سرویس: اقتصادی
کد خبر: 53103
|
11:29 - 1400/05/30
نسخه چاپی

سود نجومی دلالان از واردات هر کامیون

سود نجومی دلالان از واردات هر کامیون
دبیر انجمن خودروسازان گفت: سازمان ملی استاندارد، اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه اروپایی را برای خودروسازان اجباری کرده است.

به گزارشايلام بيدار، احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به مخالفت ۱۰۰ درصدی با واردات کامیون‌های دست دوم، گفت: به عنوان انجمن خودروسازان باید حامی تولید داخل باشیم. اکنون خودروسازان داخلی می‌توانند بالغ بر ۱۵۰ هزار دستگاه کامیون در سال تولید کنند.

دبیر انجمن خودروسازان  بیان کرد: خودروسازان داخلی هیچگاه از ظرفیت داخلی استفاده نکرده اند، اما وقتی امکان تولید داخل وجود دارد، قاعدتا نباید خودروهای دست دوم وارد شود.

دبیر انجمن خودروسازان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کامیون‌های ایرانی کیفیت تولید داخل را ندارند که مورد استقبال قرار نمی‌گیرند؟ تشریح کرد: سازمان ملی استاندارد، اجرایی شدن استانداردهای ۸۵ گانه اروپایی را برای خودروسازان اجباری کرده است و تمام خودروسازان اعم از سواری و کامیون‌ها باید استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند.

او ادامه داد: خودروهای داخلی سواری، مسافری و کامیون اگر نتوانند استانداردهای ۸۵ گانه را پاس کنند اجازه شماره گذاری ندارند، به عبارتی سازمان ملی استاندارد باید از کیفیت خودروهای داخلی دفاع کند.

نعمت بخش با اشاره به تفاوت قیمت کامیون‌های داخلی نسبت به نمونه وارداتی، گفت: اگر کسی بر قیمت کالایی شکایت داشته باشد باید به سازمان حمایت مراجعه کند و آن‌ها حق ورود به این موضوع را دارند. هر فروشنده ای این حق را دارد که بر اساس قیمت تمام شده، سود معقولی روی کالا بکشد و آن را بفروشد.

او افزود: اطلاعاتی که داریم در خودروهای وارداتی نیز دلال بازی زیادی وجود دارد و برخی از سرمایه گذاران کامیون‌های فرسوده و دست دوم را از رانندگان خریده اند و امتیازات را به اسم خود ثبت کرده اند، میلیاردها تومان سود کرده اند.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: آنطور که دبیر انجمن کامیون داران گفته بود هر یک کامیون یک میلیارد تومان سود دارد، زحمت‌هایی که راننده‌ها می‌کشند، اما سود به جیب دلالان می‌رود. اگر تولید داخل باشد بحث دلالی مطرح نیست و مستقیم از کارخانه می‌خرند.

نعمت بخش گفت: حدود ۱۲ کارخانه تولید کننده کامیون در کشور داریم که بالغ بر ۱۵۰ هزار دستگاه در سال می‌توانند کامیون تولید کنند. نیاز صد در صدی داخل را می‌توانیم تامین کنیم.  وزارت راه نیاز است برای تهیه کامیون با خودروسازان قرار داد ببندند.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد