحریم ها به عنوان پیش شرط پذیرش توافق نهایی تن نداد تا باز هم مذاکرات را اینبار در مسقط با دست پر ترک کنیم! واما ظریف! در همین زمان به شبکهpbsآمریکا گفت:«اگر اوباما قول لغو تحریم ها را بدهد از او خواهم پذیرفت»!اما چگونه می توان روی قول آقای اوباما که حتی شروع یک مکالمه بی اهمیت تلفنی در نیویورک را تکذیب کرد، یا پس از توافق ژنو تنها بعد از چند دقیقه زیر بازی زد و توافق آن را انکار کرد،حساب کرد! آیا همین چند روز پیش بعد از مذاکرات مسقط تحریم ها با امضای همین آقای اوباما یک سال دیگر تمدید نشد؟!

5- اظهر من الشمس است که آمریکایی ها به خوبی از لحن هیأت ایرانی پی برده اند که دولت یازدهم علاوه بر اینکه تمام انرژی خود را صرف این مذاکرات کرده، مقبولیت داخلی خود را نیز در گرو این توافق می بیند و لذا وقتی تمام تخم مرغ ها را در سبد توافق می بیند با ادبیات آمرانه مذاکره می کند و فعالیت ها را متوقف و حاضر به دادن هیچ امتیازی نیست. هاموندوزیر خارجه انگلیس در ادامه این ادبیات اخیراً گفته تنها پیشرفت چشمگیر در روند مذاکرات احتمالاً تمدید مدت ضرب الاجل است! و یا در جایی دیگر در حالی که ظریف «هر نوع توافقی را بهتر از عدم توافق دانست»! همتای آمریکایی اش در جواب وی گفت «عدم توافق بهتر از توافق بد است»!

6- این روزها دولت نیز مصون ماندن از شرح جزییات سوال برانگیز مذاکرات، موازی با رسانه های معاند فارسی زبان، ترفند فرار به جلو را در پیش گرفته،بدین ترتیب که از یک طرف اینطور به جامعه القا می کنند که طرفهای ایرانی و غربی در تلاش برای رسیدن به یک توافق جامع هستند و در این بین تندرو های داخلی همواره مانع تراشی می کنند و از طرف دیگر برای خود مسئله سازی می کند تا افکار عمومی به این سمت سوق داده شود که همین تندروها حتی در اوج مذاکرات نیز با سنگ اندازیهای متعدد انرژی را از دولت گرفته اند، معرفی وزرای متعدد  معلوم الحال برای تصدی وزارت علوم، گواهی بر این مدعاست.

7- حامیان دولت در این واپسین روزهای ضرب الاجل مدام توافق را نوشداروی آلام ملت معرفی می کنند و با عبارات مبالغه آمیز فضای تاریک پس از عدم توافق را برای مخاطب به تصویر می کشند،و اینطور القا می کنند که در صورت عدم توافق نهایی عرصه های تنگ تری علاوه بر تحریم های گذشته در انتظار کشور است و افزایش شدت تحریم جزیی از این تبلیغات است. دنیس رایس،  مفسر آمریکایی با علم به این فضاسازی داخلی می گوید «اگر ایران بپذیرد که در صورت شکست چیزهای زیادی را از دست خواهد داد آنگاه احتمال توافق بیشتر می شود.»

اما ای کاش حامیان دولت به اندازه دشمنان ما از ملت شناخت داشتند.اندیشکده آمریکایی «کارنگی» در یادداشتی خاطرنشان کرده حتی در صورت شکست مذاکرات و افزایش تحریم ها، ایران قادر است اوضاع اقتصادی خود را مدیریت کند. نشریه «ویکلی» نیز میزان تأثیر تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران را بدون اثر ارزیابی کرده است.

8- امام خامنه ای (روحی فداه): هر چه ما در نظام جمهوری اسلامی توانستیم ریشه خودمان را عمیق تر کنیم و پیشتر برویم و کارهایمان را پیچیده تر کنیم، توطئه دشمن هم پیچیده تر شد.(02/07/88)

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب