سرویس: استان ایلام
کد خبر: 31816
|
09:05 - 1397/01/20
نسخه چاپی

گزارش؛

زخم بی فرهنگی بر پیکر طبیعت در آبدانان/ زباله هایی که بی صدا تن زمین را فرسوده می کند + تصاویر

زخم بی فرهنگی بر پیکر طبیعت در آبدانان/ زباله هایی که بی صدا تن زمین را فرسوده می کند + تصاویر
امسال بعضی از مردم ، تعطیلات نوروز خود را با کوله‌باری از بی‌فرهنگی به پایان رساندند و طبیعت و محیط‌ زیست را که در این سال‌ها خود حال و روز خوبی ندارد با چالش بزرگ و لاینحلی به نام زباله مواجه کردند.

به گزارشايلام بيدار به نقل از آبدانان خبر؛ در ایام تعطیلات نوروز هزاران خودرو از طبیعت بکر و زیبایی میانه وار، دینارکوه ، کبیرکوه و دریاچه های دوقلو ... عبور کردند و برخی با پرتاب زباله های خود به بیرون و رها سازی آن ها در طبیعت لباس سبز این مناطق زیبا را به تن پوشی سیاه بدل کردند.

طبیعت زیبای بهار شهرستان آبدانان در ایام نوروز میزبان گردشگرانی بود که چندان این طبیعت زیبا را مورد لطف خود قرار ندادند و به جای بهره گیری از طبیعت زیبا و بکر آن که هوا را عطرآگین خود کرده بود، زباله ها و انواع کیسه های پلاستیکی را از در دامان طبیعت رها ساختند و در این میان اوج انباشت زباله در روز سیزده به در بود.

 
روز سیزدهم فروردین ماه، روزی که در دفتر تاریچه روز شمار انسانها یک روز را بنام روز طبیعت نام نهاده بودند، آن روز مثل همه روزهای دیگر وقتی خورشید از فراز کوه های نیلی آسمان طلوع کرد همه چیز آرام و بی صدا بود؛ پرندگان از شوق بیداری طبیعت بر فراز شاخه ها بی قراری می کردند؛ جویباران ترانه زندگی زمزمه می کردند، شکوفه ها در نوازش باد ها و سمفونی موسم بهار همسرایی داشتند و همه چیز نوید زندگی دوباره طبیعت را می داد.

اما انگار در این روز زمین دگرگون شد؛وکفش های آهنین آدم ها شکوفه های پیراهن سبز طبیعت را لگد مال و ماراتن تخریب طبیعت آغاز می شود
در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی فروردین ماه از نفس های به شماره درآمده زمین ، سراسر زباله و دود و خاکستر.... باقی ماند.


 
علی اکبر قنبری یکی از شهروندان آبدانانی به خبرنگار آبدانان خبر گفت:این روزها و بعد از این که چند روز از روز طبیعت می گذرد آثار تخریب طبیعت که از روز سیزده بدر بر جا مانده است بیشتر و بیشتر دیده می شود و در این بین زباله های به جا مانده از مردم آنقدر ملموس است که زیبایی بهار را کم رنگ کرده است .
وی با بیان اینکه بی توجهی به جمع آوری و دفن زباله های بجا مانده ایام عید در مناطق دینار کوه و کبیر کوه نفس طبیعت زیبای دینار کوه و کبیر کوه آبدانان را بریده است،افزود:مدیران شهری به جای جلسه گذاشتن های بی ثمر با مسئولین به فکر جمع آوری زباله های رها شده باشند و به جمع آوری و ساماندهی زبالهای رها شده  سرعت دهند.
نورمحمدی یکی دیگر از شهروندان آبدانانی اظهار داشت: زباله هایی رها شده در طبیعت روز چهاردهم فروردین ماه توسط انجمن NGO (بنار )،مردم نهاد و همچنین پرسنل منابع طبیعی جمع آوری شده و مسئولین شهرداری قرار شد که زباله ها را انتقال دهند.
وی افزود:متاسفانه فقط یک سرویس از آنها جمع آوری شده.مابقی به این صورت بجای مانده است.


محبی شهروند دیگر آبدانانی بیان داشت: مسئولین که مجوز احداث مغازه های دینارکوه رو دادن لطفا جوابگو  زباله های  دکه ها و مغازه ها و نابودی محیط زیست باشند در بعضی از نقاط  پوست گوسفندهایی که قصابی کردن رو هم حاضر نشدن ببرند.

لازم است مردم در عرصه های طبیعی زباله نریزند و در پایان ساعاتی که در طبیعت به سر می برند، زباله ها را رها نکنند و نسبت به سلامت درختان و بوته های جنگلی اعم از طبیعی و دست کاشت دقت و توجه ویژه ای داشته باشند.

بی شک تا زمانی که هر یک از انسانها از درون، خود را موظف به حفاظت از محیط زیست طبیعی ندانند هیچ هشدار و توصیه ای نمی تواند دست آدمی را از یغمای طبیعت کوتاه سازد.
 

 

انتهای پیام/الف

 
 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب