سرویس: سیاسی
کد خبر: 8956
|
11:47 - 1393/05/21
نسخه چاپی

روحانی در همایش تبین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود:

بدون تحریم هم در سال 91 مشکل داشتیم/حل و فصل برخی مشکلات تغییر قانون را می‌طلبد

بدون تحریم هم در سال 91 مشکل داشتیم/حل و فصل برخی مشکلات تغییر قانون را می‌طلبد
رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به معضل کمبود آب در کشور، گفت: دولت برنامه‌ریزی کرده است تا سالی حداقل 2 میلیارد دلار برای مسئله آب هزینه شود.

به گزارش ایلام بیدار به نقل از فارس،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در همایش تبین سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود که صبح امروز (سه‌شنبه) برگزار شد، با ابراز خرسندی از اینکه پیش از سالگرد 26 مرداد فرصتی به دست آمده است تا در کنار کارآفرینان، صاحبنظران اقتصادی، مدیران بخش اقتصاد در زمینه یکی از مهم‌ترین مسائل اقتصادی گفت‌وگو شود، گفت: در آغاز دولت یازدهم با مسائل و مشکلات بسیار پیچیده‌ای مواجه شدیم که بخشی از آن مربوط به بخش اقتصاد، سیاست خارجی، سیاست داخلی، فرهنگی و در عین حال برخی مواردی بود که نیاز به تصمیمی فوری یا برنامه‌ریزی جامعی داشت.

وی ادامه داد: در مسئله آب برای‌مان بهتر ملموس شد که کشور ایران در کمربند خشک قرار دارد و کشور با معضل کمبود آب روبه‌روست که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری شود.

روحانی خاطرنشان کرد: در طول یک‌سال گذشته نسبت به صرفه‌‌جویی در مصرف آب برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌هایی را انجام دادیم و بر این مبنا برنامه‌ریزی کردیم از امسال حداقل 2 میلیارد دلار برای مسئله آب در سال تأمین و هزینه شود.

روحانی با اشاره به مشکلات محیط زیستی در زمینه هوای آلوده کلانشهرها تا خشک شدن تالاب‌ها و ریزگردها تصریح کرد: برای بسیاری از مشکلاتی که در این زمینه با آن روبه‌رو هستیم برنامه‌ریزی کردیم و در حال عملیاتی کردن برنامه‌ها هستیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه انجام دادن این برنامه‌ها زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: هر آنچه که برای سلامت مردم ضرورت دارد انجام می‌دهیم و در این امر از کارآفرینان حمایت خواهیم کرد.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه درباره محیط زیست اقدامات عملیاتی دولت همچنان ادامه خواهد یافت، تصریح کرد: هر موردی که به محیط زیست مربوط می‌شود ما آن را برای سرمایه‌گذاری در اولویت می‌دانیم و دولت از کارفرمایان و سرمایه‌گذارانی که در این زمینه فعالیت می‌‌کنند حمایت می‌کنیم.

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه سلامت یکی از مهمترین مشکلات مردم محسوب می‌شد و گاه خانواده‌ای تمام پس‌انداز خود را برای یک یا دو ماه بستری شدن در بیمارستان هزینه می‌کرد، گفت: ما برای مشکل چاره‌اندیشی کردیم و دولت افتخار دارد که در زمینه سلامت قدم‌های مهمی را برداشته است کسانی که در بیمارستان دولتی بستری می‌شوند از تمام مخارج 7.5 درصد آن را پرداخت می‌کنند البته قرار بر 10 درصد بود اما ما کمی پایین‌تر آمدیم، در روستاها نیز این میزان 5 درصد است.

روحانی گفت: ‌این قدم، قدم بسیار مهمی است و ما مصمم هستیم این را ادامه دهیم و اعتبارات آن را امسال و در سال‌های آینده نیز تأمین می‌کنیم.

روحانی با اشاره اینکه امسال سیاست خارجی اقتصاد به گونه‌ دیگری بود،‌گفت: بسیاری از صاحبنظران معتقدند که مشکلات سیاست خارجی در سایر بخش‌ها و به خصوص در زندگی مردم‌ تأثیرگذار است و ما امروز این تأثیر را می‌بینیم.

وی افزود: البته سیاست خارجی گستره بسیار وسیعی دارد و اقتصاد نیز اینچنین است اما مسائل کلان این دو بخش و اداره آنها را مستقیما خودم بر عهده گرفتم.

رئیس جمهور ادامه داد: ما در بحث اقتصاد با یک رکود تورمی بی‌سابقه در کشور روبه‌رو بودیم و اگر آمار و ارقام اقتصادی از سال 1338را در نظر بگیریم که آمار رسمی بانک مرکزی موجود است به استثنای سال‌های اولیه انقلاب همچون سال‌های 57، 58 و 60 هیچ زمانی شرایط سال 91 و 92 را نداشتیم رکودی که دو سال پشت سر هم ادامه پیدا کرد.

روحانی افزود: رشد اقتصادی ما در سال 91 منفی 6.8 درصد و در سال 92 منفی 1.1 درصد بود و این آمار، آمار رسمی توسط بانک مرکزی اعلام شده است. دو سال رکود پشت سر هم و آن هم با تورم بالای 30 درصد که همچون شرایطی را ما در تاریخ کشورمان کمتر سابقه داریم.

وی افزود: نکته قابل توجه در این میان این است که معضلات اقتصادی آثارش در بسیاری از موارد به تدریج ظهور پیدا می‌کند ممکن است مشکلی به وجود آید و آثارش را ما در سال‌های بعد مشاهده کنیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ از سال 1385 تا سال 1390 دلارهای نفتی به وفور در اختیار دولت بوده است زمانی که نفت گران می‌شود و پرفروش همه خوشحال می‌شوند اما این بهار چقدر زودگذر است بلافلاصله پاییز و زمستان در پیش می‌آید.

روحانی گفت: اما این دلارهای نفتی چه اتفاقی را سبب شدند؟ ظرف چند سال هزاران واحد تولیدی تعطیل شدند و 500 هزار نفر که در واحدهای صنعتی به کار مشغول بودند بیکار شدند.

وی افزود: رابطه‌های اقتصادی قطع شد و امکان تأمین مواد اولیه برای بخش‌های تولیدی از دست رفت از آن طرف برخی کشورهای منطقه دارای بخش‌های تولیدی بودند که صنایع ما قدرت رقابت با آنها را نداشتند و در چنین شرایطی تحریم هم اضافه شد و یک مرتبه دلارهای نفتی از دسترس خارج شدند و یا قیمت آنها چند برابر افزایش یافت.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه در بحث تورم دست ما بی‌محابا در کیسه بانک مرکزی شد، گفت: ممکن است ما بتوانیم در هر کجا که خواستیم به رئیس بانک مرکزی دستور دهیم تا با استفاده از افزایش پایه پولی مشکلات ریالی ما را در هر کجا که می‌خواهیم حل کند آن روز، روز قشنگی است اما فردای آن فردای سیاهی خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد:‌40 هزار میلیارد تومان از کیسه بانک مرکزی برداشتند و با آن مسکن مهر ساختند بیش از 80 درصد افزایش پایه پولی ما از ابتدای خلق پول افزایش یافت و آثار آن تورم بالای 30 و 40 درصد بود.

روحانی گفت: دولت یازدهم دولت مظلومی است و از دولت مظلوم‌تر ملت نجیب و شریف ایران هستند که چه بار سنگینی را بر دوش کشیدند و آن را تحمل کردند، مشکلات اقتصادی ما ارث تحمیلی ماست.

وی افزود: ما امروز در این جا جمع نشدیم که تنها از گذشته حرف بزنیم بلکه گردهم آمدیم تا از امید و از آینده روشن سخن بگوییم و به حول و قوه الهی مشکلات را یکی پس از دیگری حل کنیم.

رئیس جمهور ادامه داد: در دنیای سیاست نه عصای موسایی است و نه معجزه و نه درهای آن برای همیشه بسته است. ما باید همفکری کنیم معضلات اقتصادی را حل کنیم و موانع را از پیش برداریم.

روحانی گفت:‌حل و فصل برخی از مشکلات تغییر قانون را می‌طلبد و نیازمند تغییر مسائل قانونی و نهادی است. در کتاب اقتصادی دولت در طول ماه‌ گذشته و تقریبا تمام روزهای ماه مبارک رمضان همین بحث را پیگیری می‌کردیم تا بتوانیم با قدم‌های استوار در این مسیر حرکت کنیم.

 

وی با تأکید بر این نکته که دولت توانسته است در تورم و سیر صعودی آن مهار بزند، افزود: در طول یک سال گذشته متوسط تورم ماهانه ما 1.14 بود و این نشان می‌دهد که تورم از متوسط روزانه 4 و یا 4.5 درصد به 1.14 درصد رسیده است.

رئیس جمهور در ادامه با تأکید بر اینکه باید در بحث تورم قدم جدی برداریم و به مردم نیز برای کاهش آن قول داده‌ایم، ادامه داد: میزان تورم در سال 92 به 35 درصد و در پایان سال 93 به زیر 25 درصد خواهد رسید و من امروز ان‌شاءالله اعلام می‌کنم که تا پایان سال 93 رقم تورم کمتر از 25 درصد خواهد بود که رقم دقیق آن را در آینده اعلام می‌کنم.

روحانی با اشاره به اینکه دولت به دنبال مهار تورم است تا روزی که نرخ تورم به یک رقم برسد، گفت:‌ دولت امیدوار است که در سال 95 تورم کشور یک رقمی شود.

 

روحانی با تأکید بر اینکه تورم هووی خروج از رکود است، گفت: برای خروج از رکود ما باید در سیاست انبساطی بی‌محابا حرکت کنیم تا از رکود خارج شویم و این همان تناقض آن با مهار از تورم است.

 

رئیس جمهور با تشکر از همه اساتید و همه صاحبنظرانی که اظهار نظر می‌کنند و یا نامه سرگشاده و یا شخصی به خود رئیس جمهور می‌نویسند، گفت: آنها می‌گویند یکی از اشتباهات دولت یازدهم این است که تمام توان خود را برای مهار تورم گذاشته است اما رکود خطرناک‌تر از تورم است من این حرف را درست می‌دانم که رکود خطرناک‌تر از تورم است اما زمانی که تورم نقطه به نقطه 45 درصد است و هیچ امید و روزنه‌ای به آینده روشن وجود ندارد کدام سرمایه‌گذار است که به دنبال سرمایه‌گذاری باشد.

روحانی گفت: از طرف دیگر قدرت خرید از کجا می‌آید چرا که در صورت اتخاذ سیاست انبساطی هزینه‌ها و قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و قدرت خرید مردم دوباره کاهش می‌یابد و این یک دوره باطل خواهد بود.

وی افزود: مهار تورم یکی از سیاست های اصلی ما در کنار خروج از رکود است البته هم‌اکنون نیز سیاست ما انقباضی نیست و رشد نقدینگی و پایه پولی این مسئله را نشان می‌دهد.

 

روحانی گفت:‌در جلسه اقتصادی با وزیر محترم اقتصاد و رئیس بانک مرکزی تأکید کردند که باید موانع موجود بر سر صادرات غیر نفتی را برداریم و راه صادرات را هموار کنیم تا فرصت در زمینه افزایش تولید فراهم شود و راه‌های خروج از رکود نیز باز شود.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به مسئله بانک گفت: ظاهرا اگر مشکل بانک‌ها حل شود مشکل عالم نیز حل می‌شود و ما ادراک بانک.

وی با اشاره به بدهی دولت به بانک‌ها گفت: بانک‌ها باید این بدهی را به بانک مرکزی پرداخت کنند و امروز نیز بانک‌ها به خاطر همین مسئله سود کلانی را به بانک مرکزی می‌دهند اگر دولت بدهی خود را به بانک‌ها پرداخت کند باری که بر دوش بانک ها است نیز سبک‌تر خواهد شد، دولت در لایحه خود چنین مسئله‌ای را پیش‌بینی کرده است و ان‌شاءالله با تصویب آن حل معضل آغاز و ا‌ن‌شاءالله حل و فصل خواهد شد.

 

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه دولت یک دولت بدهکار بدحساب است، گفت: ان‌شاءالله با دو سه ماده‌ای که در لایحه خروج از رکود گذاشته شده است این مشکل حل می‌شود.

 

روحانی همچنین با تأکید بر اینکه باید بانک‌ها اموال مازاد خود را به فروش برسانند، گفت: بالاخره دلبستگی به مال دنیاست بانک‌ها حاضر نیستند از اموال خود دل نمی‌کنند نه از سهام خود و نه حتی از 4 تا ساختمان اضافه نیز دل می‌کنند. بانک‌ها باید اموال مازاد خود را به فروش برسانند و نقدینگی خود را بالا ببرند تا بتوانند تسهیلات ارائه کنند.

 

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه بانک‌های ما کار غیربانکی انجام می‌دهند، گفت: اگر بانک‌های ما کار بانکی کنند مسائل حل می‌شود، بانک‌ها بنگاه‌دار شده‌اند و تسهیلات خود را به بنگاه‌های خود می‌دهند بانک‌ها باید از حالت بنگاه‌داری خارج کنند چرا که این امر بر خلاف اصول بانکداری است. بانک‌ها باید پول مردم را جمع کنند و آن را به صورت تسهیلات و با نرخ عادلانه ارائه کنن حالا که نرخ تورم پایین آمده است شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی نیز نرخ سود را عادلانه کنند.

روحانی با تأکید بر نقش بازار سرمایه در تأمین مالی بنگاه‌ها گفت: تمام بنگاه‌ها برای تأمین مالی خود به سراغ بانک‌ها می‌روند و بانک‌ها چنین توانی را ندارند. بازار سرمایه این توانمندی را دارد تا بتواند سرمایه لازم را تأمین کند و برنامه ما این است که تأمین مالی بنگاه‌های بزرگ بر عهده بازار سرمایه باشد و بانک‌ها تأمین مالی بنگاه‌های کوچک را کوچک و متوسط را بر عهده بگیرند.

وی افزود: البته اولویت دولت در این باره ارائه تسهیلات به بنگاه‌هایی است که در طول سال‌های گذشته توانسته‌اند به خوبی کار کنند و به بنگاه‌هایی که کارشان خوب نبوده است تسهیلاتی ارائه نخواهد شد.

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه دولت گاه خود مشکل آفرین است، گفت: دولت باید برای کارآفرینان و فعالان اقتصادی تلاش کند. دولت باید از فعالیت‌های اقتصادی دل بکند و آن را در اختیار بخش خصوصی قرار دهد من گاهی وقت‌ها که از وزرای دولت می‌خواهم تا وظایف اموال خود را واگذار کنند می‌بینم که ناراحت می‌شوند والله بخش خصوصی اقتصاد را بهتر می‌فهمد و می‌داند در کجا باید سرمایه‌گذاری کند.

رئیس جمهور ادامه داد:‌اگر زمانی هم وفور دلارهای نفتی به وجود آمد به ما این نکته را یادآوری کنند که خطای قبلی‌ها را تکرار نکنیم. نزدیک به 21 میلیارد دلار به صورت اسکناس در گذشته به بازارها و خیابان‌های این شهر تزریق شد و معلوم نشد که کجا رفت، چه شد و صرف چه هزینه‌هایی گشت.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سیاست خارجی دولت و  تحریم‌ها، گفت: ما تحریم‌ها را تضعیف کردیم و پایه‌های آن را لرزاندیم و شرایط هیچ گاه به وضع گذشته برنخواهد گشت، ما در مذاکرات جدی و مصمم هستیم اما دنیا بداند که ملت ایران در اختیار آن قرار داده است بی‌انتها نیست.

رئیس‌جمهور گفت: ما برنامه‌های اقتصادی خود را بر اساس شرایط فعلی تأمین می‌کنیم اما در عین حال چون توافق به نفع همه است و کشورهای غربی و شرقی به ما می‌گویند تحریم‌ها به ما ضرر زده است رفع تحریم به نفع همه است.

 

روحانی گفت: از سوی دیگر این توافق ثبات کل منطقه را تقویت می‌کند و ان‌شاءالله در صورتی که طرفین اراده خوبی داشته باشند بتوانیم به حل و فصل نهایی موضوع برسیم.

 

روحانی در پایان از دست‌اندرکاران این نشست تشکر و ابراز امیدواری کرد تا بحث‌های صورت گرفته در این نشست به نتایج مناسبی برسد.

 

همچنین پیش از سخنان رئیس جمهور محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور ضمن خیرمقدم به تمام مهمانان این همایش ابراز امیدواری کرد تا امکان استفاده از نظرات تمام نخبگان در سیاست‌های اقتصادی دولت برای خروج از رکود فراهم شود.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب