سرویس: اقتصادی
کد خبر: 30597
|
10:02 - 1396/10/10
نسخه چاپی

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی:

اعتراض مردم به سیاست‌‌های اقتصادی است/ بازنگری در لایحه بودجه 97 با رویکرد مردم محور

اعتراض مردم به سیاست‌‌های اقتصادی است/ بازنگری در لایحه بودجه 97 با رویکرد مردم محور
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: اعتراضات اخیر فقط به دلیل مشکلات اقتصادی مردم و در واقع اعتراض به رویکردها و سیاست‌های اقتصادی و وضعیت فعلی اقتصاد کشور است.

به گزارشايلام بيدار،عباس گودرزی"، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با تأکید بر لزوم توجه دولت به اقشار مختلف جامعه، اظهار داشت: تجمعات خیابانی که در یکی دو روز اخیر رخ داده همه ناشی از مشکلات اقتصادی مردم است و در واقع اعتراض به برخی رویکردها و سیاست‌های اقتصادی و وضعیت فعلی اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: بی‌تردید این اعتراض، اعتراض به حاکمیت نیست و مردم در روز 9 دی‌ماه اثبات کردند که پای ارزش‌های انقلاب ایستاده‌اند و آرمان‌های امام و رهبری را سرلوحه کار قرار داده‌اند.

این نماینده مجلس افزود: نباید اجازه داد که رسانه‌های بیگانه این اعتراضات اقتصادی مردم را نوعی اعتراض به حکومت‌ معرفی کنند.

گودرزی بیان کرد: پیام اعتراض‌ها به مسئولان این است که توجه جدی به اقتصاد کشور داشته باشند و در این حوزه اقتصاد مقاومتی را سرلوحه کار قرار دهند؛ اگر اقتصاد مقاومتی به معنای حقیقی کلمه و با لحاظ کردن همه ابعاد آن مورد توجه قرار گیرد و به آن عمل شود قطعاً چنین شرایطی مثل امروز رخ نمی‌‌دهد

وی تأکید کرد: ضرورت دارد مدیران و مسئولان اجرایی کشور معیشت مردم را اولویت خود قرار دهند و در قانونگذاری و برنامه‌ریزی‌ها، آحاد مردم محور تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد، از آن طرف باید توجه داشت که دشمن در کمین است و از هر فرصتی دنبال ضربه زدن به این نظام و انقلاب است.

این نماینده مجلس بیان کرد: سرمنشاء اعتراضات همان مشکلات مالی مؤسسات و اعتباری بود و از آنجا آغاز شد، بنابراین دستگاه‌های نظارتی باید قوی‌تر عمل کنند و نقش پیشگیرانه داشته باشند و اجازه ندهند با فعالیت اشتباه چنین مؤسساتی، چنین مشکلاتی برای‌ کشور رخ دهد.

گودرزی ادامه داد: نهادهای نظارتی باید به صورت مستمر نقش رصد و پایش خود را در اقتصاد داشته باشند.

وی افزود: به هر حال این اعتراض‌ها اعلام گلایه‌مندی به عملکرد اقتصادی دولت است و اعتراض به حاکمیت نیست، هرچند دشمن تلاش می‌کند این اعتراضات را به سمت و سوی دیگری هدایت کند اما مردم هوشیار ایران در چهار دهه عمر انقلاب اسلامی نشان دادند که همواره پای انقلاب و آرمان‌های آن ایستاده‌اند.

این نماینده مجلس به تأثیر جو روانی افزایش ناگهانی نرخ سوخت در قیمت بسیاری از کالاها اشاره کرد و گفت:‌ مجلس به دولت اجازه داده در شیبی ملایم و پلکانی نرخ حامل‌های انرژی را افزایش دهد در حالی که دولت طی این چهار سال برنامه‌ای برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی نداشت و به یکباره تصمیم گرفت که امسال قیمت‌ها را افزایش دهد.

گودرزی اضافه کرد: همچنین یک شبه حذف 30 میلیون یارانه‌بگیر مشکل‌آفرین بود زیرا بخشی از قشر متوسط جامعه را هم در بر می‌گیرد و این از عواملی است که موجب تشدید این اعتراضات شده است؛ متأسفانه دولت برای حذف یارانه افراد ثروتمند و غیرنیازمند چهار سال است که طبق مصوبه مجلس امکان اجرای این کار را دارد، اما عملیاتی نکرده است.

وی اظهار داشت: در چهار سال یارانه ثروتمندان حذف نشد و چطور می‌خواهند در یک سال یارانه 30 میلیون نفر را حذف کنند.

این نماینده مجلس گفت: همچنین گرانی‌های اخیر موجب بروز این مشکل شده است،چه معنا دارد که قیمت تخم‌مرغ یک شبه این همه گران شود به طوری که در بسیاری از گپ‌وگفت‌های خودمانی و همچنین فضای مجازی، این گرانی‌‌های غیرمنطقی دستاویز طنز شود؟

گودرزی ادامه داد: ضرورت دارد رویکرد مسئولان در حوزه اقتصاد در کنار توجه به اقتصاد مقاومتی، جهادی باشد، ضمن آنکه با اتکا به وضعیت داخل می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد، اشتغال ایجاد و به رونق تولید کمک کرد.

وی تأکید کرد: ضرورت دارد بودجه محروم‌محور باشد، ما نباید مشکلات جاری کشور را از جیب نیازمند و فقرا حل کنیم و بهتر است از دستمزدهای نجومی و پاداش‌های سنگین کسر شود.

این نماینده مجلس گفت: ما پیشنهاد داده‌ایم که پاداش‌های بازنشستگی برای همه مسئولان تا سقف 200 میلیون تومان باشد اصلاً چه معنا دارد مدیری بازنشست شود و تا یک میلیارد تومان پاداش بازنشستگی بگیرد در حالی که کارکنان و کارکنان حداکثر 100 الی 150 میلیون تومان می‌گیرند.

گودرزی ادامه داد: همچنین پیشنهاد شده است حق مأموریت مسئولان و مقامات در مأموریت‌های داخلی و خارجی تا 50 درصد کاهش یابد زیرا آنها در مأموریت‌ها از امکانات دولتی استفاده می‌کنند و بی‌معنا است که این میزان حق مأموریت دریافت کنند؛‌ در این مأموریت‌ها ادارات کل، استانداری‌ها و سفارتخانه‌ها پذیرایی و اقامت این مسئولان را برعهده دارند، بنابراین دریافت حق مأموریت‌های سنگین توجیهی ندارد.

وی افزود: طبق ماده 76 قانون مدیریت باید حقوق نجومی‌بگیران متوقف شود ضمن آنکه افزایش 10 درصدی در حقوق مدیرانی که دستمزدهای بالا دریافت می‌کنند اعمال نشود؛ این منطقی نیست که میزان افزایش‌ حقوق مدیری که دستمزد کلان دریافت می‌کند با میزان افزایش حقوق کارمندی که ارقام‌ پایینی دریافت می‌کند یکسان باشد؛ ‌چرا هر دو افزایش 10 درصدی حقوق داشته باشند در حالی که باید شکاف دستمزد بین مدیران و کارمندان و کارگران کاهش یابد و هر کس که حقوق پایین‌تری دریافت می‌کند باید افزایش بیشتری در حقوق داشته باشد و آنهایی که حقوق بالاتر دریافت می‌کنند اصلاً افزایش حقوق نداشته باشند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: مردم ما پای انقلاب ایستاده‌اند اما تشنه عدالت هستند و می‌طلبد که پیوست همه تصمیمات مسئولان عدالت‌محور باشد.

انتهای پیام/الف

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد