سرویس: گروه شهرستانی
کد خبر: 8938
|
20:33 - 1393/05/20
نسخه چاپی

مسوول اداره حفاظت از محیط زیست آبدانان خبر داد/

کشف زیستگاه پلنگ ایرانی در آبدانان

کشف زیستگاه پلنگ ایرانی در آبدانان
مسوول اداره حفاظت از محیط زیست آبدانان از کشف زیستگاه پلنگ ایرانی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایلام بیدار،احمد ایمانی در گفت و گو یی اظهار کرد: ماموران اداره محیط زیست آبدانان به دنبال گزارش های مردمی در خصوص مشاهده آثار زندگی گونه کمیاب پلنگ ایرانی پس از تلاش چند روزه موفق به کشف یک غار شدند که محل زندگی گونه جانوری پلنگ ایرانی است.

وی افزود: این غار که به غار پلنگ ها معروف است، در 25 کیلومتری شمال آبدانان و در دامنه کبیرکوه در نزدیکی روستای «وچکبود» قرار دارد و دارای یک دهانه شش متری، ارتفاع 10 متری، قاعده 12 و عمق تقریبی 30 متر است.

مسوول حفاظت محیط زیست آبدانان یادآور شد: سه نفر از ماموران و محیط بانان این اداره با استفاده از طناب و تجهیزات وارد این غار شده و تاکنون موفق به کشف و انتقال اسکلت سه قلاده پلنگ ایرانی از درون این غار شده اند.

ایمانی ادامه داد: وجود اسکلت و بقایای انواع حیوانات وحشی و اهلی مانند بز، گوسفند ، جوجه تیغی ، خرگوش و گراز در این غار، بیانگر این واقعیت است که این مکان طبیعی سال های متمادی محل استراحت و زیستگاه پلنگ ایرانی است.

یک کارشناس محیط زیست نیز در این زمینه تاکید کرد: غار پلنگ ها دارای فضایی تاریک ، هوایی مرطوب و سرد و دلپذیر است که تاکنون زوایای مختلف آن شناسایی بخوبی نشده است.

«حسین قنبری» بیان کرد: به گفته عشایر منطقه و با توجه به آثار بجای مانده از چنگال و موی بدن حیوانات هم اکنون نیز پلنگ ایرانی به این غار رفت و آمد دارد و به احتمال خیلی زیاد در ساعت شبانه روز نیز در بخش انتهایی غار حضور می یابد.

وی تاریخ مرگ پلنگ هایی که اسکلت آنها کشف شده را بین هشت تا 15 سال گذشته تخمین زد.

وی اضافه کرد: با توجه به عمق زیاد و دهانه تنگ و با مانع این غار، احتمال دارد ناتوانی پلنگ ها در بیرون آمدن از این غار علت مرگ آنها باشد.

مسوول محیط زیست آبدانان اظهار کرد: تمامی اسکلت های کشف شده برای بررسی و پژوهش های علمی به اداره کل محیط زیست استان ایلام ارسال شده است.

ایمانی تاکید کرد: شمار گونه پلنگ ایرانی در زیستگاه های شهرستان آبدانان به علت مراقبت های ویژه کارکنان این اداره و همکاری و مساعدت مردم و محیط بانان افتخاری در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

 

 

آبدانان نیوز

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد