سرویس: اقتصادی
کد خبر: 5394
|
21:50 - 1392/10/19
نسخه چاپی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه خبر داد؛

توافق بر حذف یارانه برخوردارها/ قیمت سوخت افزایش می یابد

توافق بر حذف یارانه برخوردارها/ قیمت سوخت افزایش می یابد
عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به جلسه صبح امروز دولت و مجلس درباره هدفمندی یارانه ها گفت: در این جلسه دولت و مجلس بر حذف یارانه برخوردارها، افزایش قیمت سوخت، پرداخت یارانه به تولید و اختصاص یارانه فاز دوم به سلامت توافق کردند.

به گزارش ایلام فردا،دولت یازدهم لایحه بودجه سال آینده را به موقع به مجلس تحویل داد و بعد از سال ها شاهد بودیم که مجلس نفس راحتی کشید و از دو دوازدهم و سه دوازدهم راحت شد .

اما لایحه بودجه 93 بدون هدفمندی به کمیسیون تلفیق رفت و اعضای کمیسیون با توجه به اینکه نمی توانند بدون در نظر گرفتن هزینه های این طرح، لایحه را به صورت کامل بررسی کنند،تصمیم گرفتند جلساتی را با دولت برگزار کنند.

در همین ارتباط رئیس جمهور امروز جلسه ای را با برخی از  نماینده های مجلس برگزار کرد.  
عبدالکریم رجبی عضو کمیسیون تلفیق در گفتگو با تسنیم، درباره جلسه ویژه دولت و مجلس برای هدفمندی یارانه ها که امروز برگزار شد، گفت: اشکالات فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر تمام افراد جامعه مشمول یارانه نقدی می‌شوند در صورتی که این نوع پرداختی باید سامان‌دهی شود وبه سمتی پیش‌رود که یارانه تنها به  اقشار آسیب پذیر جامعه تعلق گیرد. 
 وی در پاسخ به این سوال که نظر دولت درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه چیست؟گفت: اکنون باید اشکالات فاز اول برطرف وساماندهی شود و تکلیف نوع پرداخت یارانه‌ها از سوی کمیسیون اقتصادی دولت مشخص گردد و سپس درباره اجرای فاز دوم تصمیم‌گیری شود.  

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد:برخی نمایندگان درباره نوع پرداخت یارانه معتقد بودند که به صورت پرداخت نقدی ادامه  و برخی بیان می‌کردند که پرداخت نقدی موجب افزایش تورم می‌شود و بهتر است یارانه به صورت غیر نقدی پرداخت شود. اما نظر دولت این بود که یارانه به صورت نقدی به اقشار آسیب پذیر پرداخت شود. 

  رجبی تاکید کرد: دولت معتقد است آن دسته از افرادی که در جامعه نیاز مالی ندارند و اکنون یارانه نقدی دریافت می‌کنند به صورت داوطلبانه از دریافت این مبلغ انصراف دهند یا دولت با جمع‌آوری اطلاعات دقیق برخوردارها را از لیست دریافت یارانه حذف کند. 
 عضو کمیسیون تلفیق بودجه با بیان اینکه هدف دولت و مجلس رونق تولید است اظهار کرد: دولت در پرداخت یارانه به شکل فعلی با مشکل روبروست چرا که با کمبود بودجه مواجه است و مجبور است از جاهای دیگر استقراض کند. 
 وی درباره اینکه چه میزان از دهک‌های یارانه بگیر حذف خواهند شد؟ گفت: به طور دقیق مشخص نیست چه میزان از افراد یارانه‌بگیران حذف می‌شوند اما این موضوع اجتناب ناپذیر است و حتما تعدادی از افراد جامعه که نیازی به دریافت یارانه ندارند حذف خواهند شد. 
  رجبی در پاسخ به اینکه روش حذف برخوردارها از دریافت یارانه به چه صورت است گفت: یا افراد برخوردار باید داوطلبانه از دریافت یارانه حذف شوند یا دولت با جمع‌آوری اطلاعات دقیق آنها را حذف خواهد کرد اما به طور حتم، آیین‌نامه اجرای آن باید تهیه و به تلفیق ارائه شود. 
  عضو کمیسیون تلفیق بودجه در پاسخ به اینکه چه تصمیمی برای یارانه تولید و قیمت سوخت در این جلسه صورت گرفت افزود:در این جلسه مجلس و دولت به این نتیجه رسیدند که یارانه تولید ادامه دار باشد، اما درباره قیمت سوخت مقرر شد تصمیم نهایی دولت در هیت دولت اخذ و در نهایت به صورت تبصره یا لایحه جداگانه به مجلس ارائه و در کمیسیون ها بررسی و در نهایت تصمیم اتخاذ شود. 
 وی با تاکید بر اینکه جلسه امروز نوعی هم‌اندیشی بین دولت و مجلس بود، گفت: درباره یارانه سوخت به این نتیجه رسیدیم که تا میزانی مشخص افزایش قیمت سوخت را داشته باشیم. اما درآمد حاصل از افزایش سوخت به مردم داده نشود بلکه به سمت رفاه، سلامت، بهداشت،درمان و تولید هدایت شود. اکنون بخش عظیمی از هزینه سلامت از جیب مردم پرداخت می‌شود،‌به همین دلیل تصمیم گرفته شد که با هدایت درآمد حاصل از افزایش سوخت هزینه سلامت مردم کاهش پیدا کند. 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب