سرویس: سیاسی
کد خبر: 4575
|
10:53 - 1392/08/19
نسخه چاپی

روحانی در صحن علنی مجلس:

ایران در برابر هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نمی‌آورد/ خط قرمزها قابل عبور نیست

ایران در برابر هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نمی‌آورد/ خط قرمزها قابل عبور نیست
رئیس‌جمهور با بیان اینکه به زبان و عمل به طرف‌های مذاکره کننده گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب نخواهد داد گفت: ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نیاورده و نخواهد آورد.

به گزارش ایلام فردا، بررسی صلاحیت و برنامه‌های نصراالله سجادی وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان دستور کار امروز مجلس بود. 

حسن روحانی در ابتدای جلسه بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت ورزش و جوانان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به رأی اعتماد نمایندگان به اکثریت اعضای کابینه در جلسات پیشین گفت: البته طبیعی است که دوست داشتیم در همان 24 مرداد همه وزرای معرفی شده رأی اعتماد می‌گرفتند و ما می‌توانستیم کار را با برنامه ریزی دقیق آغاز کنیم.

گله ای از مجلس برای عدم رای اعتمادها نداریم

وی با بیان اینکه مجلس دارای وظایف قانونی است، ادامه داد: نمایندگان در چارچوب مصالح، قانون و آئین‌نامه داخلی مجلس عمل می‌کنند و ما از این نظر گله‌ای نداریم.

رئیس‌جمهور با تشکر از سلطانی‌فر و صالحی‌امیری دو وزیر پیشنهادی قبلی که نتوانستند از مجلس شورای اسلامی رأی اعتماد بگیرند، گفت: آقای صالحی‌امیری حدود دو ماه سرپرست این وزارتخانه بود و به وظایف خود عمل کرد البته مطالبی که در جلسه رأی اعتماد وی گفته شد می‌توانست با بیان نرمتری مطرح شود و این حق طبیعی او بود که از خودش دفاع کند.

رئیس کابینه ادامه داد: عدم حاشیه‌پردازی در مجلس از سوی صالحی‌امیری همان خط مشی دولت بود که وی نیز آن را دنبال کرد.

وزاری پیشنهادی که رای نیاوردند برای سمت های پائین‌تر از وزیر مناسبند

روحانی با بیان اینکه کسانی که از مجلس رأی اعتماد نگرفتند حدوداً رأی 40 درصد نمایندگان را به خود اختصاص داده‌اند، ابراز داشت: این موضوع برای همه روشن باشد که فردی که 40 درصد حمایت نمایندگان را دارد مطمئناً برای سمت‌های پایین‌تر از وزارت رأی خوبی دارد و این رأی پشتوانه فعالیت سیاسی این عزیزان خواهد بود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دولت تابع نظر اکثریت نمایندگان مردم است، اظهار داشت: برای همین ما می‌گوییم همه باید تابع نظر مردم در 24 خرداد باشیم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مردم در 24 خرداد به افراط، تفریط، خشونت، خودرأیی، تک رأیی، عدم مشورت و عدم تدبیر رأی ندادند و به اعتدال، تدبیر و عقلانیت رأی دادند.

وی با بیان اینکه ما نباید صدای مردم را در طول 4 سال پیش رو از یاد ببریم، افزود: دولت خود را موظف به نظرات مردم، خواست مردم، آراء مردم و رهنمودهای مقام معظم رهبری متعهد می‌داند.

روحانی با تأکید بر اینکه این رأی چیزی شبیه عقود است، تصریح کرد: از یک طرف رئیس‌جمهور قول‌هایی به مردم داده است و از طرفی مردم مطالبات خود را تبیین کردند؛ در واقع نوعی عهد و پیمان بین دو طرف بسته شده است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: به تعبیر حضرت علی (ع) کدام واجب بالاتر از وفادار ماندن به عهد و پیمانی که خواست مردم است حتی کفار به تعبیر امیر‌المومنین خواستشان این است که به پیمان عمل شود؛ به همین دلیل دولت به پیمانش با مردم در مسیر عقلانیت و اعتدال وفادار خواهد ماند و این مسیر را ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: نظرات مردم و تدبیر رهبری به عنوان شاخصی است که هم دولت و هم مجلس با هم آن را دنبال می‌کنند؛ بنده در محضر نمایندگان این تذکر را بدهم مجلس شورای اسلامی در چارچوب قانون اساسی در پی اجرای وظایف خود است.

باید شیوه هایی که مانع سواستفاده شود برگزینیم

روحانی با تأکید بر اینکه در قانون اساسی مشخص است که وظایف دولت و نمایندگان چیست، افزود: اما در نحوه عمل به وظیفه و قانون شیوه‌های متفاوتی وجود دارد و خوب است بهترین شیوه را در این زمینه برگزینیم. شیوه‌ای که بدخواهان از آن سوء استفاده نکنند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: مجلس اقدام به اعمالی می‌کند که در چارچوب وظایف قانونی او قرار دارد اما گاهی شیوه به گونه‌ای است که بدخواهان ممکن است سوء استفاده و تعبیر به تضعیف دولت یا حتی تخریب کنند البته روشن است دولت می‌خواهد تعامل بسیار نزدیکی با مجلس داشته باشد.

وی افزود: مجلس هم همانند دولت در پی گفتمان خدمت است که مقام معظم رهبری بر آن تأکید کرده‌اند و نه حاشیه‌پردازی، از این رو همه باید دست به دست هم دهیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز دولت با مسائل پیچیده داخلی وخارجی روبرو است، خاطرنشان کرد: ما در مسائل خارجی به حمایت مردم و مجلس و هدایت و حمایت مقام معظم رهبری و به یک اجماع داخلی نیاز داریم.

طی ۱۵  روز آینده گزارشی از صد روز فعالیت دولت ارائه می‌کنیم

روحانی با اشاره به اینکه امروز هشتاد و پنجمین روز از آغاز به کار دولت یازدهم می‌گذرد و وی ظرف 15 روز آینده گزارشی از دوره صد روزه فعالیت خود را به ملت ارائه خواهد کرد، اظهار داشت: اینکه دولت در 84 روز در زمینه سیاست داخلی، خارجی، اقتصادی، فرهنگی، سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و ایجاد آرامش در جامعه توفیقات فراوانی را به دست آورده، مطمئنا بدون حمایت مجلس، همراهی مردم و حمایت مقام معظم رهبری امکان‌پذیر نبوده است.

وی با بیان اینکه دولت بار سنگین خدمت به مردم را بر دوش گرفته است، تصریح کرد: همه باید دست به دست هم دهیم چرا که امروز روز تعامل، ‌همدلی و همفکری است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت از مجلس انتظار ندارد که وظایف قانونی‌اش را کنار بگذارد، اظهار داشت: ما به توصیه‌ها، نظرات و انتقادات مجلس احترام می‌گذاریم اما طبیعی است که باید یک زمان مناسب و معقول در اختیار مجریان بگذاریم تا بتوانیم کارنامه و عملکرد آنها را مورد سنجش قرار دهیم.

جنگ طلبان از مسیر تعامل در هراسند

روحانی با بیان اینکه هیچ میزانی جز قانون مورد قبول و پذیرش نیست، خاطرنشان کرد: میزان جناحی وحزبی هیچ زمانی درست کار نکرده است و آن ترازوی دقیقی که می‌تواند عملکرد دولت و وزرا را سنجش کند، قانون است و همه ما باید در برابر قانون سر تعظیم فرود آوریم.

وی با بیان اینکه برای رشد، توسعه آینده بهتر، رضایتمندی مردم، رفاه اجتماعی، نظم و امنیت هیچ راهی جز قانونگرایی وجود ندارد، تصریح کرد: میزان سؤال، معیار تذکر و نقد در میزان قانون خواهد بود و ما در برابر قانون تسلیم هستیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به این نکته که درخواست من در این شرایط حساس از نمایندگان مجلس حمایت بیش از پیش است، متذکر شد: البته دولت شکرگزاری را از یاد نخواهد برد و تا امروز شکرگزار خداوند، ائمه اطهار،‌ حمایت مردم و مجلس و حمایتی که در همه مقاطع حساس مقام معظم رهبری داشتند، بوده‌ایم و اگر اینها نبود آیا نمایندگان شما قادر بودند در برابر قدرت‌های جهانی با استحکام سخن بگویند.

روحانی با بیان اینکه ملاحظه کنید که چگونه اشغالگران به تب و تاب افتاده‌اند و جنگ‌طلبان از سیر تعامل در جهان هراسیدند، خاطرنشان کرد: قدرت‌های بزرگ چارچوب طرح ایران را پذیرفته‌اند البته این طرح سه بخش دارد که مقدمه اهداف را بیان می‌کند، قسمت پایانی شرایط ایران را در این دوره گذار تبیین و دوره وسط چند مرحله خواهد داشت. که فعلا بحث مرحله اول و اجرای آن است.

ایران در برابر هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نخواهد آورد

وی در ادامه افزود: ما به زبان و عمل به طرف‌های مذاکره کننده گفته‌ایم که به هیچ عنوان تهدید، تحریم، تحقیر و تبعیض جواب  نخواهد داد و ایران در برابر تهدید هیچ قدرتی سر تعظیم فرود نمی‌آورد و نیاورده است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما معتقدیم برای حل معضلات جهانی باید تنها عقلانیت و منطق روی میز باشد، خاطرنشان کرد: اگر عقلانیت و منطق روی میز باشد بوی عطر آن به مشام همه خواهد رسید و قبل از همه برای کسی است که پشت میز نشسته است اما اگر چیزی به غیر از عقلانیت، منطق، تدبیر و آینده‌نگری روی میز باشد، اثرش بوی تعفن برای جامعه و آن کسی است که پشت میز نشسته است.

روحانی در ادامه بر همین اساس متذکر شد: ایران روی میز مذاکره‌اش عقلانیت، منطق و تدبیر است و با همین اهرم در برابر دیگران حاضر می‌شود. برای ما حقوق ملت ایران از جمله حقوق هسته‌ای در چارچوب مقررات بین‌المللی و غنی‌سازی در خاک ایران و منافع ملی از خط قرمزهاست که این خط قرمزها قابل عبور نیست چرا که ما حاضر به تبعیض نیستیم و ملت ایران باید از حقوق قانونی خود برخوردار باشد.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ما فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را برای توسعه می‌خواهیم و با اهداف صلح‌آمیز دنبال می‌کنیم نه تهدید و ساخت بمب هسته‌ای، خاطرنشان کرد: در دنیا رایج است اگر کلمه هسته‌ای برای کشوری به کار برود ذهن‌ها به سمت بمب هسته‌ای خواهد رفت اما این کلمه برای ایران با مقصود صلح‌آمیز استفاده می‌شود.

رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس با بیان اینکه ما منطق خود را در ژنو و نیویورک نشان دادیم، ادامه داد: تاکنون 3 جلسه مذاکره را پشت سر گذاشتیم و امروز طرح ایران بر روی میز قرار دارد.

تحریم به ضرر تحریم کنندگان می‌شود

روحانی با بیان اینکه ما تحریم را به ضرر همه می‌دانیم، اظهار داشت: فقط ملت ایران از تحریم ضرر نمی‌کند بلکه این تحریم‌ها به ضرر تحریم‌کنندگان نیز است؛ ما تحریم را غیرقانونی و راه‌حل ناکارآمد می‌دانیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه ما به خاطر فشار تحریم بر سر میز مذاکره ننشسته‌ایم به مذاکرات ایران و کشورهای غربی اشاره و تصریح کرد: در سال 2001 تا  2003 یعنی سال 82 شمسی ایران پای میز مذاکره نشست و در آن زمان تحریمی در کار نبود.

روحانی اضافه کرد: ایران به صورت منطقی به مذاکرات خود ادامه داد و حتی در شرایطی که دشمن می‌خواست ما را تحریم کند و حتی پس از تحریم‌های ظالمانه مذاکرات را قطع نکرد.

وی روش ایران در پایبندی به مذاکره را نشان‌دهنده تأکید کشورمان بر گفت‌وگو برای حل مشکلات دانست و افزود: برخی به گونه‌ای سخن می‌گویند که گویا ایران از سال 1391 مذاکرات را شروع کرده؛ ظاهرا حافظه تاریخی برخی با مشکل مواجه شده است.

رئیس دولت یازدهم مذاکرات را به سود 2 طرف دانست و تصریح کرد: منطقه و جهان و طرف‌های مقابل ایران از مذاکره سود خواهند برد و موفقیت این مذاکرات به معنای ثبات برای جهان و هموار شدن مسیر تعامل میان ایران، منطقه و جهان است.

روحانی موفقیت مذاکرات را نشانه موفقیت ایران در ایفای نقش خود در منطقه دانست و اظهار داشت: بدون ایفای نقش ایران حل مسائل منطقه ممکن نیست و این مشکلات یا حل نمی‌شود و یا ناقص حل خواهد شد و حضور ایران می‌تواند نقش سازنده‌ای در رفع مشکلات داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنهایی که پای میز مذاکره آمده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند که تحریم‌ها راه‌حل نیست، گفت: ما این راه را ادامه می‌دهیم و حداقل آن این است که به فرموده رهبر انقلاب از آن ضرر نمی‌کنیم و من نیز این را اضافه می‌کنم که حداقل این مذاکرات این است که نقش ایران در منطقه و جهان ظهور پیدا می‌کند و افکار عمومی باور می‌کنند که ایران لجبازی نکرده و همانطور که گفته به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست.

