سرویس: سیاسی
کد خبر: 6281
|
17:02 - 1392/12/18
نسخه چاپی

روحانی در دیدار کاترین اشتون:

دولت علاقه‌مند به ایجاد روابط جدید با اتحادیه اروپاست/ سفر شما به عنوان نماینده ۲۸ کشور اروپایی مفهوم سیاسی مهمی دارد

دولت علاقه‌مند به ایجاد روابط جدید با اتحادیه اروپاست/ سفر شما به عنوان نماینده ۲۸ کشور اروپایی مفهوم سیاسی مهمی دارد
رئیس ‌جمهوری با اشاره به آمادگی ایران برای احیای روابط اقتصادی با اروپا گفت: دولت مصمم است در عرصه سیاست خارجی بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد.
به گزارش ایلام فردا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، حسن روحانی رییس جمهوری پیش از ظهر امروز (یکشنبه) کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به حضور پذیرفت.
 
روحانی در این دیدار با بیان اینکه سفر شما را به عنوان اراده اتحادیه اروپا در یک حرکت جدید تلقی می‌کنیم، گفت: روابط ایران و کشورهای اروپایی، از دیرباز سنتی و تاریخی بوده و امروز نیز دو طرف منافع، اهداف و زمینه‌های مشترک فراوانی برای همکاری دارند.
 
رییس‌جمهوری با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای احیای روابط اقتصادی و مذاکره درباره مسائل مورد علاقه دو طرف اظهارداشت: دولت تدبیر و امید مصمم است در عرصه سیاست خارجی بر اساس منافع و احترام متقابل و مشترک با همه جهان تعامل سازنده داشته باشد و یکی از زمینه‌هایی که این دولت علاقه‌مند است روابط جدید در آن به وجود آورد، اتحادیه اروپا است.
 
وی افزود:‌ زمینه‌ای که در آن شاهد تحرکاتی به صورت متقابل از سوی کشورهای اروپایی از طریق اعزام هیأت‌های سیاسی، پارلمانی و اقتصادی هستیم و در این رابطه سفر شما به عنوان نماینده سیاست خارجی 28 کشور اروپایی مفهوم سیاسی فراتری دارد.
 
روحانی اظهار کرد: در چارچوب گفت‌وگو با اتحادیه اروپایی مسائل متنوعی در منطقه بسیار حساس خاورمیانه و همچنین در عرصه جهانی وجود دارد که می‌توانیم در خصوص آنها با یکدیگر گفت‌وگو و همکاری داشته باشیم و امیدوارم بتوانیم در تمامی این عرصه‌ها با استفاده از فضاهای خوبی که به وجود آمده گام‌های جدید و جدی برداریم.
 
وی در همین رابطه افزود: فکر می‌کنم در کنار گفت‌و‌گوهای هسته‌ای که امروز جریان دارد و باید آن را به پیش برد، مناسب است زمینه های دیگری نیز که ایران و اتحادیه اروپا می‌توانند در آن روابط و همکاری های خود را پیش ببرند در نظر گرفته شود.
 
رییس جمهوری اظهار کرد: با عبور صحیح از مرحله فعلی به فضایی خواهیم رسید که مسائل بسیار مهم و استراتژیکی پیش روی دو طرف وجود خواهد داشت و در آن فضا ایران و اتحادیه اروپا می توانند به عنوان نمونه در زمینه انرژی و ترانزیت با یکدیگر روابط راهبردی داشته باشند.
 
وی همچنین تصریح کرد: ایران و اتحادیه اروپایی می توانند در زمینه مسائل منطقه ای از جمله مقابله با تروریسم و افراطی گری، مسئله افغانستان، سوریه، عراق و ترانزیت مواد مخدر که تاثیرات آن ابعادی بین المللی یافته، گفت و گو و همکاری داشته باشند.
 
برای پیگیری مذاکرات شما با رییس کمیسیون اروپا در نیویورک و داووس به ایران آمده‌ام
 
کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در این دیدار اظهار داشت: بنده با پیام حسن نیت 28 کشور اروپایی که نماینده آنها هستم خدمت شما رسیده ام، این نخستین فرصتی است که در خصوص مسئله ای غیر از موضوع هسته ای با مقامات ایران گفت و گو می کنم و این آغازی برای توسعه همکاری ها میان ایران و اتحادیه اروپایی است.
 
اشتون افزود: در دیدارهای جناب عالی با رییس اتحادیه و رییس کمیسیون اروپایی در نیویورک و داووس مطالب مهمی عنوان شد و آنها دیدارهای خود با جناب عالی را بسیار مثبت ارزیابی نموده اند لذا یکی از وظایف من پیگیری مطالبی است که بین جناب عالی و آنها مطرح شده است.
 
وی تصریح کرد: اتحادیه اروپا کاملاً به اهمیت و نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه اذعان دارد و بر همین اساس گفت و گوهایی برای همکاری های دو طرف در زمینه مسائل مختلف در این سفر صورت گرفته است.
 
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به این موضوع که مواردی را که برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری دو طرف باید بر روی آنها تمرکز کنیم، شناسایی کردیم، گفت: حضور من نشان می دهد که اتحادیه اروپایی مایل است همزمان با مذاکرات هسته ای، روابط بهتر، موثرتر و پویاتری با ایران داشته باشد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد