سرویس: فرهنگ و هنرکد خبر: 53820|11:33 - 1400/09/02
نسخه چاپی

ترمز برنامه‌های انتقادی تلویزیون را نکشید!

ترمز برنامه‌های انتقادی تلویزیون را نکشید!
ترمز برنامه‌های انتقادی تلویزیون را نکشید! : در گذشته‌های نه چندان دور تلویزیون، وجود برنامه‌های چالشی و انتقادی با زبان طنز و کنایه و حتی جدی، مخاطبان را امیدوار به دیدن بحث‌های مهم روز در رسانه ملی می‌کرد اما مدتی است که گویا تلویزیون رغبتی به تولید چنین برنامه‌هایی ندارد و همین زنگ خطری برای کاهش شدید مخاطبان این جعبه جادویی است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش ایلام بیدار ، یکی از رسالت ها و وظایف رسانه ملی در ایجاد آگاهی برای مخاطب، تولید برنامه هایی با محورهای بررسی مشکلات و آسیب شناسی معظلات جامعه در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است و هرچه این برنامه ها چالشی تر و موشکافانه تر ساخته و مورد کارشناسی قرار گیرند، علاوه بر اینکه مخاطبان این برنامه ها به یک آگاهی بیشتری نسبت به مواجه با مشکلات جامعه می رسند، در نگاهی عمیق تر اعتماد آنها به رسانه ملی بیشتر خواهد شد.

به عقیده بسیاری از کارشناسان رسانه، بیان مشکلات اجتماعی فرهنگی با زبان طنز و کنایه، به تجربه ثابت شده که تاثیر بالاتری بر مخاطبان گروه هدف خود دارد و تجربه عینی آن برنامه هایی نظیر «دورهمی» و «خندوانه» است که مهران مدیری در کنار گفت و گوهای خود در این برنامه، مشکلات مختلف جامعه را با زبانی طنز بیان می کرد و می شد بازخوردهای این زبان تلخ را به عینه در جامعه و مسئولان مشاهده کرد؛ رامبد جوان نیز در برنامه پربیننده «خندوانه» در کنار همه مسابقات و گفت و گوهای شیرین خود، با همراهی عروسک «جناب خان» کنایه های اجتماعی اخلاقی خود را بیان می کرد تا عملا به صورت غیرمستقیم و با زبانی طنز به نوبه خود این سهمی در بیان این مشکلات داشته باشد.

البته بارها از زبان برنامه سازان تلویزیونی و یا تهیه کنندگان سریال های طنز شنیده ایم که همیشه گروه ها و صنف های شغلی مختلفی که در این برنامه ها و یا سریال ها مورد انتقاد قرار می گیرند، زبان به اعتراض گشوده که چرا در این برنامه ها به ما توهین شده است و این مساله بارها و بارها تکرار شده است که نتیجه آن چیزی جز کمرنگ شدن برنامه های انتقادی و سریال های طنز با کیفیت نبوده است.

دیگر خبری از برنامه «دورهمی» با انتقادهای زهردار مهران مدیری نیست و آقای مجری ترجیح داده تا این برنامه را در قالب مسابقه به روی آنتن ببرد تا دیگر در مظان اتهام مسئولان و گروه های مختلف شغلی قرار نگیرد؛ رامبد جوان نیز در سری جدید «خندوانه» بیشتر به سراغ مسابقه های استعدادیابی رفته تا سمت و سوی برنامه به گفته برخی جهت دار نباشد.

برنامه های گفت و گو محور انتقادی همچون «صندلی داغ»، «پارک ملت»، «مثلث شیشه ای»، «این شب ها» پس از اینکه به یک مرحله پختگی و طلایی می رسیدند، با چند حاشیه بایکوت شدند و حتی برنامه «سمت خدا» شبکه سه با اجرای ملوی شریعتی هم از این قاعده زمانی مستثنی نمی شود و در یک برهه ای برنامه تا تعطیلی پیش می رود و یا برنامه «زاویه» شبکه چهار که با کمترین حاشیه سریع از سوی مدیران اخطار می گیرد.

نبود برنامه های چالشی با محوریت موضوعات اعتقادی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، تلویزیون را به رسانه ای خنثی تبدیل می کند که به مرور از مخاطبان آن کاسته شده و آنها به اجبار خوراک فکری خود را به ناچار از رسانه های دیگر و شبکه های اجتماعی دریافت می کنند که بدون شک مطالب تولیدی رسانه های غیر خودی با سیاست گذاری های مدیران رسانه ما متفاوت خواهد بود و گاها مخاطبان ما را به بیراهه خواهد برد و این فرصتی است که رسانه ملی، خود در اختیار رقیب قرار داده است.

حضور رئیس تازه رسانه ملی با تغییر و تحولاتی که در همین ابتدای کار انجام داده، بارقه هایی از امید را در دل مخاطبان و کارشناسان رسانه قرار داده و با ادامه همین دست فرمان، شاید شاهد تولید برنامه هایی چالشی، منتقدانه و منصفانه در حوزه های مختلف باشیم.

انتهای پیام/

تازه ترین مطالب