رئیس دولت یازدهم اضافه کرد: ما در این راه نیاز به حمایت نمایندگان محترم و رهبری داریم و باید دولت و مجلس در کنار یکدیگر اهداف بلند ملی خود را دنبال کنند.

روحانی با اشاره به سابقه نمایندگی خود در مجلس با تأکید بر اینکه هنوز خود را یک مجلسی می‌داند، اضافه کرد: امیدوارم همه دست به دست یکدیگر داده و این راه را به خوبی ادامه دهیم.

همه باید به وزارت توپای ورزش و امور جوانان کمک کنیم

رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در مجلس با اشاره به اهمیت جایگاه وزارت ورزش و جوانان در امور اجتماعی و فرهنگی، نقش جوانان را در عرصه‌های حساس انقلاب یادآور شد و افزود: نقش جوانان در پیروزی انقلاب، 13 آبان و همچنین دفاع مقدس نقش بزرگی است و بعد از جنگ نیز همین جوانان برای سازندگی آغاز به کار کردند.

وی با بیان اینکه امروز نوبت ماست که به تاریخ و همه تلاش، ایثار، جهاد و شهامت جوانان پاسخ دهیم، اظهار داشت: جوانان ما امروز نیازمند شغل، مسکن، اوقات فراغت و تسهیلات اجتماعی هستند.

رئیس دولت یازدهم با تأکید بر نقش مهم وزارت ورزش و جوانان در رسیدگی به امور جوانان گفت: البته این وزارتخانه هنوز نوپاست و هنوز اندام‌های آن رشد کافی نکرده است ولی همه باید کمک کنیم که این وزارتخانه به مسئولیت خود عمل کند.

روحانی جایگاه ورزش را در زمان فعلی بسیار پراهمیت توصیف کرد و افزود: امروز ورزش جزء زندگی جامعه شده و بدون آن دستیابی به نشاط امکان‌پذیر نیست و با ورزش به بهترین و کم هزینه‌‌ترین شکل می‌توان اوقات فراغت را پر کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر می‌خواهیم با معضلات بجنگیم یکی از راه‌های آن ترغیب به ورزش است، ادامه داد: امروز نیاز داریم ورزش همگانی را توسعه دهیم.

اسلام مانع هیچ فعالیت اجتماعی نیست/ لزوم توجه به توامان به ورزش و جوانان

روحانی با اشاره به کمبود فضای ورزشی برای بانوان اظهار داشت: برای کمبود این عقب‌ماندگی نیاز به سرمایه‌گذاری برای دختران داریم.

وی حضور دختران ایرانی در عرصه‌های ورزشی بین‌المللی با حفظ حجاب را مایه غرور ملی دانست و افزود: اسلام مانع هیچ فعالیتی نیست ولی می‌گوید این فعالیت باید به بهترین شکل باشد و ما باید در زمینه ورزش سرمایه‌گذاری جدی انجام دهیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه کسی که تخصص این کار را دارد و پیشکسوت است باید این مسئولیت را بر دوش بگیرد، یادآور شد: دولت به این ندا پاسخ مثبت داده و امروز وزیری معرفی شده است که از آغاز و در دوران شهید باهنر و شهید رجایی این مسئولیت را به عنوان مسئول ورزش و مدیر کل در آموزش و پرورش آغاز کرده است.

وی ادامه داد: تقریبا همه مراحل تجربی وعلمی را در این زمینه پیموده و استاد صاحب‌نظر، کارآزموده و پرتلاش به شمار می‌رود؛ از وقتی که آقای سجادی معرفی شد، همه آنهایی که در کار ورزش حرفه‌ای هستند یا بسیاری از آنهایی که در ورزش قهرمانی کار می‌کنند به ویژه آموزش وپرورش بسیار استقبال کردند.

روحانی با بیان اینکه فردی که در راس این وزارتخانه قرار می‌گیرد باید به هر دو بخش ورزش و جوانان توجه کند، اضافه کرد: ما امیدواریم آقای سجادی با توجه به سوابق بسیار خوب و تجربه ارزشمندش در امور ورزش و جوانان و با توجه به مسئولیت‌هایی که در امر ورزش در آموزش و پرورش داشته است امروز آخرین زحمت ما به شما باشد.

وی تاکید کرد: امیدواریم امروز شاهد تکمیل دولت تدبیر و امید باشیم و از این پس با وزرایمان در کنار شما نمایندگان مردم در مسیر خدمت به مردم تلاش بیشتری را اغاز کنیم و در همه صحنه‌های اجتماعی، فرهنگی، ورزش وجوانان توفیقات لازم را به دست آوریم.


*فارس

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب