سرویس: اقتصادی
کد خبر: 53212
|
10:06 - 1400/06/07
نسخه چاپی

رشد ۶۳۲ درصدی تعداد معاملات بازار متشکل ارزی

رشد ۶۳۲ درصدی تعداد معاملات بازار متشکل ارزی
مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران با بیان اینکه در ۵ ماهه امسال ۶۰۷ میلیون دلار و ۱۰۶ میلیون یورو ارز معامله شد، گفت: در ۵ ماهه امسال ۶۷ هزار و ۹۰۷ فقره معاملات ارزی در این بازار انجام شده است.

به گزارشايلام بيدار، مهدی گوهررستمی، مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران با اشاره به رشد ۲۸۹ درصدی حجم معاملات اسکناس دلار در بازار متشکل ارز ایران طی پنج ماه نخست سال جاری در مقایسه با سال گذشته اظهارداشت: حجم معاملات انجام شده در نماد معاملاتی دلار در پنج ماه اول سال ۱۴۰۰ حدود ۶۰۷ میلیون دلار بود که در مقایسه با حجم ۱۵۶ میلیون دلاری معاملات در مدت زمان مشابه سال گذشته، رشد ۲۸۹ درصدی حجم معاملات در این نماد را شاهد هستیم.

وی افزود: در نماد معاملاتی یورو شاهد حجم معاملاتی ۱۰۶ میلیون یورویی بودیم که این حجم از معامله با در نظر گرفتن حجم معاملات پنج ماه اول سال گذشته، نشان از رشد ۶۴۱ درصدی در معاملات این ارز دارد.

مدیر ارتباطات بازار متشکل ارز ایران در رابطه با ارزش معاملات اسکناس دلار و یورو در بازار متشکل ارز ایران گفت: ارزش معاملات نماد دلار در بازار متشکل ارز ایران با رشدی ۳۸۸ درصدی نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته، معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان و ارزش معاملات نماد یورو با تجربه رشد ۸۵۳ درصدی در مقایسه با مدت زمان مشابه پارسال، به رقم ۳ هزار میلیارد تومان رسیده‌ است.

گوهررستمی ادامه داد: قیمت میانگین دلار و یورو در پنج ماه اول سال ۱۴۰۰ به ترتیب برابر ۲۳ هزار و ۶۲۰ و ۲۸ هزار و ۱۴۸ تومان بود که هر کدام به ترتیب رشد تقریبی ۲۷ و ۳۵ درصدی را در مقایسه با پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۹ نشان می‌­دهند.

این مقام مسئول و تحلیل­گر مسائل اقتصادی ادامه داد: در پنج ماهه نخست سال جاری، بازار متشکل ارز ایران شاهد انجام ۵۵ هزار و ۱۲۷ فقره معامله در نماد معاملاتی دلار و ۱۲ هزار و ۷۷۷ فقره در نماد یورو بوده است که از این نظر با مقایسه تعداد معاملات پنج ماهه امسال با دوره زمانی مشابه سال گذشته به افزایش عمق و اثرگذاری این نهاد مرجع در زمینه کشف و انتشار نرخ اسکناس ارز پی‌خواهیم برد چرا که در بازه زمانی مشابه سال ۱۳۹۹، در نماد معاملاتی دلار شاهد ۸ هزار و ۲۲۹ معامله و در نماد معاملاتی یورو شاهد ۱۰۴۵ معامله بودیم.

وی با اشاره به پایین‌ترین و بالاترین نرخ نمادهای معاملاتی ادامه داد: با توجه به داده‌های معاملاتی پنج ماه اول امسال، پایین‌ترین نرخ کشف شده برای نماد دلار ۲۰ هزار و ۳۰۰ تومان و بالاترین آن ۲۶ هزار و ۱۴۶ تومان بوده است که این نرخ‌ها در سال گذشته به ترتیب ۱۵ هزار و ۶۷ تومان و ۲۵ هزار و ۱۴۶ تومان به ثبت رسیده بودند. به علاوه در نماد معاملاتی یورو نیز پایین‌ترین و بالاترین نرخ‌ها به ترتیب ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان و ۳۱ هزار و ۵۱۰ تومان ثبت شده است که این نمادها در پنج ماهه نخست پارسال به‌ترتیب ۱۶ هزار و ۱۲۸ تومان و ۲۷ هزار و ۷۹۰ تومان بوده‌اند.

گوهررستمی در پایان با اشاره به جایگاه حساس بازار ارز بویژه بازار نقدی ارز در اقتصاد کشور افزود: این روزها، افزایش و تلاطم نرخ ارز و سیکل معیوب تورم ناشی از متغیر ارز به دغدغه بسیاری از مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده است که برای تحلیل عوامل موثر بر نرخ ارز باید با رویکرد کارشناسی و چندجانبه متغیرهای مختلف اقتصادی و غیراقتصادی را بصورت همزمان مورد بررسی و مداقه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: اما آنچه که به طور مشخص در مورد بازار متشکل ارز ایران ­می­‌توانم بگویم این است که در مدت زمان ۲۰ ماهه از آغاز فرایند معاملات در بازار متشکل ارز ایران، جدای از گزارش کوتاه کمّی که خدمتتان ارائه کردم شاهد تقویت و بسط فضای قانونی و شفاف بازار نقدی (اسکناس) ارز، استقبال چشمگیر مردم و فعالان ارزی از ماهیت عملیاتی این بازار و گذار از بازار سنتی اسکناس ارز به‌سوی بازار رقابتی، بازارمحور و کاملا الکترونیکی اسکناس ارز در ایران اسلامی هستیم.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب