سرویس: سیاسی
کد خبر: 31242
|
12:55 - 1396/11/25
نسخه چاپی

سکوت معاون‌اول درباره جهش قیمت ارز/ جهانگیری کجاست؟

سکوت معاون‌اول درباره جهش قیمت ارز/ جهانگیری کجاست؟
این روزها که قیمت دلار رکوردهای تاریخی را ساعت به ساعت فتح می‌کند، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم، سیاست سکوت اتخاذ کرده است.

به گزارشايلام بيدار، درباره گرانی ارز، تمامی مقامات ارشد و مسئولان اقتصادی دولت یازدهم اظهارنظر کرده‌اند. حتی حسن روحانی رئیس جمهوردر هفته‌های اخیر هم در گفتگوی تلویزیونی و هم در نشست خبری دربارهعلل گرانی ارز سخن گفت؛ هرچند سخنان وی نتوانست مانع جهش دلار و کاهش ارزش پول ملی شود.

نوبخت سخنگوی دولت، سیف رئیس‌کل بانک مرکزی، نهاوندیان معاون اقتصادی دولت و کرباسیان وزیر اقتصاد در هفته‌های اخیر به مسئله گرانی ارز پرداخته‌اند. اما در این بین، سکوتاسحاق جهانگیری شائبه‌برانگیز است.

نسبت به سایر مقامات ارشد دولت، جهانگیری معمولا در حمله به منتقدان ونقد عملکرد دولت قبل پیشتاز است. او در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری نیز مسئولیت دفاع از عملکرد اقتصادی دولت یازدهم را بر عهده داشت.

اما این روزها که گرانی دلار، روی دولت احمدی‌نژاد را در بازار ارز سفید کرده، اسحاق جهانگیری ترجیح می‌دهد سکوت کند.

شاید جهانگیری یادش رفته که یک سال پیش به مردم اطمینان خاطر می‌داد که نگران دلار نباشند.

 

 

جهانگیری همچنین 18 دی‌ماه سال گذشته نیز نگرانی کارشناسان درباره افزایش قیمت ارز را نگرانی‌های انتخاباتی خواند و گفت:  از مهمترین دستاوردهای دولت ثبات اقتصاد کلان کشور و قابل پیش بینی بودن شاخص‌های اقتصادی از جمله نرخ ارز بوده است که البته شاید عده‌ای در فضای سیاسی انتخاباتی بخواهند از این موضوعات استفاده کنند.

 

در همین زمینه

فیلم/ از تکذیب دیروز روحانی تا قیمت امروز دلار

 

جهانگیری از ابتدای دولت یازدهم هر زمان که قیمت ارز کمی افزایش پیدا می‌کرد، با بیان افشاگری‌هایی از عملکرد دولت قبل تلاش می‌کرد سمت و سوی انتقادات را از دولت یازدهم منحرف کند.

به عنوان مثال، آذرماه سال 1393 که قیمت دلار جهش پیدا کرده بود، جهانگیری با اعلام این که در دولت قبل 22 میلیارد دلار ارز صرف کنترل بازار شد، تلاش کرد اذهان را منحرف سازد.

جهانگیری  در آن زمان تاکید کرد: دولت تدبیر و امید به هیچ وجه با نرخ ارز بازی نکرده است و چنین اتهاماتی را غیر واقعی، بی پایه و غیر اخلاقی می‌داند.  دولت یازدهم کنترل نرخ ارز و ثبات آن را یک دستاورد بزرگ ملی و به هم خوردن آن را یک خیانت بزرگ ملی می‌داند.‏

وی تصریح کرد: برخی در روزهای اخیر عنوان کرده‌اند که دولت با نرخ ارز بازی می‌کند در حالی که چنین چیزی اصلاً واقعیت ندارد.‏  در زمینه ارز، رانت‌هایی وجود داشته که ما گرفتار آن شده ایم، بطوری که بدرستی معلوم نیست چه اندازه ارز از کشور خارج شده بدون اینکه کالایی در قبال آن وارد شود و متاسفانه، کسی هم در این رابطه پاسخگو نیست.

‏جهانگیری با اشاره به برخی گزارشها گفت: در دولت گذشته، ظرف کمتر از ۱۸ ماه، حدود ۲۲ میلیارد دلار از ارز مملکت به بهانه اینکه می‌خواهند قیمت آن را در داخل کنترل کنند، از کشور خارج شده و در بازارهای استانبول و دوبی به فروش رسیده است.

‏وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر، فضای اقتصادی کشور تفاوت کرده و با سیاستهای دولت یازدهم، دو مشکل جدی تورم و رکود در حال رفع شدن است. علاوه بر این، قرار نیست حادثه اقتصادی بدی در کشور رخ دهد و افرادی برای خرید ارز و ملک هجوم بیاورند.

 تیرماه امسال هم جهانگیری منتقدان سیاست‌های ارزی دولت را افرادی عنوان کرد که از انتخابات ریاست جمهوری ناراضی‌اند.

 

 

جهانگیری با بیان اینکه ثبات در بازار ارز از سیاست های مناسب دولت یازدهم بوده است، گفت: نرخ ارز تا یک سوم کاهش یافت این در حالی است که نرخ ارزهای خارجی در برخی مواقع حتی تا سه برابر نیز افزایش یافته بود اما خوشبختانه دولت یازدهم توانست ثبات را به بازار ارز بازگرداند.

 

بیشتر بخوانید

قیمت دلار با محاسبات دولت زیر ۴ هزار تومان است!

 

 وی با اشاره به برگزاری نشست های مکرر برای تصمیم گیری در خصوص بازار ارز افزود: در نهایت پس از برگزاری نشست های مکرر، سیاست هایی اتخاذ شد که همسو با جهت گیری های ارزی کشور بود. این ثبات تاکنون وجود داشته و در مسیر برنامه های ما برای تک نرخی کردن ارز بوده که تا حدودی محقق شده است.

 وی با بیان اینکه در ابتدا ارز مرجع، مبادله‌ای و آزاد داشتیم، تصریح کرد: از ابتدای دولت یازدهم تلاش برای ادغام ارزها انجام شد که این موضوع در حال حاضر تا حدودی صورت گرفته است.

 معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برخی از سیاست‌های مرتبط با تک نرخی کردن ارز به دولت بعد منتقل خواهد شد، گفت: به طور حتم در دولت دوازدهم این موضوع با اولویت پیگیری خواهد شد.

 

 

 اوایل سال 1395 که دولت به اجرای برجام خوش‌بین بود و منتقدان را تحقیر می‌کرد، جهانگیری با وعده تک‌نرخی شدن ارز در سال 1395، ثبات نرخ ارز را نشانه اعتماد مردم به دولت دانست.

 

انتهای پیام/س

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب