سرویس: استان ایلام
کد خبر: 30616
|
08:01 - 1396/10/12
نسخه چاپی

علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد؛

مدیریت بحران سیروان نیازمند اقدامات ویژه

مدیریت بحران سیروان نیازمند اقدامات ویژه
با توجه به تجربه سال های گذشته و وقوع حوادث در گوشه و کنار کشور، در خصوص بروز بحران ها در سیروان باید نقاط ضعف این شهرستان شناسایی و زمینه های آسیب آن را رفع کرد.

به گزارشايلام بيدار به نقل از سیروان نوین، بحران در حقیقت یک فشار زایی روانی - اجتماعی بزرگ و ویژه است که باعث در هم شکسته شدن انگاره های متعارف زندگی و واکنش های اجتماعی می شود و باعث آسیب‌های جانی و مالی شده و تهدیدها، خطرها و نیازهای تازه‌ای به وجود می‌آورد.

فرآیند پیش‌بینی و پیشگیری از وقوع بحران، برخورد و مداخله در بحران و سالم سازی بعد از وقوع بحران همان مدیریت بحران است که نیازمند توجه ویژه از سوی مسئولین هر شهرستان می باشد.

همه کم و بیش میدانیم حوادث غیرمترقبه اتفاقاتی هستند که بصورت غیرمنتظره و غافلگیر کننده رخ داده و گاها خسارت جبران ناپذیر جانی و مالی را در پی دارد، بنابراین در زمان بروز این حوادث آنچه مهم است حفظ خونسردی و مشخص بودن مکانی برای  حضور مردم که به اسکان اضطراری در موقع حادثه معروف است.

اسکان اضطراری با رعایت کردن استانداردهای لازم می تواند از بسیاری از مشکلات در هنگام بروز حادثه جلوگیری و باعث کاهش تلفات و خسارات جانی و از عوامل تصمیم گیری بهتر مردم در زمان حادثه است و اگر در زمان بروز حوادث غیر مترقبه مکانی برای اسکان مردم مشخص شده باشد مطمئنا مردم در صورت بروز حادثه به آن مکان امن پناه می آورند.

 اما در شهرستان سیروان متاسفانه شاهد کم توجهی مسئولان به این موضوع و نبود مکانی امن برای مردم هستیم و تجربه ها نشان می دهد آنچه در سیروان در زمان بروز حادثه روی میدهد سردرگمی مردم برای پناه بردن به مکانی امن و بی خطر است که متاسفانه احداث آن پیش بینی نشده و مردم نمی دانند به چه مکانی پناه ببرند که گاها این خود نیز حوادث و مشکلاتی را در پی دارد.

به طور کلی بحث مدیریت بحران در کشور ما با مشکل روبه‌رو است و مدیریت بحران ما ضعیف است. علاوه بر نبود امکانات و تجهیزات لازم برای مدیریت بحران، باور نداشتن به حادثه است، اینکه بدانیم حادثه هیچ گاه خبر نمی کند و برای مقابله با حوادث غیرمترقبه آمادگی لازم را داشته باشیم.

در همین زلزله اخیر که در کرمانشاه رخ داد خبرها و انتشار تصاویر زلزله به‌خوبی نشان داد که در مدیریت بحران ضعف شدید داریم، کندی در امدادرسانی، محدودیت و بی‌نظمی در توزیع اقلام مورد نیاز و ضروری زلزله‌زدگان و انتشار اخبار جعلی و شایعه در آن روزها به خوبی مشهود بود و مهم‌تر از همه اینها عدم توجه به این شعار که «پیشگیری بهتر از درمان است».

مسئولین سیروان باید بداننداین شهرستان، یکی از شهرستانهایی است که مستعد حوادث طبیعی از قبیل سیل، زلزله و... می باشد، لذا آمادگی مسئولین ذیربط در مدیریت بحران از اصلی ترین نیازها در این خصوص است و بایستی بیش از پیش آمادگی لازم را داشته باشند. اما در عمل چیزی که به چشم می خورد نبود آمادگی لازم جهت مقابله با بحران هاست؛ زیرا مدیران اکثر خود در شهرستان ساکن نیستند و هنگام وقوع حادثه یا نمایندگان آنها در جلسه ستاد بحران حضور می یابند و یا زمان زیادی صرف خواهد شد تا از شهرهای دور و نزدیک خود را به سیروان برسانند، ستاد مدیریت بحران تشکیل داده و درباره حوادث و جلوگیری از خسارات بیشتر تصمیم گیری نمایند.

مسئولین سیروان بایستی شهرستان را مبرا از حوادث ندانسته و همیشه شهرستان را به عنوان یک کانون مستعد بحران در نظر گیرند تا در مواجهه با بحران ها با کمترین خسارت حوادث را پشت سر گذاشت.

قطعا تهدید بحران در سیروان وجود دارد و باید مسئولین بپذیرند هنوز موفق به آمادگی و تهیه ساز و کارهای مورد نیاز برای حوادث نشده اند و از هم اکنون باید با شناسایی زیرساخت های مشکل دار این کمبودها و نقاط ضعف را برطرف نمایند.

مسئولان استان کرمانشاه هم فکر نمیکردند که چنین زلزله ای با این شدت در این استان به وقوع بپیوند و چنین خساراتی به بار بیاورد؛ و حال باید از مسئولان استان و مخصوصا مسئولان شهرستان سیروان پرسید آیا برای چنین حادثه ای آمادگی دارید؟ 

اگر نگاهی به زیرساخت های شهرستان سیروان از قبیل راه ارتباطی، سیستم برق، آب، گاز، سیستم مخابراتی، مکانی امن برای مردم، آمادگی مدیریت بحران و... بیاندازیم، به خوبی می توان ضعف های جدی در عرصه مدیریت بحران را مشاهده کرد.

 

متاسفانه علاوه‌ بر ضعف مدیریت بحران، مردم هم آموزش‌های لازم را برای مواجهه با بحران ندیده‌اند و در ساعات اولیه بحران نمی‌دانند که باید چه اقداماتی انجام دهند و به وضوح ضعف آموزش هم به چشم می خورد.

در مدیریت بحران آموزش بسیار مهم است  زیرا هم قوای امدادگر و نیروهایی که پس از بحران وارد عمل می‌شوند باید آموزش کافی دیده باشند وهم مردم باید آموزش لازم برای مقابله با بحران را دیده باشند تا در هنگام بروز بحران بتوان آن را مدیریت کرد و خسارت ناشی از آن را به حداقل رساند. 

برای موفقیت در مدیریت بحران، امکانات و تجهیزات و آماده و به روز بودن این امکانات هم خیلی مهم است و می‌طلبد که دستگاه‌های اجرایی مرتبط امکانات و تجهیزات دستگاه ذی‌ربط خود را احصا کنند تا در صورت کمبود امکانات بتوانند قبل از وقوع بحران نسبت به رفع کمی وکاستی‌های موجود اقدام کنند.

تقویت و ارتقای ظرفیت‌های روانی مردم در بحث مدیریت بحران باید در دستور کار مسئولان ذی‌ربط قرار گیرد و می‌طلبد که بستر را به گونه‌ای فراهم نمایند که در مواقع وقوع بحران خود مردم هم پای کار باشند و مسئولان هم در کنار مردم بحران را مدیریت کنند. 

با توجه به تکرار حوادثی همچون سیل، آتش سوزی زلزله و... چرا مسئولین مدیریت بحران در شهرستان سیروان برنامه ای مدون از قبیل آموزش و آگاه سازی مردم، پیگیری جبران خسارت ها، اقدامات پیشگیرانه، رفتارهای حمایتی و... را انجام نمیدهند و فقط منتظر وقوع حوادث و بلایای طبیعی هستند و صرفا تماشاگران منفعل بحران ها.

لذا انتظار می رود، مسئولین محترم دولتی و متولی مدیریت بحران در کشور و به تبع در استانها و شهرستانها فرصت را غنیمت شمرده و قبل از وقوع بحران ها و حوادث، میزان آمادگی ها را ارتقاء داده و در برهه هایی که دولت باید نقش مردمی خود را ایفا کند، در کنار مردم قرار گیرد و کارآمدی خود را در عرصه عمل نشان داده، با تمام وجود در جهت کارآمدسازی ساختاری و مدیریتی عوامل مدیریت بحران گام بردارد.

 

انتهای پیام/الف

 

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

تازه ترین مطالب